Kdo spolkne Novu: tuzemské mediální miliardáře přibrzdí zákony

Tomáš Lemešani 29. září 2017, 11:23  -  Tomáš Lemešani
29. září 2017, 11:23

O televizi Nova a slovenskou Markízu ze skupiny CME mohou mít zájem esa českého a slovenského byznysu. Kvůli zákonům o ochraně trhu ale nemají dobrou výchozí pozici ti z nich, kteří již média vlastní.

Ohlášený odchod CME z regionu, o kterém napsal server Echo24, vzbudil velký zájem tuzemských finančníků. Podle nepotvrzených informací se o televize Nova a Markíza perou giganti jako Andrej Babiš, PPF Petra Kellnera či J&T. Ještě vážněji působí podle slovenských médií zájem Penta Investments. Skupina se snažila slovenskou Markízu ovládnout v minulosti opakovaně a zcela otevřeně.

Žádná z firem nechce informace komentovat. Svorně je označují za mediální spekulace.

Informace o odchodu z regionu nekomentuje ani CME. „Naši politikou je nekomentovat dohady,“ reagoval mluvčí skupiny Mark Kobal. Není tedy známo, zda bude skupina své televize prodávat v balíčku. Pokud ano, tuzemští oligarchové budou mít s akvizici problémy. Většina z nich by totiž v případě koupi obou televizních stanic přesáhla regulatorní pravidla Evropské unie.

Brusel má v evropské soutěžní politice široké pravomoci. Aby Evropská komise zamezila jednání, která omezují soutěž na evropském trhu, je zmocněna činit rozhodnutí vynutitelná pomocí pokut. Obzvlášť pečlivě posuzuje právě narušení soutěže a dominantní postavení některých skupin ve strategických sektorech, jakým právě média jsou.

Podle etrend.sk by měli kvůli postavení na trhu největší problém s ovládnutím Markízy Andrej Babiš, Penta a J&T. Jejich podíly jsou totiž na tamním trhu tak významné, že jim úřady nemusí povolit ani akvizici samotných slovenských aktiv.
„Antimonopolní úřad Slovenské republiky bude v dané věci postupovat standardně ve smyslu kompetencí, které mu svěřuje zákon o ochraně hospodářské soutěže,“ říká mluvčí slovenského regulátora Adriana Oľšavská.

Miliardáři v českých médiích
J&T Group (Daniel Křetinský a Petrik Tkáč) → Joj Media House, Czech News Center Holding (Blesk, Aha, Sport, E15, Reflex, ABC, Autotip, Geo), Slovenská produkční (Mac TV, TV JOJ, JOJ Plus, Wau), Bigboard Praha, Czech Outdoor, outdoor – akzent, Bigmedia. Czech Print Center (tiskárna)
Andrej Babiš → Mafra (MF Dnes, Lidové noviny, Metro, 5plus2), Stanice O (TV Óčko, Óčko plus, Óčko gold), Londa (Rádio Impuls, Rádio Rock Zone), Ecopress (Hospodárske noviny, odborné tituly)
Zdeněk Bakala → Economia (Hospodářské noviny, Ekonom, odborné tituly), Respekt Publishing (Respekt), Centrum holdings (centrum.cz, aktualne.cz, atlas.cz, zena.cz)
Jaromír Soukup → Empresa Media (Týden, Instinkt, Sedmička, Popcorn, TV Barrandov), Jalumona Advertising, Médea Group

CME již letos potvrdilo stažení ze Slovinska a Chorvatska. Aktiva prodala Slovenia Broadband za 262,5 milionu dolarů, tedy přes 6 miliard korun, prodej Novy a spol. má podle Echa24 přijít kupce na více než jednu miliardu dolarů. Prodej českých a slovenských stanic by fakticky znamenal exit CME z východní Evropy. CME loni skončila s čistou ztrátou ve výši více než 180 milionů dolarů, tedy zhruba 3,98 miliardy korun.

Ať už televize CME získá kterýkoliv ze jmenovaných eventuálních zájemců, mediální odborníci bijí na poplach. Noví majitelé navíc nedodržují etické kodexy a často zamlžují samotné vlastnictví. „Média stále ještě nastavují agendu veřejného diskurzu a znát jejich vlastnickou strukturu by mělo být v demokratickém světě standardem,“ říká ředitel Transparency International David Ondráčka.

Konsolidace na mediálním trhu v Česku souvisela především s odchodem zahraničních majitelů. V posledních několika letech se stáhl Ringier Axel Springer a tuzemské aktiva převzal Daniel Křetínský, v Hospodářských novinách byl kdysi přítomen německý vydavatel deníku Handelsblatt, který titul přenechal Zdeňku Bakalovi a Mafru po německých majitelích ovládl Andrej Babiš.

Ze slovenské Pravdy odešel britský Daily Mail, přičemž firmu ovládla spleť schránkových firem spojovaných s ministrem vnitra a podnikatelem Robertem Kaliňákem, ve vydavatelství Petit Press zase skončila německá skupina Verlagsgruppe Passau, později Rheinisch – Bergische, přičemž deník Sme či Trend ovládla místo Němců skupina Penta. Expanze regionálních finančníků na mediálním trhu však může v případě televizí Nova a Markíza narazit.

Čtěte také:

Skončí Nova jako Markíza? Odchod z DVB-T nevylučuje

Nejvlivnější firma, o níž jste nikdy neslyšeli. Sinclair atakuje americký mediální trh

CME se zbavuje antén. Na Slovensku přejde na satelit a kabel



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
6 zásadních rozdílů mezi předčasným důchodem a předdůchodem
Kolik peněz si vyděláte, až odjedete na dovolenou?
Co je dobré vědět o operativním leasingu?
4 věci, co nás naučila tento týden poradna
V oblíbených destinacích je litr benzínu dražší až o 9 korun. Kde natankovat na cestě k moři?
Auta
Retro: BMW M1 po 40 letech stále marně čeká na duchovního…
15 věcí, které o Facebooku možná nevíte, ale Zuckerberg o vás ano
BMW řady 8 má digitální kokpit, pohon všech kol a karbonovou konstrukci
Proč auta používají dvě hlavní světla? A proč se nechytlo ani řešení z Tatry 603?
Galerie: Nejúspěšnější závodní auta v 24 h Le Mans
Technologie
Steam Link přichází na Android TV. Streamuje hry ve 4K při 60 snímcích
Nekompatibilita na socketu AM4: z některých desek zmizí podpora starších procesorů
Nvidia začala s výrobci karet chystat vydání nové generace GeForce. Možná umí HDMI 2.1
Osm hodin spánku nestačí. Lidé by si měli zdřímnout i v práci
NZXT H200: elegantní mITX skříň (uživatelská recenze)
Hry pro příležitostné hráče