zavřít

Ty to zvládneš.cz - ZDRAVOTNÍ STAV ŘIDIČŮ



Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Británie představí na EXPO 2020 interaktivní Pavilon poezie

Britský pavilon se na světové výstavě EXPO 2020 v Dubaji stane místem, z něhož…

Rozhovor: K čemu je dobré vzdělání LL.M. a MBA?

Tituly MBA či LL.M. za jménem poutají pozornost. Absolvováním profesního vzdělání si…

Na Bořislavce bude stát umělecké dílo Federika Díaze

Kancelářské a obchodní centrum Bořislavka přinese letos Praze 6 nejen výraznou a světově…

 Společnost Bosch připravuje výrobu senzoru s dlouhým dosahem.
Společnost Bosch připravuje výrobu senzoru s dlouhým dosahem.
Autor: Bosch

Tři siláci pro bezpečnost. Bosch doplňuje portfolio senzorů pro automatizovanou jízdu

13. ledna, 00:01 - red
 Společnost Bosch připravuje výrobu senzoru s dlouhým dosahem.
Společnost Bosch připravuje výrobu senzoru s dlouhým dosahem.
Autor: Bosch
13. ledna, 00:01

Před tím, než se bezpečná automatizovaná jízda stane realitou, je kromě kamery a radaru zapotřebí princip třetího senzoru. Společnost Bosch proto připravuje výrobu senzorů s dlouhým dosahem, které budou vhodné pro použití v automobilovém průmyslu. „Vyplněním mezery v oblasti senzorů se díky společnosti Bosch stává z automatizované jízdy v první řadě životaschopná možnost,“ uvádí člen představenstva Bosch Harald Kroeger.

Do třetice všeho dobrého. A ani automatizovaná jízda není výjimkou. Společnost Bosch připravuje výrobu senzorů s dlouhým dosahem. První systém lidar (laserový nebo světelný radar) představuje revoluci v automobilovém průmyslu. Tato laserová technologie měření vzdálenosti je nezbytná pro jízdní funkce na úrovních SAE 3 až 5.

Nový senzor Bosch bude pokrývat dlouhé i krátké vzdálenosti na dálnicích i ve městě. Díky využití úspor z rozsahu má Bosch v úmyslu snížit cenu za sofistikovanou technologii a zpřístupnit ji masovému trhu. „Vyplněním mezery v oblasti senzorů se díky společnosti Bosch stává z automatizované jízdy v první řadě životaschopná možnost,“ uvádí člen představenstva Bosch Harald Kroeger.

Pro městský provoz i dálnice

Pouze díky souběžnému zavedení principu tří senzorů může být zajištěna maximální bezpečnost automatizované jízdy. To potvrdily analýzy Bosch, kdy vývojáři zkoumali všechny případy použití automatizovaných funkcí řízení od asistence na dálnici až po plně automatizované řízení ve městech. Pokud se například na křižovatce k automatizovanému vozidlu přiblíží vysokou rychlostí motocykl, je kromě kamery a radaru zapotřebí i lidar, aby se zajistilo spolehlivé snímání jednostopého vozidla.

V tomto případě může radar obtížně identifikovat úzkou siluetu a plastové kryty kol. Kromě toho může být kamera vždy oslněna ostrým dopadajícím světlem. Z toho důvodu je zapotřebí zapojit radar, kameru a lidar, přičemž tyto tři technologie se navzájem dokonale doplňují a poskytují spolehlivé informace v každé jízdní situaci.

Nezbytný prvek automatizované jízdy

Laser můžeme považovat za třetí oko: v systémech lidar senzor emituje laserové pulzy a zachycuje laserové světlo, které se odráží zpět k emitoru. Systém následně vypočítá vzdálenosti na základě změřeného času potřebného k odrazu světla. Lidar nabízí velmi vysoké rozlišení s velkým dosahem a širokým zorným polem. Díky tomu může laserový nástroj pro měření vzdálenosti spolehlivě detekovat i nekovové objekty na velké vzdálenosti, jako jsou například kameny na silnici. To znamená, že je k dispozici dostatek času na zahájení jízdních manévrů, jako je brzdění nebo otáčení.

