Menu Zavřít

Sedm investičních chyb, kterých se dopouští celebrity

2. 5. 2016
Autor: Foto CC BY-SA 2.0: Christopher Macsurak; Wikimedia

Vydělávají mnoho peněz a často nevědí, jak s nimi naložit. Mnohdy je špatně investují. Slavné osobnosti nejsou obecně považováni za dobré hospodáře a za nejúspěšnější hráče ve světě investic a byznysu. A má to své důvody.

Objasňuje je pro americkou CNN Todd Morgan, spoluzakladatel poradenské společnosti Bel Air Investment, která slavným osobnostem pomáhá zůstat v investičním světě v černých číslech.

1. Přeceňování nemovitostí

Celebrity vkládají do svých domů mnoho peněz, které se jim nikdy nemohou vrátit. Podle Morgana totiž nejsou „obvyklými typy domů“. Trh s vysoce luxusními rezidencemi je velice malý a nemovitost je těžké prodat. Slavné osobnosti si také mnohdy kupují druhé či třetí domy, což jejich finance může zruinovat. „Tvrdím jim: Pokud nebudete rezidenci běžně využívat, je lepší ji pronajímat,“ dodává Morgan.

Příkladem je hvězdný herec Nicolas Cage. Ten v roce 1998 koupil za 6,5 milionů dolarů vilu u Los Angeles. O pár let později se Cage dostal do finančních problémů a pokusil se vilu prodat za 35 milionů. Neúspěšně. Nakonec ji převzala v roce 2010 banka za 10,5 milionů dolarů.

Nicolas Cage. Fotografie licencovaná pod CC BY 2.0 Herec Nicolas Cage

2. Koupě znehodnocených aktiv

Mezi nejdražší předměty, které si celebrity pořizují, patří letadla a lodě. V mnoha případech doufají, že jim ušetří peníze. Není tomu ale tak. „Když je nakonec prodávají, musí na jejich ceně ubrat,“ tvrdí Morgan.

3. Slepé investování do technologií

Podle Morgana příliš mnoho celebrit věří technologickým společnostem. A často nevýhodně. „V roce 2000 se objevili lidé ze showbyznysu, kteří si zamilovali investovat do technologických akcií. Tvrdili mi, že jsem příliš starý na to, abych pochopil, že v technologiích dochází k velkým změnám. Odpovídal jsem jim: ,Nejsem příliš starý. Matematicky to nevychází!‘“ Klienti, kteří na technologiích trvali, prý byli rádi, když se jim vrátila z investice polovina.


Přečtěte si: Startup Lady Gaga zkrachoval


Herečka a zpěvačka Lindsay Lohan investovala před třemi lety do karaokové aplikace Just Sing It. Startup nezaznamenal žádný velký úspěch a poté, co jedinou zemí, kde se dostal ve své kategorii do top 100 aplikací byl pouze Mozambik, se již na jeho vývoji dále nepracuje.

Lindsay Lohan. Lindsay Lohan

4. Investiční rady od přátel

Klienti rádi rychle vstupují do něčeho, co je jim doporučováno jako „horká novinka“. Morgan vzpomíná na takové vlny nadšení ohledně technologických akcií. „Přátelé volali přátelům, lidé se chvástali na koktejlových večírcích o tom, kolik peněz vydělávají. Ze začátku je vydělávali, ale po roce to neskončilo dobře.“

5. Investice do restaurací

Týká se to například Jennifer Lopez nebo Britney Spears. „Průměrně více celebrit investuje do restaurací než tradiční klienti,“ říká Morgan. „[Celebrity] rádi chodí do restaurací … a lidé rádi investují do něčeho, co mohou vidět.“ Některá místa sice mohou vydělávat, ale je to riskantní byznys. Restaurace v Los Angeles, za kterou stála Jennifer Lopez, fungovala šest let. Britney Spears zase byla spoluzakladatelkou newyorské restaurace, která vydržela jen pět měsíců.

Jennifer Lopez. Herečka a zpěvačka Jennifer Lopez

BRAND24

6. Výprodej po pádu akcií

Podle Morgana se nejlepší klienti poznají tak, že v okamžiku propadu na trzích chtějí investovat. Naopak nejhorší klienti chtějí likvidovat svá portfolia. „Neprofesionální investoři odchází,“ říká. „Přemýšlí příliš krátkodobě a starají se o to, co bude zítra, namísto příštího roku.“

7. Ztráta slávy

Některé celebrity si neuvědomují, že jejich sláva jednoho dne pohasne. A propad slávy poznají také peněženky. „Problém zábavního průmyslu je ten, že když člověk zestárne, nemusí mít nutně stejný úspěch, jako měl, když býval mladý,“ domnívá se Morgan. A jelikož si to celebrity často neuvědomují, chovají se tak, jako by se jejich příjmy ze showbyznysu neměly nikdy změnit.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).