Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Češi si oblíbili nákupy ze zahraničí

Globalizace je znát v každém odvětví a nakupování není výjimkou. Dnes lidé čím dál víc…

Zabezpečení vozu proti krádeži vám zlevní pojištění

Většina dnešních moderních vozů je zabezpečena alarmem, který vás upozorní na neoprávněné…

Immofinanz a O2 prodloužily své partnerství

Společnost Immofinanz prodloužila na konci roku 2018 smlouvu se společností O2, hlavním…

Eminence v pozadí: kam až sahá vliv generála Šedivého

Ondřej Stratilík 07. března 2017, 01:19  -  Ondřej Stratilík
07. března 2017, 01:19

Generál Jiří Šedivý radí ministru obrany i zbrojovkám. Čerstvý otisk nechal v miliardové zakázce na vrtulníky.

Sázka na jistotu. Tak by se dal popsat tah společnosti Bell Helicopter. Z outsidera armádní zakázky na víceúčelové vrtulníky se v posledních týdnech stal hlavní favorit. Mimo jiné díky pomoci bývalého náčelníka generálního štábu Jiřího Šedivého. Ten má blízko nejen k americkému výrobci vrtulníků, ale i k vedení ministerstva obrany.

„Pan Šedivý nám radí, aby nám pomohl pochopit nákupní proces českého ministerstva obrany,“ vysvětlila týdeníku Euro Virginie Brizardová, ředitelka komunikace v Bell Helicopter. Rady to jsou očividně velmi cenné.

I když se ještě na konci loňského roku zdálo definitivní, že armáda si kvůli nedostatku peněz pořídí dvanáct vrtulníků H145M německé divize Airbus Helicopters za 5,7 miliardy korun, teď je všechno jinak. Ve čtvrtek 9. února zástupci ministerstva obrany odprezentovali poslancům plán, podle nějž si české vojsko nakonec za dvanáct miliard pořídí tucet víceúčelových strojů UH-1Y Venom z dílen Bell Helicopter.

Nelobbuji, jen radím

Podle informací týdeníku Euro se na překvapivé otočce podepsal i Jiří Šedivý. Bell Helicopter sice musel osekat svou původní nabídkovou cenu 19,3 miliardy korun, ovšem své udělaly i Šedivého přímluvy a setkání. Na obraně má otevřené dveře, patří mezi externí spolupracovníky ministra, Martin Stropnický z něj chtěl mít dokonce i svého náměstka.

Sám generál o své práci pro americké zbrojaře moc mluvit nechce. „Pro Bell nelobbuji“ napsal v textové zprávě. Bagatelizuje i své vazby na ministerstvo obrany: „Počáteční nedorozumění, kdy mě (Stropnický – pozn. red.) označil za šéfa vnějších poradců, jsme si vysvětlili. Intenzita našich kontaktů se postupně snižovala.“


Přečtěte si, co vše by čeští vojáci chtěli a na co nejsou peníze:

Česká armáda má velké oči: řadu nákupů musí kvůli financím osekat


Pokud byl však Jiří Šedivý v posledních měsících někde hodně slyšet, tak při vychvalování technologií Bell Helicopter. Protože si chce česká armáda v druhé vlně nakoupit i čistě bitevní vrtulníky, nabízí se pořízení amerických AH-1Z Viper, které mají s UH-1Y až 85 procent shodných dílů. To zjednoduší provoz a zrychlí opravy. „Koncept jedné platformy pro dva vrtulníky se mi zdá správný a to jsem si dovolil říct i veřejně,“ potvrzuje Šedivý.

Společnost Bell Helicopter se k aktuálnímu vývoji v tendru nechce vyjadřovat. Prý proto, že půjde o mezivládní dohodu a případný prodej proběhne přes americký zahraniční fond FMS (Foreign Military Sales). Komentovat nic nebude ani české ministerstvo obrany; aktuální fáze výběru probíhá v utajeném režimu.

Jednou ale tenhle poměrně překvapivý obrat bude muset objasnit. Jak už psal týdeník Euro loni v říjnu, strojům UH-1Y Venom chybí vyhřívání vrtulí proti námraze, což byl jeden z hlavních požadavků českého letectva. „To není žádný problém. Naše vrtulníky létají ve všech podmínkách bez potíží – nad oceány, nad zemí i v mrazu,“ bil se tehdy za venomy Joel Best, manažer zbrojní výroby firmy Bell Helicopter.

Dálnice i pandury

Pokud si nakonec armáda americké stroje vybere, půjde o další významný počin Jiřího Šedivého. Své dovednosti předvedl už před dvanácti lety, kdy rakouské zbrojovce Steyr pomáhal do českého vojska protlačit obrněná vozidla Pandur II. Za 107 obrněnců nakonec Praha zaplatila 14,4 miliardy korun.

Ale Jiří Šedivý má za sebou i nepříliš vydařené akce. V roce 2002 plynule přešel z generálního štábu do izraelské firmy Housing & Construction (H&C), jíž vláda Miloše Zemana bez soutěže v červnu 2002 dala stavbu dálnice D47 za 112 až 115 miliard korun. A i když pak ministerstvo dopravy smlouvu zrušilo, H&C si přišla na 640 milionů korun za vynaložené náklady.


O české armádě čtěte více:

Daniel Koštoval: Modernizace zbrojních systémů už nepočká

Čína v české armádě? V Přelouči se budou stavět teréňáky BAIC

Nákup za 202 milionů. Vojsko dostane noční vidění



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Počet hodnocení: 1 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Finance
Jak se počítají srážky ze mzdy při exekuci v roce 2019?
Jak se rok sešel s otcovskou poporodní péčí
Může být vaše hrubá mzda nižší než minimální mzda?
Podrobně a postupně: jak podat své první daňové přiznání v 6 krocích
Kdy budou Velikonoce?
Auta
Podrobně a postupně: jak podat své první daňové přiznání v …
Nový Ford Focus ST dostal motor z Mustangu a diferenciál ze Škody Octavia RS 245
VW T2 sestavený ze 400 000 kostek LEGO
Jak využít staré baterie z elektromobilů? Nissan je instaloval do nafukovacího stanu
Test BMW M2 Competition: Vážně už BMW není jako dřív?
Technologie
Upgradování srozumitelnější, ale přísnější. Končí Cílený pololetní kanál [Windows 10]
Co přinesou iPhony, iPady, Macy a Apple Watch v roce 2019?
Soutěžte s Kaspersky Lab a vyhrajte spolehlivý antivir pro svůj počítač nebo mobil
Ministryně Nováková ví, proč máme drahá mobilní data. Můžou za to i spotřebitelé
Kvíz: Rozumíte řeči teenagerů na internetu?
Hry pro příležitostné hráče