Paříž vystavuje stopku autům

Jaroslav Matějka 22. června 2016, 13:45  -  Jaroslav Matějka
22. června 2016, 13:45

Auta v městě na Seině už nemají pomalu kde zaparkovat, ale i ze silnic je vytlačují další dopravní prostředky – přibývají pruhy pro autobusy a bicykly, parkovací místa pro jednostopá vozidla a elektromobily služby sdílení aut Autolib. Tak vypadá moderní megapole 21. století.

Stovky skejtařů prohánějí svoje prkna každý pátek večer na prázdných ulicích za doprovodu policie. Děti, ale i dospělí se ženou po chodnících na koloběžkách – odrážecích i elektrických. Bicyklové tříkolky vozí turisty v Ille de la Cite, Marais, Latinské čtvrti. Pak jsou tu elektrické otevřené taxíky svojí velikostí připomínající tuk-tuk vozítka z Bangkoku. A k tomu přidejte všudypřítomný bzukot tisíců skútrů a brumlání silných motorek. Mobilita Paříže prochází proměnou

Kolem města se staví další linky tramvají. Po Seině se plaví vodní taxi. Síť cyklostezek se rozšířila na 700 kilometrů. Metro je všudypřítomné, navazuje na něj oblastní železniční síť RER a celonárodní SNFC.

Neuvěřitelné tempo ve francouzské metropoli nabralo i sdílení jízdních kol. Obrovský úspěch v této disciplíně zaznamenala služba Velib. Zastoupená je prakticky všude, téměř 23 tisíc jízdních kol stojí ve zhruba 1800 stanicích. Prvních 30 minut je možné kolo používat zadarmo.

Po poněkud rozpačitém začátku nyní zažívá solidní rozvoj i služba sdílení aut. Jmenuje se Autolib a v centrální Paříži i širším okolí města ji provozuje francouzská skupina Bollore. Průmyslový konglomerát Bollore si pro účely této služby nechává vyrábět malá elektroauta v Itálii firmou Cecomp, která mu částečně patří. Čtyřmístná auta mají 30kWh baterii a dojezd 250 kilometrů. Služba už má 235 tisíc členů, kteří uskuteční v průměru 15 tisíc jízd denně. K dispozici mají 4019 elektromobilů s 1085 dobíjecími stanicemi a 6139 parkovacími místy.

A to není všechno. Loni 27. září uspořádala pařížská radnice poprvé akci „Den bez aut“. A hodlá v tom pokračovat. Navíc má socialistická starostka Anne Hidalgová spadeno na auta s dieselovými motory. Ta by měl postihnout zákaz vjezdu do města už v roce 2020.


Přečtěte si o odbytu elektroaut:

Analýza: Nevídané fronty na elektroauta

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdo vlastní naše pojišťovny?
5 věcí, které si pamatujte o dokumentárním akreditivu
Zdraží plyn v topné sezóně? Jaké faktory ovlivní jeho cenu?
Všude stejně: jak moc riskujete, když používáte univerzální hesla a pořád stejný PIN?
Kdy je vhodná doba pro přezutí a výměnu pneumatik
Auta
Retro: Ford Mustang přežil i zlé časy. A dnes je to úplný…
VW Arteon je sice moderní, ale výkonem na starší Passat CC ztrácí. ABT má řešení
Kvíz: Znáte tyto přezdívky modelů aut nebo jiných dopravních prostředků?
Galerie: Kdo je konkurencí pro šestiválcový Stinger GT? Nová Kia mnoho soupeřů nemá
Nové Audi A7 Sportback už je jen hybrid. A zatím bez dieselu
Technologie
Nvidia dává opět ke grafikám zadarmo hru Destiny 2, podporuje takto GTX 1080 a 1080 Ti
Končí norská elektrická pohádka? Na těžké Tesly se má vztahovat daň téměř 200 tisíc
Velký přehled: Kdo vlastní naše pojišťovny?
GeForce GTX 1070 Ti už se objevují na fotografiích, prosáklo skóre v 3DMarku
Cnews FM: Microsoft vydal Windows 10 Fall Creators Update [podcast]
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít