Slavná Britannia může po 20 letech znovu na moře. Jako „plující ambasáda“

Pavel Michl 28. září 2016, 07:05  -  mic
28. září 2016, 07:05

Turisté ve skotském Edinburghu, kteří si chtějí zblízka prohlédnout jeden z klenotů britského loďařství – královskou jachtu Britannia, by si možná měli pospíšit. V Británii se totiž živě diskutuje o tom, že by loď po téměř 20 letech znovu vyplula na moře, aby podpořila mezinárodní obchod.

Královská jachta královny Alžběty II. brázdila světové oceány mezi roky 1954 a 1997. Byla využita na téměř 900 cest královny a její rodiny a má za sebou přes dva miliony kilometrů. Aktuálně je zakotvená a funguje jako muzeum v přístavu v Edinburghu. V Británii se však uvažuje o tom, že by mohla vytáhnout kotvy a posloužit k vyjednávání obchodních dohod poté, co Británie opustí Evropskou unii. Tedy jako jakási „plující ambasáda“.

Za nápadem obnovit provoz Britannie stojí konzervativní poslanec Jake Berry, mimochodem zastánce setrvání Británie v Evropské unii. „Ve svých pozdních letech, mezi roky 1991 a 1995, pomohla loď k uzavření smluv v hodnotě tří miliard liber,“ prohlásil Berry pro The Sun. Návrh podpořilo mnoho představitelů byznysu a armády.

Kritici namítají, že loď je symbolem britské imperiální síly a monarchie, což by světu nevyslalo dobrý signál. Zprovoznění Britannie by ovšem neměli pocítit daňoví poplatníci, mělo by se zaplatit se soukromých příspěvků. Pokud by zprovoznění nebylo možné, Berry navrhuje postavení nové královské jachty. To už v roce 2012 podporoval bývalý premiér David Cameron. Stavba by prý přišla na 60 milionů liber (1,88 miliardy korun).

Návrh zaujal i ministra zahraničí Borise Johnsona, který jej údajně zvažuje. Premiérka Theresa Mayová podle deníku The Telegraph se sice k nápadu nepřiklonila, ale ani ho neodmítla. „Uvědomuji si, jakou tradici máme coby obchodní národ,“ řekla Mayová diplomaticky počátkem minulého týdne. O návrhu bude jednat parlament v polovině října, bez podpory vlády se však zřejmě neobejde.

Po červnovém rozhodnutí Britů opustit Evropskou unii má podpora mezinárodního obchodu pro novou premiérku vysokou prioritu. V červenci, hned den po nástupu do funkce, Mayová vytvořila ministerstvo mezinárodního obchodu, které je zodpovědné za obchodní smlouvy mezi Británií a zeměmi mimo EU. Ministrem je Liam Fox, zastánce brexitu a původně také jeden z kandidátů na uvolněné křeslo po Davidu Cameronovi.

123 metrů dlouhá Britannia brázdící světové oceány by mohla být dalším způsobem, byť zjevně symbolickým, jak podpořit obchod Británie se světem. Ten získá na důležitosti, pokud brexitem výrazně utrpí vztahy a provázanost s Evropskou unií.


Čtěte dále:

Konec politické kariéry. Cameron už není ani poslanec

Britové odmítají pravdu o brexitu, bude to strastiplná cesta

Odměna za brexit? Prokremelská stanice nabízí Farageovi vlastní show


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Když za škodu může sport...
O dědictví IV: Dědit, či darovat?
3 věci, na které není dobré zapomínat před odjezdem na služební cestu
Daňové přiznání za rok 2017: Změny u daňového zvýhodnění na děti a daňového bonusu
Bez potřebné doby pojištění vám důchod nedají
Auta
Kvíz: Víte, co se děje, když se na přístrojové desce…
Arrivo je systém, díky kterému pojede i Dacia Duster nebo Fabia 1.2 HTP 320 km/h
Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive: Přesné porovnání neporovnatelného
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Pokuta za pád z kola? Absurdní, ale ne víc než jiné pokuty za nehodu [komentář]
Technologie
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Mlácení dělníků, smrt v kantýně aneb Jak se dělá iPhone X
Nereferenční Radeony Vega konečně tady? PowerColor chystá vydání před koncem listopadu
Cnews FM: Platíme mobilem s Android Pay. Vydrží nám to? [podcast]
Desky platformy Intel Z390 už existují. V Sandře se objevil model od SuperMicro
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít