Sběratelská šance: Sotheby’s nabídne v aukci vzácné sportovní Fordy

09. května 2016, 08:00  -  Jiří Červenka
09. května 2016, 08:00

Ford GT40, speciální závodní verze Mustangů a dvě legendární Cobry – taková auta nebývají na prodej každý den. Šest vzácných kusů pochází ze soukromé sbírky.

Americký podnikatel, závodník a sběratel automobilů Jim Click rozprodává část své sbírky. Prodej zajistí renomovaná aukční síň RM Sotheby’s. Vozy nabídne v rámci každoroční aukce, která se koná v srpnu v kalifornském Monterey.

„Jsou to fantastická auta, udržovaná tak pečlivě, že jsme s nimi neměli jediný bezpečnostní problém,“ uvádí Click v oficiálním prohlášení. „Kdokoliv si je koupí, může počítat s opravdu vzrušujícím svezením. Doufám, že si nový majitel užije aspoň z poloviny tolik zábavy, co jsem s nimi za posledních 25 let zažil já.“

Shelby 289 Cobra, 1964, číslo podvozku CSX 2473

Závodní exemplář s bohatou historií, který za celou svoji aktivní kariéru nikdy neodstoupil ze závodu pro technickou poruchu. Číslo v označení udává zdvihový objem motoru v krychlových palcích – v metrických jednotkách má vidlicový osmiválec Ford Windsor objem 4,7 l. Cobra byla konstrukčně poměrně primitivní auto (náprava odpružená listovými pery nebyla ani tehdy žádným výkřikem techniky), avšak díky silnému motoru, nízké hmotnosti (okolo jedné tuny) a odvaze jezdců dokázala na některých tratích porážet ušlechtilejší konkurenci včetně Ferrari. Vozy Cobra v 60. letech dominovaly automobilovým závodům ve Spojených státech.

Odhadovaná prodejní cena: 2,6 milionu USD (přibližně 62 milionů korun)

Shelby 289 Cobra, 1964, číslo podvozku CSX 2326

Druhá Cobra ze stejného roku má patrně méně zajímavý rodokmen (detaily k jednotlivým vozům Sotheby’s zatím nezveřejnila), protože očekávaná cena je výrazně nižší.

Odhadovaná prodejní cena: 1,4 milionu USD (přibližně 33 milionů korun)

Shelby GT350, 1966, číslo podvozku SFM 6S2363

Kultovní závodní provedení Mustangu, u jehož zrodu stál stejně jako v případě Cobry legendární Caroll Shelby. Zdrojem hnací síly byl opět Ford Windsor V8 4,7 l. V roce 66 bylo možné Shelby GT350 poprvé objednat v jiné než bílé barvě. Poznávacím znamením tohoto ročníku jsou zadní boční okénka namísto žebrovaných průduchů.

Odhadovaná prodejní cena: 450 000 USD (přibližně 10,6 milionu korun)

Ford Mustang Boss 302 Trans Am, 1969, číslo podvozku 9F02M148628

Boss 302 vznikl kvůli homologaci Mustangu pro závodní sérii Trans Am. Číslo opět znamená objem v palcích, po našem je to 5,0 l. Tento konkrétní exemplář patřil týmu Shelby a za jeho volantem se vystřídala jezdecká esa tehdejší éry, mezi jinými Dan Gurney.

Odhadovaná prodejní cena: 1,3 milionu USD (přibližně 31 milionů korun)

Ford Mustang Boss 302 Trans Am, 1970, číslo podvozku nezveřejněno

V roce 1970 dostal Boss zalomené boční pruhy, kterým se podle tvaru říkalo „hokejky“. Nová byla také maska, výfuk a podvozek. Ford prodal celkem 7013 Bossů modelového roku 1970, doporučená prodejní cena činila 3720 $. Toto je ale závodní verze týmu Bud Moore, která se objevovala na tratích série Trans Am v sezóně 1971.

Odhadovaná prodejní cena: 1,3 milionu USD (přibližně 31 milionů korun)

Ford GT40, 1966, číslo podvozku P/1061

To nejlepší na konec. Každý vyrobený Ford GT40 je sběratelská legenda. Vůz vznikl speciálně kvůli tomu, aby Ford porazil Ferrari v závodu 24 hodin Le Mans, a to se také povedlo. Po triumfu v roce 1966 zopakoval Ford vítězství také v letech ’66 a ’67. Mimochodem, při příležitosti 50. výročí od svého prvního vítězství v Le Mans uvede Ford letos na trh nový supersport Ford GT a do Le Mans vyšle jeho závodní verzi. Ale zpět k nabízenému pokladu. Vůz s číslem šasi P/1061 je jeden z pouhých 31 vyrobených GT40 MkI s homologací pro silniční provoz. Silniční verze byly nutné kvůli homologaci. I s registračními značkami je ale GT40 především závodní vůz a Click se s ním zúčastnil řady historických závodů.

Odhadovaná prodejní cena: 4,2 milionu USD (přibližně 99 milionů korun)


Čtěte dále:

Stojí desítky milionů, ale na silnici nesmějí a závodit také ne

Exkluzivní ojetina na prodej: McLaren F1 za cenu pěti nových Bugatti

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdo vlastní naše pojišťovny?
5 věcí, které si pamatujte o dokumentárním akreditivu
Zdraží plyn v topné sezóně? Jaké faktory ovlivní jeho cenu?
Všude stejně: jak moc riskujete, když používáte univerzální hesla a pořád stejný PIN?
Kdy je vhodná doba pro přezutí a výměnu pneumatik
Auta
Retro: Ford Mustang přežil i zlé časy. A dnes je to úplný…
VW Arteon je sice moderní, ale výkonem na starší Passat CC ztrácí. ABT má řešení
Kvíz: Znáte tyto přezdívky modelů aut nebo jiných dopravních prostředků?
Galerie: Kdo je konkurencí pro šestiválcový Stinger GT? Nová Kia mnoho soupeřů nemá
Nové Audi A7 Sportback už je jen hybrid. A zatím bez dieselu
Technologie
Nvidia dává opět ke grafikám zadarmo hru Destiny 2, podporuje takto GTX 1080 a 1080 Ti
Končí norská elektrická pohádka? Na těžké Tesly se má vztahovat daň téměř 200 tisíc
Velký přehled: Kdo vlastní naše pojišťovny?
GeForce GTX 1070 Ti už se objevují na fotografiích, prosáklo skóre v 3DMarku
Cnews FM: Microsoft vydal Windows 10 Fall Creators Update [podcast]
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít