Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Dárek za osm miliard. Ministr dopravy Dan Ťok připravuje změnu zákona, která umožní oddělit správu silnic od jejich údržby. Stát by mohl krajům svěřit jen některé činnosti, což dnes není možné.
Dárek za osm miliard. Ministr dopravy Dan Ťok připravuje změnu zákona, která umožní oddělit správu silnic od jejich údržby. Stát by mohl krajům svěřit jen některé činnosti, což dnes není možné.
Autor: čtk

Jak vysát čáru. Kraje chtějí zakázky na státních silnicích, odpovědnost ale ne

 Weikert 30. března 2017, 06:11  -  Petr Weikert
Dárek za osm miliard. Ministr dopravy Dan Ťok připravuje změnu zákona, která umožní oddělit správu silnic od jejich údržby. Stát by mohl krajům svěřit jen některé činnosti, což dnes není možné.
Dárek za osm miliard. Ministr dopravy Dan Ťok připravuje změnu zákona, která umožní oddělit správu silnic od jejich údržby. Stát by mohl krajům svěřit jen některé činnosti, což dnes není možné.
Autor: čtk
30. března 2017, 06:11

Zákon, který mění pravidla údržby silnic, vlastně nikdo moc nechtěl. Přesto tato klíčová norma nesoucí v sobě dárek za zhruba osm miliard korun prošla sněmovnou přes všechna tři čtení. Pokud bude mít stejně umetenou cestu Senátem, vznikne ukázkový příklad toho, jak dokážou kraje pustit státu žilou.

Osm let pohody

Právě teď se bojuje o to, kdo bude v příštích osmi letech udržovat silnice I. třídy. Podle čísel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) by si vítězové tohoto mače mohli rozdělit zhruba osm miliard korun. Hlásí se proto kraje, které mají svoje správy silnic (SÚS). Až potud zní všechno nekonfliktně. Problém nastává ve chvíli, kdy se ukazuje, že by ŘSD mohlo ušetřit stovky milionů vypsáním veřejné soutěže. Protože by tím však vznikla konkurence a krajské SÚS byly ohroženy, rodí se v Česku nový zákon, který tenhle trik na vysání státních peněz lidově řečeno pofouká.

Ještě před krajskými volbami, vloni 20. července, se hejtmani sešli s ministrem dopravy Danem Ťokem, aby podepsali dokument s názvem Memorandum o společném postupu při zabezpečení zimní a běžné údržby silnic I. třídy. Detaily hnutí mysli Dana Ťoka se už asi nikdo nedozví, ale v memorandu se zavázal, že jeho resort připraví a vybojuje změnu zákona, která umožní oddělit správu silnic od údržby. Stát by pak krajům mohl svěřit jen některé činnosti, což teď není možné. Nyní lze podle zákona převést jen celou správu včetně investičních povinností.

Podívejte se, jak fungují zakázky na údržbu silic první třídy v regionech a jak je chtějí poslanci změnit a přihrát další peníze krajům:

Ministerstvo zákon opravdu do sněmovny dostalo, a to prostřednictvím poslanců ČSSD Romana Sklenáka a Jana Birkeho. Důvod byl ryze praktický: aby se zrychlil legislativní proces. Zajímavé je, že samotní předkladatelé nejsou o normě přesvědčeni. „To je odpovědnost pana ministra Ťoka. Nás požádali, abychom to předložili,“ říká Jan Birke. Chtít pak vyjádření jasného souhlasu od ministerstva dopravy coby navrhovatele je stejně nedosažitelné.

Hlavně nesoutěžně

Všichni, až na kraje, si totiž uvědomují, že zákon má tolik slabých míst, že se dá s čistým svědomím označit za nesmyslný. „Jedna věc je upravit zákon do nějaké podoby odpovídající představám krajů a druhá věc je, zda je taková změna slučitelná s unijním právem,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Naráží na to, že péče o státní majetek je poskytnutou službu a až na omezené výjimky musí podle zákonů projít veřejnou soutěží.

Soutěžení se přitom v regionech nedá příliš očekávat, což v praxi přináší zvýšení ceny za údržbu. Dokonce o tom existují poměrně jasné důkazy. Ředitelství silnic totiž nechalo paralelně vypsat otevřené zakázky. Udělalo to pro případ, že by se dohoda s kraji nakonec nerealizovala. Výsledkem je, že za osmiletý tendr by se ušetřilo 804 milionů korun oproti částce předpokládané ŘSD na základě dosavadních zkušeností.


Čtěte další články autora:

Budoucnost je tady. Česká firma ví, jak řídit vlaky bez strojvůdců

Jsme v balíku. Přepravní firmy chystají milionové investice

Šéf PPL Petr Chvátal ( Autor: Hynek Glos/Euro )


Třeba na Vysočině by stát vydal zhruba o 30 procent méně, než byl odhad, a to jen díky soutěži. Dodavatel by totiž zůstal stejný, protože nejvýhodnější cenu nabídla krajská SÚS. Přibližně o třináct, respektive patnáct procent klesly pak ve srovnání s odhady ceny ve středních Čechách, které jsou rozděleny na dvě oblasti. Tam zvítězila s nabídkami sdružení soukromých firem.

