Sázka na rychlost. Kdy se na nebi objeví „nový concorde“? - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Sázka na rychlost. Kdy se na nebi objeví „nový concorde“?

,
Sázka na rychlost. Kdy se na nebi objeví „nový concorde“?

V listopadu loňského roku uplynulo již dlouhých 16 let od doby, kdy lidé, tedy s výjimkou vojenských pilotů, měli naposledy možnost létat nadzvukově. Nyní, na počátku třetí dekády jednadvacátého století se zdá, že by se této jedinečné příležitosti mohli co nevidět opět dočkat. Komu za to budou vděčit a kdy se přesně tak stane?

Konceptů, které si v tomto ohledu zaslouží pozornost, je celá řada. Reálné obrysy možného nástupce legendárního concordu nicméně zatím získalo jen několik z nich.

„Concorde byl brilantním kusem techniky, noblesní experiment, ale do ovzduší uvolňoval příliš mnoho emisí, dělal hodně hluku a byl příliš drahý na provoz,“ vysvětluje webu CNN důvody krachu tohoto ikonického letounu Tom Vice, šéf společnosti Aerion Supersonic zabývající se vývojem zbrusu nového nadzvukového tryskáče.

Na svých cestách se s ním ovšem nejspíš nesetkáte. Vzhledem k tomu, že se do jeho útrob vejde pouze 8 až 12 pasažérů, nebude pro běžné aerolinky asi příliš atraktivní. Jako oblíbený business jet by nicméně mohl posloužit skvěle.

„To, co děláme, se snažíme dělat odlišně,“ říká dále o chystané novince ukrývající se pod označením AS2 Vice. Ta by podle vyjádření firmy měla být schopna létat rychlostí 1,4 Machu a vzdálenost mezi New Yorkem a Kapským Městem překonat za pouhé tři hodiny a 15 minut.

Jiný tvar a žádná forsáž

Concorde svého času „svištěl“ ještě o poznání rychleji, ovšem za cenu neúměrně vyšších provozních nákladů. Z této cenné lekce se však podle všeho inženýři Aerionu poučili.    

„Museli jsme navrhnout letadlo, které bude neuvěřitelné efektivní a spotřebuje co nejmenší množství paliva, takže jsme strávili 10 let přemýšlením o pokročilé aerodynamice a úsporných motorech. Navrhovali jsme je především s ohledem na hluk a emise,“ vysvětluje šéf Aerion Supersonic.


Cestující se Boeingu 737 MAX děsí. Budou jím ještě vůbec chtít létat?

Boeing 737 MAX

Kromě menšího počtu cestujících a zcela jiného tvaru se bude AS2 od ikonického concordu lišit ještě v jedné další, poměrně podstatné věci. Nebude mít k dispozici takzvanou forsáž, respektive přídavné spalování. Tedy systém, pomocí kterého je palivo vstřikováno přímo do rozžhavených výfukových trysek a následně spáleno, díky čemuž jsou motory schopné vyprodukovat dodatečný tah.

„To jsme zavrhli, protože je to příliš hlučné a vypouští to do okolí mnoho emisí. Dále jsme také museli vzít v úvahu zdroj naší energie. Chtěli jsme letadlo, které nebude závislé na fosilních palivech a které bude od samého počátku schopné fungovat na palivech stoprocentně syntetických,“ objasňuje Vice.

V provozu do šesti let

Ostatně, co se hluku týče, měl by na tom stroj AS2 navzdory o poznání vyšším letovým rychlostem být zhruba stejně jako ostatní současná dopravní letadla a business jety. A na to všechno, zdá se, zákazníci poměrně slyší.

Přestože testovací lety by měly začít až v roce 2024 a do komerčního provozu by se stroj měl dostat teprve o další dva roky později, již teď je o něj zájem. Leasingová společnost Flexjet si u Aerionu objednala hned 20 kusů této očekávané novinky, přičemž katalogová cena jednoho takového letounu má podle dostupných informací činit celých 120 milionů dolarů (přes 2,7 miliardy korun).

Na supersonik od Boomu sází Branson i Japonci

Zcela odlišnou cestou, avšak s naprosto stejným cílem na jejím konci, se rozhodla vydat americká společnost Boom. Ta se v současnosti zabývá vývojem nadzvukového letadla Overture, který se svému věhlasnému předchůdci přeci jen podobá o poznání víc, a to nejen tvarem, ale i výkonností. Letoun bude schopen letět dvakrát rychleji než zvuk, přičemž na jeho palubu se v závislosti na zvolené konfiguraci vejde od 55 do 75 lidí.

Také Overture si už získal své první zákazníky. Předběžné objednávky v hodnotě šesti miliard dolarů na nákup 10, respektive 20 kusů tohoto elegantně vypadajícího stroje se společností Boom uzavřely Virgin Group a Japan Airlines. Katalogová cena jednoho exempláře přitom činí 200 milionů dolarů.

A jak daleko tento coloradský výrobce s vývojem svého letounu vlastně je?

„Mnoho klíčových komponent už prošlo několika úspěšnými testy, a to včetně našich motorů na alternativní udržitelná paliva,“ prozradil CNN šéf americké společnost Boom Blake Scholl s tím, že první letové zkoušky by se měly uskutečnit zhruba v polovině aktuální dekády.

Ráno na schůzku do Londýna, navečer zpátky v Americe

Dobrou zprávou pro ty, kteří se obávají jeho hlučnosti, je skutečnost, že nadzvukově bude podle vyjádření výrobce létat výhradně nad mořem. Během letu nad pevninou nebude o nic hlasitější než současná konvenční dopravní letadla.

S tím se ostatně pojí i cílový segment Boomu, kterým budou především aerolinky zajišťující transkontinentální spoje.

„Představte si, jak ráno letíte do Londýna na schůzku se svými obchodními partnery, která se bude konat během dne, a poté se vrátíte zpět do Spojených států včas na to, abyste mohli své děti uložit do postele,“ zamýšlí se Scholl.

Ceny jako za letenku v byznys třídě

Je sice pravdou, že let tímto supersonikem si nebudou moci dovolit úplně všichni, o tak závratné ceny jako kdysi v případě již několikrát zmíněného concordu se ale rozhodně jednat nebude. Zatímco tehdy museli cestující běžně platit kolem čtvrt milionu korun, nyní by to mohlo být i pětkrát levněji.

„Dopravci provozující letoun Boomu budou schopni nabízet stejné sazby, za jaké dnes v rámci dálkových letů prodávají letenky do byznys třídy,“ odhaduje Scholl a dodává: „Aby na tom dopravce mohl vydělat, bude muset jednosměrnou cestu z New Yorku do Londýna prodávat za cenu kolem 2 500 dolarů.“

Dále čtěte:

Nové Boeingy 737 MAX pro Ryanair se zpozdí, aerolinky budou propouštět

Nečekaný nález. Televizní štáb zřejmě objevil vrak boeingu, který před 32 lety vyhodili do vzduchu agenti KLDR

Problémy stroje 737 MAX smetly šéfa Boeingu Muilenburga

Sázka na rychlost. Kdy se na nebi objeví „nový concorde“?
2 (40%) 1 hlasování
Diskuze