zavřít

Ty to zvládneš.cz - ÚNAVA ŘIDIČŮ



Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Británie představí na EXPO 2020 interaktivní Pavilon poezie

Britský pavilon se na světové výstavě EXPO 2020 v Dubaji stane místem, z něhož…

Rozhovor: K čemu je dobré vzdělání LL.M. a MBA?

Tituly MBA či LL.M. za jménem poutají pozornost. Absolvováním profesního vzdělání si…

Vybíráte vysokozdvižné vozíky? Prověřte si, jak je to s jejich servisem

Dobré zařízení nestačí. U manipulační techniky to platí rovněž. Důležitý je i kompletní…

Stavba švédského letiště, které nebude mít vlastní řídící věž
Stavba švédského letiště, které nebude mít vlastní řídící věž
Autor: Scandinavian Mountains Airport

Vítejte v budoucnosti. Švédsko se chystá otevřít letiště, kterému chybí vlastní řídící věž

25. října 2019, 12:16 - Tomáš Bohuslav
Stavba švédského letiště, které nebude mít vlastní řídící věž
Stavba švédského letiště, které nebude mít vlastní řídící věž
Autor: Scandinavian Mountains Airport
25. října 2019, 12:16

Již v prosinci tohoto roku bude slavnostně zahájen provoz zbrusu nového letiště Scandinavian Mountains Airport ležícího u švédského lyžařského střediska Sälen poblíž Norska. A zatímco z výšky bude vypadat jako kterékoliv jiné, při bližším pohledu pozorný turista zjistí, že zde něco chybí. Široko daleko totiž neuvidí žádnou řídicí věž, z níž by letoví dispečeři naváděli přilétávající a odlétávající letadla. Provoz bude řízen virtuálně ze vzdálenosti několika set kilometrů.

Namísto zkušených řídících budou přímo v areálu tohoto vzdušného přístavu veškerý letový provoz monitorovat kamery a nejrůznější senzory. Mají být rozmístěny na nejrůznějších místech a jejich primárním úkolem bude shromáždit všechna potřebná data a živé obrázky a následně je přeposlat do střediska ve 300 kilometrů vzdáleném Sundsvallu, jenž se nachází na pobřeží Botnického zálivu.

Zde již budou přítomni skuteční dispečeři (byť sedící „pouze“ před virtuálními obrazovkami), kteří se postarají o to, aby byla zajištěna bezpečnost všech cestujících na všech linkách, jež budou mít do oblíbeného lyžařského střediska na opačném konci země namířeno.

Letiště Scandinavian Mountains Airport poblíž švédského města Sälen ( Zdroj: Scandinavianmountains.se, Autor: Scandinavian Mountains Airport )

Bezpečnější a levnější zároveň

Scandinavian Mountains Airport není prvním leteckým hubem, které sází na podobnou technologii. Švédská firma Saab strávila vývojem tohoto systému posledních deset let, přičemž k jejímu testování využívá ona i další takové společnosti menší letiště od USA po Austrálii, což ostatně potvrzují i slova předních expertů z oboru.

„Podobná myšlenka existuje již delší dobu,“ cituje web CNN profesora letectví a kosmonautiky na MIT R. Johna Hansmana.

Navzdory tomu se ale stále jedná o poměrně velkou raritu, s níž se cestující, potažmo piloti každý den asi jen tak nesetkají. A jaký že mělo vlastně toto malé letiště důvod pro nasazení zmíněné technologie? Ve skutečnosti ryze pragmatický. Jejím hlavním účelem je totiž vedle snížení finančních nákladů na provoz jako takových snaha posunout bezpečnost cestujících zase o úroveň výš.

„Z technického úhlu pohledu toho můžeme sledovat daleko víc,“ objasňuje Hansman.

Dispečeři budou mít k dispozici obrazovky s vysokým rozlišením a 360stupňovým záběrem, který však bude „stlačen“ do jakéhosi 225stupňového oblouku. Díky tomu by tak měli mít daleko lepší přehled o tom, co se na letišti děje, než v případě standardní řídící věže.

