Menu Zavřít

Před 14 lety naposledy vzlétl Concorde

24. 10. 2017
Autor: Profimedia.cz

Concorde: stroj, který zkrátil cestování přes Atlantik o polovinu, byl na komerční linky zařazen už v roce 1976. Cestujícím sloužil 27 let, až do roku 2003. Vaz mu zlomila tragická nehoda na předměstí Paříže, vysoké provozní náklady i 11. září.

Vývoj stroje začal již v šedesátých letech. Společnými silami se na něm podíleli Britové a Francouzi. Jejich národní dopravci British Airways a Air France tak byli jedinými aerolinkami, které zařadily stroj do své flotily. Na trase mezi Evropou a Amerikou létalo celkem 20 Concordů.

Concorde: chlouba letectví

Provoz těchto nadzvukových strojů se celou doby potýkal s ekonomickými problémy. Na palubu se vešlo pouze sto cestujících. Cestu mezi kontinenty sice zvládl za tři a půl hodiny, ovšem spálil při tom dvojnásobek paliva než Boeing 747.

Tupolev Tu-144
Stroj, který byl vyvinut v 70. letech v Sovětském svazu. Jako první civilní letoun překonal rychlost zvuku. V roce 1977 začalo letadlo přepravovat cestující na trase Moskva - Alma Ata. Stroje tohoto typu přepravily během 55 letů celkem 3 284 osob. Tupolev trpěl obdobnými problémy jako Concorde. Náklady na údržbu byly obrovské a spotřeba na kilometr a cestujícího byla téměř 10krát vyšší než u Tu-154. Lety byly pozastaveny po nehodě při zalétávání nového typu Tu-144D v roce 1978 a nebyly již nikdy obnoveny. Celkem bylo vyrobeno 16 strojů a jeden zůstal nedokončen.

Zdroj: cs.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-144

Posledními pomyslnými hřebíčky do rakve civilní nadzvukové dopravy se staly dvě tragické události. V roce 2000 se Concorde na letu AF 4590 dvě minuty po startu zřítil na hotel na předměstí Paříže. Zahynulo všech 109 lidí na palubě. O rok později přišlo 11. září, po kterém se celá letecká doprava ocitla v krizi a concordy létaly s obsazeností menší než 50 procent.

Poslední stroj dosedl na letišti Hearthrow 24. října 2003.

BRAND24

Dále čtěte:

Létající auta „útočí“. Podívejte se na budoucnost dopravy

NASA vyvinula nástupce concordu. Nedělá „vlny“

Ve stopách Concordu. Nadzvuková civilní letadla se vracejí

Motory chystaných strojů nemají narozdíl od Concordu dohořívací komoru


  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).