Menu Zavřít

Podívejte se, jak se montoval první Airbus A350 XWB pro Etiopii

13. 7. 2016
Autor: Redakce

Video z produkce Airbusu přibližuje fascinující proces finální montáže dopravního letounu, jehož jednotlivé části se vyrábějí v různých koutech Evropy.

Snad aby dal zapomenout na opakované problémy s opožděnými dodávkami modelu A350 XWB, pochlubil se Airbus na sociálních sítích videem přibližujícím montáž prvního kusu tohoto typu pro společnost Ethiopian Airlines.

Výroba moderního dopravního letounu této velikosti je fascinující a nesmírně komplikovaný logistický proces. Airbus kvůli modelu 350 XWB postavil 10 nových výrobních provozů v Evropě a ve Spojených státech, tři další prošly rozšířením. Kompozitová křídla se kompletují v Broughtonu v britském Walesu; části trupu vznikají ve španělském Illescas, ale také v Kinstonu v Severní Karolíně, odkud se kompozitové díly přepravují do továrny v bretaňském St Nazaire. Tzv. wingbox (střední část trupu, k níž se připojují obě poloviny křídla) vyrábí Airbus v Nantes.

Hotové podsestavy trupu a křídel pak doručí do místa konečné montáže v Toulouse speciálně upravené nákladní letouny A300-600ST, jimž se kvůli charakteristicky vysokému „čelu“ přezdívá Beluga (běluha). Přepravní prostor Belugy má délku 37,7 m a průměr 7,4 m, díky čemuž pojme křídlo nebo část trupu i velkého dopravního letadla. Ve videu to názorně uvidíte. Po zkompletování celého stroje následuje proces nanášení laku, který zvýší hmotnost letadla o několik set kilogramů (!).

Etiopské aerolinie mají objednaných celkem 13 Airbusů A350 XWB, všechny ve variantě A350-900.


Čtěte dále:

BRAND24

Airbus má problém. Qatar Airways kvůli němu odkládají nejdelší let světa

Křídlo na Boeing 777X se peče v troubě velké jako celý trup Boeingu 737

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).