Když to zvládnou chirurgové, proč ne dispečeři

Další výhodou instalované technologie ocení řídící letového provozu zejména v noci nebo v podmínkách se ztíženou viditelností. Díky dostatečnému „zoomu“ kamer uvidí i to, co by za jiných okolností bylo v podstatě téměř nemožné.

„Už je to dávno, co jsme zjistili, že nemusíte být celou dobu takříkajíc v kanceláři – pokud můžou chirurgové operovat přes video, jistě takto dokážeme rovněž informovat letadlo o tom, co by mělo udělat pro to, aby bezpečně přistálo či odlétlo,“ přidává se profesor David Gillen z University of British Columbia.

Všude se bez věže neobejdou

Podobných letišť, jaké se brzy otevře poblíž švédského Sälenu, bude podle Gillena v nadcházejících letech přibývat. Většinou se však bude jednat spíše o menší vzdušné přístavy, nikoliv takové, mezi něž se řadí například londýnské Heathrow nebo chicagské O´Hare. Ty patří k největším na světě.

A ačkoliv se na první pohled zdá, že se v případě Scandinavian Mountains Airport a jemu podobných jedná o něco zcela revolučního, ve skutečnosti to zas až tak zásadní rozdíl oproti dosavadnímu řešení nebude.

„I dnes už mají rušná letiště řídící letového provozu, kteří se starají přílety a odlety letadel a nejsou přímo na letišti, ale v nízkopodlažní budově někde jinde. Pracují s pomocí radaru a dalších citlivých zařízení schopných přenášet informace. Přechod k virtuálním věžím tak je po technické a operační stránce relativně malým krokem,“ uzavírá Gillen.

Dále čtěte:

Obří jumbo jako ideální testovací zařízení. Rolls-Royce zkouší letecké motory budoucnosti

Tvrdé přistání: havárie letadel stály Boeing desítky miliard, účet není konečný

Létejte jako císař. Japonské vládní jumbo je na prodej


Čtěte také

Ilustrační foto

Drážní bianco. Manažeři Českých drah otálejí s podpisem prázdných směnek

Několik českých bank se podle zdrojů týdeníku Euro už dlouhé měsíce marně pokouší dohnat…

před 2 hodinami

Kryptoměny  Šéf francouzské centrální banky François Villeroy de Galhau

Guvernér francouzské centrální banky: Kryptoměny ano, ale jen v rukou státu

Šéf francouzské centrální banky François Villeroy de Galhau uznal užitečnost digitálních…

před 2 hodinami

 Donald Trump a Benjamin Netanjahu

Trumpův mírový plán: nezávislá Palestina a Jeruzalém jako nedělitelné hlavní město Izraele

Americký prezident Donald Trump dnes oznámil, že jeho mírový plán pro Blízký východ…

před 2 hodinami

 Počítačové hry - ilustrační foto

Univerzita Karlova vstupuje na trh počítačových her. Studio Charles Games je začne vyvíjet i prodávat

Dceřiná společnost Univerzity Karlovy, Charles University Innovations Prague, založila…

před 2 hodinami

Generální ředitel ČEZ Daniel Beneš

Tržby ČEZ v energetických službách loni stouply o třetinu na 22 miliard korun

Tržby energetické společnosti ČEZ v komplexních energetických službách (ESCO) loni…

před 2 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Kdy si budete muset v roce 2020 doplatit zdravotní pojištění z vlastní kapsy?
Kalendář státních svátků 2020, kdy budou mít obchody zavřeno?
Sleva na manželku (manžela) 5x jinak
Termín pro odevzdání daňového přiznání: v roce 2020?
Lze požadovat odškodné při havárii vozidel MHD?
Auta
Dáváte nohy na palubní desku? Airbag vám je zpřeráží,…
Mercedes pokořil výškový rekord. Jeho Unimog se dostal do 6700 metrů nad mořem
BMW M340d xDrive se vyzradilo předčasným únikem. A to hned v obou karosářských provedeních
Koronavirus zasahuje i automobilky. Stahují zaměstnance z Číny
Nové Caddy a Caddy Cargo se představí už v únoru
Hry pro příležitostné hráče