Používání lidaru ve vozidlech současně klade vysoké nároky na jeho součásti, jako je detektor a laser, a to zejména s ohledem na teplotní odolnost a spolehlivost po celou dobu životnosti vozidla. Protože Bosch může při vývoji lidaru čerpat ze svých znalostí senzorů a systémového know-how v oblasti radarové a kamerové technologie, může společnost zajistit, aby se všechny tři senzorové technologie vzájemně propojily.

Nový senzor Bosch bude pokrývat dlouhé i krátké vzdálenosti na dálnicích i ve městě. ( Autor: Bosch )

„Chceme, aby automatizovaná jízda byla bezpečná, pohodlná a fascinující. Tímto způsobem rozhodně přispíváme k mobilitě budoucnosti,“ říká Kroeger. Lidar Bosch s dlouhým dosahem nejen splní všechny bezpečnostní požadavky na automatizovanou jízdu, ale také umožní výrobcům automobilů v budoucnu účinně integrovat tuto technologii do velmi široké škály typů vozidel.

Díky umělé inteligenci jsou asistenční systémy ještě bezpečnější

Společnost Bosch již řadu let vyvíjí a vyrábí miliony vlastních ultrazvukových, radarových a kamerových senzorů. Tyto asistenční systémy připravují cestu pro automatizované řízení. V poslední době se technikům společnosti Bosch podařilo dostat kamerovou technologii používanou v automobilech na novou úroveň tím, že ji vylepšila o umělou inteligenci. Kamerová technologie detekuje objekty, rozděluje je do tříd, jako jsou vozidla, chodci nebo kola, a měří jejich pohyb.

V přetíženém městském provozu může kamera také rychle a spolehlivě rozpoznat a klasifikovat částečně neviditelná nebo přejíždějící vozidla, chodce a cyklisty. To umožňuje vozidlu podle potřeby spustit výstražné nebo nouzové brzdění. Inženýři společnosti Bosch také neustále vylepšují radarovou technologii. Nejnovější generace radarových senzorů Bosch je ještě lepší v zachycování okolí vozidla, a to i za špatného počasí nebo za špatných světelných podmínek. Základem tohoto vylepšení je jejich větší detekční rozsah, široká clona a vysoká úhlová oddělitelnost.

A principem tří senzorů to nekončí. Společnost Bosch nabízí i další vylepšení, která z jízdy vozidlem udělají zcela jiný zážitek. Kromě komfortu řidičům navíc pomohou i po bezpečnostní stránce. Například:

Monitorování interiéru

Tento systém monitorování interiéru vozidla od společnosti Bosch na základě pohybu víček, směru pohledu a polohy vsedě detekuje, jestli je řidič ospalý nebo se dívá na chytrý telefon – a varuje ho před kritickými situacemi. Monitoruje také interiér vozidla a určuje, kolik cestujících je ve vozidle a kde sedí. To umožňuje v případě nouze optimalizovat provoz bezpečnostních systémů, jako jsou airbagy.

Systém navíc zvyšuje komfort a pohodlí cestujících. Například automaticky aktivuje uložená osobní nastavení pro polohu sedadel. V budoucnu, kdy budou vozidla v částečně automatizovaném jízdním režimu, například na dálnici, se monitorovací systém řidiče stane nepostradatelným partnerem: kamera zajistí, že řidič může kdykoli bezpečně znovu převzít kontrolu nad svým vozidlem.

