Supersilný diesel v novém Audi SQ7 si pomáhá unikátním „elektrickým turbem“

30. dubna 2016, 15:00  -  Jiří Červenka
30. dubna 2016, 15:00

Vrcholná varianta velkého SUV Audi Q7 se pyšní pozoruhodnými parametry i technikou. S přeplňováním jejího vznětového osmiválce pomáhá dvěma turbodmychadlům elektrický kompresor. Jedná se o první aplikaci této technologie v sériovém automobilu.

Automobilka Audi oznámila oficiální zahájení prodeje nového Audi SQ7 TDI – nejvýkonnějšího dieselového SUV na trhu. Sportovní variantu luxusního SUV Q7 pohání zbrusu nový vznětový osmiválec o objemu 4,0 l. To je o dva decilitry méně, než měl osmiválcový diesel v předchozí generaci Q7, zákazníci však truchlit nemusí. Nový agregát totiž dosahuje výkonu 320 kW (435 koní) a monstrózního točivého momentu 900 Nm.

Není divu, že více než dvoutunové SUV pak dokáže akcelerovat na 100 km/h za 4,8 sekundy. Pokud to ale budete zkoušet, nepočítejte se spotřebou blízkou oficiální kombinované hodnotě 7,2 l/100 km.

Audi SQ7 TDI je nejvýkonnější dieselové SUV, jaké si dnes můžete koupit

Velkou technickou novinkou motoru 4.0 TDI je přeplňovací soustava. Dvěma turbodmychadlům totiž asistuje elektricky poháněný kompresor. Jeho přínos se nejvíce projeví v nízkých otáčkách, kde přeplňované motory obvykle trpí tzv. turboefektem – zpožděnou reakcí na sešlápnutí plynu. Turbodmychadlo (nebo dmychadla) se totiž roztáčí prouděním výfukových plynů a po sešlápnutí pravého pedálu nějakou dobu trvá, než proud plynů získá patřičnou inzenzitu a roztočí rotor turbodmychadla naplno. U moderních motorů je turboefekt téměř nepatrný, v principu ho však zcela odstranit nelze – tedy pokud se na překlenutí prodlevy nepoužije pomocný systém, který reaguje okamžitě. A to je právě případ elektricky poháněného kompresoru.

Aby těch elektrických novinek nebylo málo, Audi SQ7 se chlubí také elektromechanickým systémem potlačování náklonů karoserie. Obě technologie využívají 48voltovou elektroinstalaci se samostatnou lithium-ion baterií pod podlahou zavazadlového prostoru.

Oficiální českou cenu nové Audi SQ7 zatím nemá, v Německu bude stát 89 900 eur (v přepočtu přibližně 2,41 milionu korun). Z mnoha přímých soupeřů si těžkou hlavu dělat nemusí. Technicky příbuzné Porsche Cayenne Diesel S se starším motorem 4.2 TDI je pomalejší, menší a slabší. BMW a Mercedes-Benz přestaly nabízet velkoobjemové dieselové osmiválce úplně.


Čtěte dále:

Fenoménu SUV neuniklo ani Maserati, na český trh přichází Levante

Extremistické Audi TT RS je rychlejší než Porsche 911

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jedete autem na hory? Víte, na co si dát pozor?
Jak vysoké může být sociální pojištění za rok 2017?
Co dělat při ztrátě kartičky zdravotní pojišťovny?
Kdy budou jarní prázdniny ve vašem okrese?
Kdo vyhraje prezidentské volby: Zeman vs. Drahoš?
Auta
Jeep Grand Commander je velké sedmimístné SUV. Ale zatím…
Nejlepší dieselová ojetina? Škoda Yeti a Škoda Superb Combi, myslí si Britové
Kolik stojí nezávislé topení do auta? 24 tisíc, ale i dvojnásobek
Lada 2107 křížená s buldozerem uklízí v Rusku ulice
Pět dobrých, ale nesmírně rizikových ojetin, které vás mohou stáhnout z kůže
Technologie
Bitchcoin? Nevěstince v Nevadě budou přijímat platby v kryptoměně
MediaTek má nový SoC pro prémiové televizory Sony a Philips, bude o 50 % rychlejší
GDDR6 od Hynixu už je reálně dostupná, ale na nižších taktech. První karty na 14 GHz?
Google bude na mobilech od léta dávat přednost rychlejším webům
Chrome a Firefox trápí doplňky-malwary, jichž je skoro nemožné se zbavit
Hry pro příležitostné hráče