Konec sporů o loděnici. Francie umožní italské Fincantieri získat kontrolu nad STX

27. září 2017, 19:45 - čtk
27. září 2017, 19:45

Francie a Itálie se dohodly na ukončení sporu ohledně vlastnictví francouzských loděnic STX France. Podle dohody Francie umožní italskému výrobci lodí Fincantieri získat kontrolu nad STX, aniž by přímo vlastnila většinu. Oznámil to úřad francouzského prezidenta. Obě země také zváží možnost fúze francouzské vojenské loděnice Naval Group s Fincantieri. Spor o vlastnictví loděnic v Saint-Nazaire zvýšil napětí mezi oběma zeměmi.

Francie letos v červenci rozčílila Itálii, když nařídila dočasné znárodnění STX. Zrušila tak dohodu, v rámci které měla Fincantieri získat většinu v STX. Vyřešení sporu o budoucnosti francouzských loděnic patřilo mezi přední body programu francouzského prezidenta Emmanuela Macrona a italského premiéra Paola Gentiloniho, kteří se dnes sešli v Lyonu.

Fincantieri se v květnu dohodla, že koupí většinu v STX France od zkrachovalé jihokorejské mateřské firmy STX. Francie si však chtěla ponechat v loděnicích většinu ze strategických důvodů a kvůli obavám o pracovní místa.

Podle dohody bude mít francouzská strana v loděnicích podíl 50 procent a italská rovněž 50 procent. Aby mohla Fincantieri získat kontrolu nad STX, půjčí jí Francie podíl ve výši jednoho procenta. Bude mít však právo požadovat podíl zpět, pokud Fincaniteri nebude plnit své závazky týkající se zaměstnanosti, řízení a duševního vlastnictví. Na francouzské straně bude vlastnit podíl 34,34 procenta stát, deset procent bude vlastnit Naval Group, zaměstnanci STX dvě procenta akcií a místní dodavatelé STX 3,66 procenta.


Zrádný svět Emmanuela Microna. Prezident Berlín potřebuje


Naval Group navrhuje a vyrábí ponorky a povrchová plavidla. Většinu v ní vlastní stát, podíl 35 procent vlastní francouzská zbrojovka Thales, napsala agentura Reuters.

STX France mimo jiné loni postavila největší výletní loď na světě Harmony of the Seas. Postavila také Queen Mary II a je výrobcem trupů vojenských lodí, včetně letadlových.

Francouzsko-italská dohoda přichází den poté, co německá firma Siemens a francouzská Alstom oznámily spojení svých železničních operací, kterým vznikne evropský gigant ve výrobě vlaků. Francouzský prezident také ve svém úterním projevu vyzval k posílení evropského průmyslu, aby se stal lépe konkurenceschopným na mezinárodní úrovni.

Dále čtěte:

Průzkum: Francouzi jsou z Macrona zklamaní

Šéf francouzské armády rezignoval. Nelíbily se mu Macronovy škrty

Macron chce zdražit emise CO2. Cenu elektřiny by to v Německu i Česku vyhnalo o 40 procent


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdy budou jarní prázdniny ve vašem okrese?
Kdo vyhraje prezidentské volby: Zeman vs. Drahoš?
Prohlášení druhého z poplatníků: k čemu to je a už jste ho letos odevzdali?
Loni lidé investovali do bydlení rekordní částku. Kolik to bylo?
Prezidentské volby 2018: vše, co potřebujete vědět o druhém kole
Auta
Pět dobrých, ale nesmírně rizikových ojetin, které vás…
Příští Volkswagen Golf se začne vyrábět už za rok a půl na nové platformě
Alfa Romeo 6C si brousí zuby na Porsche 911. Uvidíme ji možná už letos
Seat Leon FR 1.4 ACT v dlouhodobém testu: španělský Golf se vším všudy
Retro: Preston Tucker byl Elon Musk své doby. Z jeho auta se ale stal propadák
Technologie
Speciální odkaz může způsobovat různé problémy v iOS a macOS. Včetně zamrznutí zařízení
Opera umožňuje vybrat více stránek najednou nebo převzít tapetu z plochy
APU Raven Ridge pro desktop oficiálně podporují paměti DDR4 na 2933 MHz
Nejlevnější cesta k HBO vede přes SledováníTV: tuhle IPTV si pustíte úplně všude a je i ve Full HD (vyzkoušeno)
Hledání min, Liero a další hry, se kterými jste prokrastinovali v 90. letech bez internetu
Hry pro příležitostné hráče