Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Jaké jsou výhody online půjčky?

Potřebujete doplnit svůj finanční rozpočet, ale do výplaty je daleko? Nebo se objevily…

Objevte e-shop specializovaný na obalové materiály

Dnes už není nic výjimečného vlastnit e-shop či jinak prodávat věci přes internet. Má to…

Let It Roll Open Air 2019 – Rozhovor Zdeněk Souček

Suki, vlastním jménem Zdeněk Souček, je jednou z nejdůležitějších postav české drum…

 Dálniční známka - ilustrační foto
Dálniční známka - ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz

Konec papírových dálničních známek: od roku 2021 budou řidiči platit elektronicky

14. srpna, 14:29 - čtk
 Dálniční známka - ilustrační foto
Dálniční známka - ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz
14. srpna, 14:29

Motoristé by měli od roku 2021 používat elektronické dálniční známky místo dosavadních papírových nálepek. Změnu zákona, která to umožní, dnes schválil i Senát. Limit pro maximální cenu známky poslanci ani senátoři nezvýšili. Předlohu nyní dostane k podpisu prezident.

V novém systému bude možné dálniční poplatek uhradit elektronicky prostřednictvím internetu nebo mobilní aplikace. Platby, které budou vázány na registrační značku vozidla, zaznamená informační systém Státního fondu dopravní infrastruktury. Budou se kontrolovat prostřednictvím kamer, k prověrkám by mohly sloužit i nynější mýtné brány. Systém by mohl do budoucna umožnit rovněž takzvané krajské dálniční známky.

Zpravodaj senátor František Bradáč (KDU-ČSL) popsal, že poplatek už se nebude hradit za jeden kalendářní rok, ale na 365 po sobě jdoucích dní. Pokud někdo prodá svůj vůz, prodá s ním i zaplacený poplatek. Pokud ale dostane od úřadu novou registrační značku na svůj vůz, třeba kvůli její ztrátě, úřad tuto změnu zanese do systému a zaplacený poplatek se bude vztahovat i na novou značku.

Souhlasíte se zavedením elektronických dálničních známek?

Senátor Michael Canov (STAN) však navrhoval novelu zamítnout. Reagoval tím na možný problém, na který předtím upozornili jiní senátoři, například Jitka Seitlová (KDU-ČSL). Podle ní v důsledku nové právní úpravy hrozí, že někdo poplatek za dálnici nezaplatí, poté dálnici opustí, a když ho přímo na ní policie nedopadne, už mu pak následně žádná sankce hrozit nebude. Předseda senátorů ODS Miloš Vystrčil i senátorka Seitlová se ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (za ANO) ptali, zda tomu tak může být.

Senátor Bradáč citoval z odpovědi ministerstva dopravy, které popsalo, že kontrola placení poplatku se bude odehrávat v provozu za pomoci videokamer. Pokud policista nebo celní správa auto zastaví, zkontroluje, zda v něm případně necestuje zdravotně postižená osoba. Pak by auto platit nemuselo. Pokud se ale taková kontrola neuskuteční, nebude řidič později žádným způsobem zatěžován.

Ministr Kremlík odmítl, že pokud by někdo za použití dálnice nezaplatil, byl by beztrestný. Podle něj není pravda, že by policie nemohla po opuštění dálnice vozidlo zkontrolovat. Zdůraznil, že zákon ukládá za dálnici zaplatit. Na placení poplatku bude dohlížet policie a celníci. Podle jeho slov to není tak, že by někdo beztrestně jezdil bez zaplacení a nikdo to po něm nevynucoval.

Novela na návrh poslance ANO a někdejšího náměstka ministra dopravy Milana Ferance obsahuje ustanovení, které se týká sazeb mýtného. Mýtné, které platí vozidla nad 3,5 tuny, má zohledňovat také emise a hluk vozidel. Sazby mýtného by tak měly zohledňovat emisní třídu vozidla a denní dobu, kdy auto jede po zpoplatněném úseku.


České fiasko: dálniční síť nebude hotová ani v roce 2050


Novela na návrh vlády osvobozuje od poplatků auta na elektřinu, vodík a případně hybridy, které v kombinaci s elektřinou nebo vodíkem používají ještě jiné palivo. Emise oxidu uhličitého v takovém případě nebudou smět přesahovat 50 gramů na kilometr. Za nižší sazby by měla jezdit auta na zemní plyn a biometan (CNG). Vláda nechtěla zvýhodnit auta na propan-butan (LPG) s tím, že jejich podpora není nutná, protože jich již nyní jezdí mnoho.

Ministerstvo dopravy si od elektronických známek slibuje zvýšení příjmů z dálničních poplatků o 220 milionů korun ročně. Zároveň by se měly snížit provozní náklady až o 120 milionů korun za rok.

Za dálnice se v Česku prostřednictvím časových kuponů platí od roku 1995, elektronické mýtné pro kamiony bylo spuštěno v roce 2007. Současných 1500 korun ročně platí motoristé od roku 2012. Stát loni za prodej kuponů získal více než pět miliard korun, zhruba stejně jako předloni.

Čtěte také:

Stát nestíhá stavět váhy na dálnicích, má několikaleté zpoždění

O měsíc rychleji a 148 milionů dráž. Stát podepsal smlouvu na dostavbu dálnice D11

Výstavba dálnic v Česku vázne. Kde se bude stavět letos?

Cena dálniční známky pro osobní vozy se možná zvýší na dva tisíce korun


Čtěte také

 Protesty, ilustrační foto

Miliardový poker o Hongkong. Demonstranti sázejí na to, že Čína přijme porážku

Naděje demonstrantů spočívá v nenahraditelnosti jejich města coby penězovodu mezi…

před 37 minutami

 Huawei, ilustrační foto

USA prodlouží výjimku pro Huawei o 90 dní. Na další dceřiné firmy ale uvalí embargo

Americké ministerstvo obchodu letos na jaře zařadilo Huawei a 68 jeho dceřinek na seznam…

22. srpna 2019

 Jan Brož

Zemědělec už není jen živitelem lidstva

Úloha zemědělců jako producentů potravin už nemá takovou důležitost jako v minulosti.…

22. srpna 2019

Praha  Taxi na letišti - ilustrační foto

Praha je páté nejlevnější město pro cestu taxíkem na letiště, nejdražší je Amsterdam

Praha je pátým nejlevnějším evropským městem co se ceny za cestu taxíkem z centra na…

22. srpna 2019

 Lubomír Zaorálek

Babiš odeslal na Hrad návrh na jmenování Zaorálka ministrem kultury. Zeman mu vyhoví příští úterý

Premiér Andrej Babiš (ANO) dnes odeslal prezidentovi Miloši Zemanovi návrh na jmenování…

22. srpna 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
E-mail – dobrý sluha, nebo zlý pán?
Jak může evidence na úřadu práce zvýšit důchod?
V práci se vám nelíbí? Tak ji změňte
Je Česko kryptoměnovou těžební velmocí? Jak začít těžit?
Bouráme - kam s azbestem a dalším nebezpečným odpadem?
Auta
Auto jako kafe: V Británii testují možnost koupit nový…
Videodojmy: Yamaha Niken
Hyundai brzy odhalí podobu svých budoucích modelů. Inspirací má být Hyundai Pony (nebo také VW Passat)
Plně elektrické MPV a minibus Mercedes-Benz EQV
Škoda Kamiq pomůže značce ovládnout další segment trhu. Jednu věc umí lépe než BMW
Hry pro příležitostné hráče