Dosud údržbu zajišťují krajské SÚS na základě 14 uzavřených smluv s ministerstvem dopravy. Že v cenách něco nehraje, upozornil před časem i Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Z jeho závěrů vyplývá následující: Ministerstvo dopravy uzavřelo pro období od září 2007 v krajích smlouvy na údržbu napřímo bez soutěží. „Jednotkové ceny byly většinou vyšší než v předchozích smlouvách, které uzavřelo ŘSD v zadávacích řízeních,“ stojí ve zprávě NKÚ. Roční náklady se zvýšily přesně o 296 milionů. „Ministerstvo neuvedlo konkrétní důvody tohoto kroku a ani neprovedlo posouzení výhodnosti této změny,“ stojí dále v textu.

Zmíněná zakázka doběhla v roce 2013 a poté ministerstvo předpokládalo návrat ke starým pořádkům, tedy otevřeným soutěžím. Záměr ale kvůli připomínkám krajů nerealizovalo a sepsalo dodatky smluv platné do září 2017. Jedinou změnou tak bylo prosazení soutěží ve Zlínském a Karlovarském kraji coby pilotního projektu. „Z porovnání cen uvedených ve smlouvách vyplynul velký rozptyl jednotkových cen údržbových prací, který nelze v plné výši odůvodnit místními podmínkami. To ukazuje, že existuje prostor pro snížení cen údržbových prací,“ uvádí se v dokumentu NKÚ.

Krajský guláš

Je proto zřejmé, že kraje chtějí v praxi z roku 2007 nějakou schůdnou formou pokračovat. „Kraj Vysočina má zájem pro stát provádět údržbu silnic I. třídy v rámci svého regionu. Ve finále jde hlavně o rozhodnutí státu, on nastavuje podmínky. Komu zakázku za podmínek stanovených státem kraj zadá, je jiná věc,“ říká mluvčí Kraje Vysočina Jitka Svatošová.

Celé to naštěstí musí jednou skončit. Tím termínem je poslední březen. Je pravděpodobné, že Senát a prezident zákon do té doby nestihnou posoudit. Přesto vidět úlitbu hnutí ANO sociálnědemokratickým hejtmanům, s nimiž Dan Ťok podepsal před krajskými volbami memorandum, asi není úplně mimo. Otázkou je, co mělo být protislužbou za tento obchod. Podpora odbojných mužů ČSSD a tehdejších hejtmanů Michala Haška či Jiřího Zimoly Andreji Babišovi?


Čtěte komentáře Petra Weikerta:

Jiří Čunek Superstar

Babiš dárcem krve

Sbohem, pane Evropo

Weikert



Čtěte také

Vizualizace plánovaného přistání na Měsíci v roce 2024

Před 50 lety člověk poprvé stanul na Měsíci. Nyní si pohrává s myšlenkou těžit na něm vzácné kovy

Měsíc jako zlatý, respektive platinový důl? Podle šéfa Amerického úřadu pro letectví a…

před 2 hodinami

Události Přikrmování dítěte, ilustrační foto

WHO varuje: V dětských výživách je příliš cukru, vzniká na něm závislost

Světová zdravotnická organizace (WHO) zkoumala potraviny určené pro děti ve věku od…

před 2 hodinami

Chemický závod Unipetrolu v Litvínově

Unipetrol se dostal ze ztráty. Ve druhém čtvrtletí skončil v zisku 1,8 miliardy korun

Petrochemickému holdingu Unipetrol v letošním druhém čtvrtletí vzrostly meziročně tržby…

před 4 hodinami

Události  Americký prezident Donald Trump

Americká vojenská loď v Hormuzském průlivu sestřelila íránský dron, oznámil Trump

Americká vojenská loď u Hormuzského průlivu sestřelila íránský bezpilotní stroj, který se…

před 4 hodinami

Americko-mexická hranice u města Tijuana

Jak miliardáři ze Silicon Valley krmí Trumpovu deportační mašinérii

Společnosti Amazon a Palantir čelí kritice ze strany lidskoprávních aktivistů. Vadí jim…

před 6 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Zrušili nebo zpozdili vám let? Požádejte o odškodné
Potíže s dodavatelem energií: Kde vám pomůžou?
Jaké doklady vyřídit při bourání starého domu?
Nemějte strach z předmanželské smlouvy
Kolik stojí tepelná čerpadla?
Auta
Která značka má nejvěrnější zákazníky? Podle J.D. Power…
Chevrolet Corvette C8 má po premiéře. Zde je 8 věcí, které byste měli o „americkém Ferrari“ vědět
Nové číslo časopisu Auto motor a sport je právě na stáncích! Co přesně srpnové vydání (8/2019) přináší?
Kvíz: Poznáte model auta na fotce?
Autobusy MHD na odpadní kaly budou jezdit v Praze a Brně
Hry pro příležitostné hráče