Paříž vystavuje stopku autům

Jaroslav Matějka 22. června 2016, 13:45  -  Jaroslav Matějka
22. června 2016, 13:45

Auta v městě na Seině už nemají pomalu kde zaparkovat, ale i ze silnic je vytlačují další dopravní prostředky – přibývají pruhy pro autobusy a bicykly, parkovací místa pro jednostopá vozidla a elektromobily služby sdílení aut Autolib. Tak vypadá moderní megapole 21. století.

Stovky skejtařů prohánějí svoje prkna každý pátek večer na prázdných ulicích za doprovodu policie. Děti, ale i dospělí se ženou po chodnících na koloběžkách – odrážecích i elektrických. Bicyklové tříkolky vozí turisty v Ille de la Cite, Marais, Latinské čtvrti. Pak jsou tu elektrické otevřené taxíky svojí velikostí připomínající tuk-tuk vozítka z Bangkoku. A k tomu přidejte všudypřítomný bzukot tisíců skútrů a brumlání silných motorek. Mobilita Paříže prochází proměnou

Kolem města se staví další linky tramvají. Po Seině se plaví vodní taxi. Síť cyklostezek se rozšířila na 700 kilometrů. Metro je všudypřítomné, navazuje na něj oblastní železniční síť RER a celonárodní SNFC.

Neuvěřitelné tempo ve francouzské metropoli nabralo i sdílení jízdních kol. Obrovský úspěch v této disciplíně zaznamenala služba Velib. Zastoupená je prakticky všude, téměř 23 tisíc jízdních kol stojí ve zhruba 1800 stanicích. Prvních 30 minut je možné kolo používat zadarmo.

Po poněkud rozpačitém začátku nyní zažívá solidní rozvoj i služba sdílení aut. Jmenuje se Autolib a v centrální Paříži i širším okolí města ji provozuje francouzská skupina Bollore. Průmyslový konglomerát Bollore si pro účely této služby nechává vyrábět malá elektroauta v Itálii firmou Cecomp, která mu částečně patří. Čtyřmístná auta mají 30kWh baterii a dojezd 250 kilometrů. Služba už má 235 tisíc členů, kteří uskuteční v průměru 15 tisíc jízd denně. K dispozici mají 4019 elektromobilů s 1085 dobíjecími stanicemi a 6139 parkovacími místy.

A to není všechno. Loni 27. září uspořádala pařížská radnice poprvé akci „Den bez aut“. A hodlá v tom pokračovat. Navíc má socialistická starostka Anne Hidalgová spadeno na auta s dieselovými motory. Ta by měl postihnout zákaz vjezdu do města už v roce 2020.


Přečtěte si o odbytu elektroaut:

Analýza: Nevídané fronty na elektroauta

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
5 tipů, proč se vyplatí operativní leasing
Prodám auto. Zn.: rychle a výhodně
Může vás šéf nutit, abyste zůstali v práci přesčas?
Kde o Vánocích čekají na váš dobrý skutek?
Pozor na změnu záloh na zdravotním a sociálním u OSVČ v roce 2018
Auta
„Zóna 30“ přinesla více smrtelných nehod a zranění.…
Motor Mercedesu pro formuli 1 je blízko překročení hranice 1000 koní
I nástupce Subaru WRX STI dostane hybridní pohon. Ale hlavně kvůli dynamice
Nový Volkswagen Touareg se představí v dubnu v Číně. Bude to hybrid
Test Range Rover Velar D300: Takhle má vypadat SUV
Technologie
Čínské firmy pokoušející se o výrobu pamětí DRAM čelí obviněním z krádeže technologií
„Kinect“ v mobilech neuspěl. Google pohřbí nadějnou technologii Tango
Nový život pro starý router. Český Turris za korunu můžete vybavit Wi-Fi 802.11ac
Vědci vytvořili nejmenší vánoční přání. Na poštovní známku by se jich vešlo 200 milionů
Hodnota všech kryptoměn je 30krát vyšší než na začátku roku
Hry pro příležitostné hráče