Inteligentní přední kamera

Tato kamera detekuje objekty, rozděluje je do tříd, jako jsou vozidla, chodci nebo kola, a měří jejich pohyb. Kamera navíc interpretuje to, co vidí, a je schopna rozlišovat mimo jiné mezi jízdním pruhem a travnatou nebo jinou strukturou krajnice, a to dokonce i bez dopravního značení. V přetížené městské dopravě může kamera také rychle a spolehlivě rozpoznat a klasifikovat špatně viditelná nebo přejíždějící vozidla a cyklisty a přecházející chodce. Vozidlo tak může aktivovat výstražné nebo nouzové brzdění.

Radarové senzory

Nejnovější generace radarových senzorů Bosch je ještě lepší v zachycení okolí vozidla, a to i za špatného počasí nebo za zhoršených světelných podmínek. Jejich větší detekční rozsah, široký úhel otevření a vysoké úhlové rozlišení znamenají, že automatické systémy nouzového brzdění mohou reagovat ještě spolehlivěji.

Perfectly Keyless – chytrý telefon jako klíč od auta

V budoucnosti bude Perfectly Keyless používat pro komunikaci mezi vozidlem a chytrým telefonem nejen Bluetooth, ale také ultraširokopásmové připojení (UWB), novou komunikační technologii, která je již u některých chytrých telefonů k dispozici. UWB umožňuje lokalizaci chytrých telefonů s přesností na několik centimetrů. Mimořádně bezpečná je také komunikace s vozidlem. Bosch v současné době spolupracuje s partnery na standardizaci přenosu dat mezi chytrými telefony a vozidly. Na veletrhu CES představuje Bosch předváděcí vozidlo, ve kterém Perfectly Keyless poprvé využívá UWB.


Čtěte také

Nejsilnější vyráběná větrná turbína Haliade X výrobce GE, ilustrační foto

U Británie roste největší větrný park na světě. Celkový výkon přesáhne tři reaktory z Temelína

Začala výstavba největší větrné elektrárny na světě v Severním moři ve vodách Velké…

21. ledna 2020

 První poslední Petra Weikerta

Konec Babišovy vesničky

Právě končí jeden kdysi výbušný příběh. Na jeho začátku byly výzva, aby Česko přijalo…

21. ledna 2020

 Americký prezident Donald Trump na Světovém ekonomickém fóru v Davosu

Amerika opět vítězí, prohlásil Trump v Davosu. USA prý zažívají nevídaný hospodářský rozmach

Americký prezident Donald Trump dnes na úvod letošního zasedání Světového ekonomického…

21. ledna 2020

Plynové potrubí, ilustrační foto

Zbytečné projekty. Investice Bruselu do plynu ve výši 730 miliard mohou být mrháním peněz

Evropská investiční banka schválila celkovou sumu 29 miliard eur (728 miliard korun) do…

21. ledna 2020

 Slevy, ilustrační foto

Obchod jako škola podvodu. Nekalé praktiky českých prodejců se ale chýlí ke konci

Obchod je školou podvodu, napsal v osvíceném 18. století francouzský spisovatel a…

21. ledna 2020

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Jaká je v roce 2020 daňově nejvýhodnější stravenka?
Koupě bytu, vypořádání dědictví i luxusní dovolená. Na co všechno si lze vzít hypotéku?
Vydavatelství Mladá fronta uhradilo smyšlenou pohledávku a vyzvalo soud k neprodlenému odmítnutí insolvenčního návrhu
5 případů, kdy musíte odevzdat přehled a nečekáte to
Rozhovor s Ondřejem Chládkem o whisky TREBITSCH a založení investičního fondu SICAV
Auta
Další test ukázal, že auta na plyn jsou ekologičtější než…
Remote Tacho Download v rámci služby DAF Connect
Právě vychází časopis Auto motor a sport 2/2020. Prohlédněte si fotky, které se do něj nevešly
I ty, Subaru? Japonská značka chce po roce 2035 prodávat jen elektroauta
Tesla chystá hatchback, kterým zaútočí na Volkswagen ID.3. Navrhne ho v Číně
Hry pro příležitostné hráče