zavřít

Ty to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - SNADNÁ ZRANITELNOST



Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Británie představí na EXPO 2020 interaktivní Pavilon poezie

Britský pavilon se na světové výstavě EXPO 2020 v Dubaji stane místem, z něhož…

Rozhovor: K čemu je dobré vzdělání LL.M. a MBA?

Tituly MBA či LL.M. za jménem poutají pozornost. Absolvováním profesního vzdělání si…

Vybíráte vysokozdvižné vozíky? Prověřte si, jak je to s jejich servisem

Dobré zařízení nestačí. U manipulační techniky to platí rovněž. Důležitý je i kompletní…

Antonov An-225 Mrija v Praze
Antonov An-225 Mrija v Praze
Autor: Jiří Červenka

Obrazem: létající kolos z Ukrajiny přistál v Praze

10. května 2016, 14:00  -  Jiří Červenka
Antonov An-225 Mrija v Praze
Antonov An-225 Mrija v Praze
Autor: Jiří Červenka
10. května 2016, 14:00

Za značného zájmu veřejnosti přiletěl na ruzyňské Letiště Václava Havla obří dopravní letoun Antonov An-225 Mrija. Naloží zde generátor od plzeňské firmy Brush Sem, se kterým ve čtvrtek ráno odletí do australského Perthu.

Přílet šestimotorového hornoplošníku z Ukrajiny přilákal na ruzyňské letiště i do jeho okolí zástupy fanoušků. Řadami lidí byly obsypané nejen obvodové ploty letiště a nedaleký val s výhledem na křížení drah 06/24 a 12/30, ale i plochy uvnitř aerodromu. Nezaměnitelnou siluetu vyhlíželi ze střechy své letištní stanice i hasiči; s očima upřenýma k obloze čekali také stavební dělníci, kteří pracují na opravě pojezdové dráhy; a k tomu bezpočet pozemního personálu v reflexních vestách.

Antonov An-225 Mrija v Praze ( Autor: Jiří Červenka )
Mrija přistála na dráze 24; všimněte si přihlížejících u plotu

Přistání se neobešlo bez malého dramatu. V užívání byla zrovna dráha 12 (od Kladna), u které také všichni čekali. Mnozí z nás sledovali přiblížení Mrije na chytrých telefonech v aplikaci Flightradar24. Hranici překročila nad Libercem v obvyklé „předávací“ hladině FL250 (přibližně sedm kilometrů) a zamířila k jihu. Možná víc k jihu, než by odpovídalo kurzu dráhy 12. A když se ikona na displeji mobilu stočila k Neratovicím, nebylo pochyb – Mrija dostává od řízení letového provozu vektory na dráhu 24! (To je ta obvykle nejpoužívanější, na kterou se přistává od východu.) Následoval téměř panický přesun lidí i vozidel. Nedivili bychom se, kdyby při tom všeobecném úprku došlo i k nějakému drobnějšímu porušení jindy přísně dodržovaných pravidel pohybu v prostorách letiště. My zástupci médií a účastníci fotoexkurze jsme vyskákali z autobusu právě včas, abychom spatřili kolos na krátkém finále.

Antonov An-225 Mrija v Praze ( Autor: Jiří Červenka )
Posádka pozdravila shromážděné publikum ukrajinskou vlajkou

Po dosednutí Mrija dojela na konec dráhy 24, kde se otočila a opět po dráze pojížděla na plochu u kargo terminálu. Ve středu od devíti hodin ráno by mělo probíhat nakládání asi 120tunového generátoru, se kterým Antonov An-225 odletí ve čtvrtek brzy ráno do Perthu v Austrálii. Cestou ho čekají technická mezipřistání v Turkmenbaši, Hajdarábádu a Jakartě. Do cíle dorazí podle letového plánu až v neděli.

Antonov An-225 Mrija v Praze ( Autor: Jiří Červenka )
Hlavní podvozek má na každé straně sedm párů kol; některá jsou řiditelná

Větší než A380

Za největší dopravní letadlo světa bývá často označován Airbus A380. Zapomíná se přitom, že jeho rozměry jsou rekordní pouze mezi letadly určenými pro přepravu lidí. Antonov A-225 je ještě větší, alespoň co do půdorysu. Názorně to ukazuje infografika internetové Wikipedie:

Porovnání délky největších dopravních letadel: Hughes H-4 Spruce Goose, Airbus A380, Boeing 747-8i a Antonov An-225 ( Zdroj: Clem Tillier prostřednictvím Wikimedia Commons, Autor: Clem Tillier prostřednictvím Wikimedia Commons )
Porovnání rozpětí největších dopravních letadel: Hughes H-4 Spruce Goose, Airbus A380, Boeing 747-8i a Antonov An-225 ( Zdroj: Clem Tillier prostřednictvím Wikimedia Commons, Autor: Clem Tillier prostřednictvím Wikimedia Commons )
Srovnání rozměrů velkých letadel. Autor: Clem Tillier, licence Creative Commons

Práce pro šest lidí

Mrija se vymyká obvyklým poměrům dopravních letadel nejen svou vlastní velikostí, ale i velikostí posádky. Zatímco moderní dopravní stroje včetně těch největších řídí dva piloti, posádka An-225 má celkem šest členů – nepočítaje „loadmastera“, který se stará o náklad. Vpředu sedí jako obvykle kapitán a první důstojník, jimž však asistují dva palubní inženýři, navigátor a spojař. Letoun je totiž produktem ruské konstrukční školy, která setrvávala u vícečlenných posádek ještě dlouho poté, co západ přešel na dvoumístné kokpity.

Konstrukce Antonovu An-225 vychází z modelu An-124. Má ale o 15 metrů delší trup i rozpětí křídla a charakteristické dvě svislé ocasní plochy, které stroji udělují nezaměnitelný vzhled. Navzdory majestátním rozměrům se dokáže otočit na dráze široké 60 metrů, protože některá kola 32kolového podvozku jsou řiditelná. Hlavní podvozek má na každé straně 14 kol, příďový používá konfiguraci 2×2. Zdrojem síly je šest motorů Progress D18, každý s tahem 229,5 kN. Letoun váží 285 tun prázdný a jeho maximální vzletová hmotnost dosahuje hodnoty 640 tun (o 65 tun víc než v případě Airbusu A380).

Antonov An-225 Mrija v Praze ( Autor: Jiří Červenka )
Přístup do nákladového prostoru zajišťuje výklopná příď, zadní cargo dveře Mrija nemá

Vnitřní nákladový prostor je přetlakovaný. Má objem 1300 m3 a je 6,4 m široký, 4,4 m vysoký a 43,35 m dlouhý. Teoreticky by se tak dovnitř s rezervou vměstnal třeba celý trup Boeingu 737.

Pohrobek vesmírného programu

Mrija měla původně nosit úplně jiné náklady. Konstrukční kancelář Antonov navrhla těžkotonážní speciál jako nosič raketoplánu Buran. An-225 poprvé vzlétl v prosinci 1988. Zpočátku se počítalo se dvěma kusy, nakonec však vznikl a dodnes létá jediný. A několik let to vypadalo, že z oblohy zmizí nadobro. Po pádu Sovětského svazu zamířila Mrija v roce 1994 k dlouhodobému uskladnění. V následujících letech posloužila jako „dárce orgánů“, její motory i avionika zamířily do jiných Antonovů. Postupná demontáž na díly a následné sešrotování se zdály být jejím nevyhnutelným osudem.

Antonov An-225 Mrija v Praze ( Autor: Jiří Červenka )
Mrija s sebou ‚vozí“ i vyklápěcí nájezdovou rampu; žebřík vede do pilotní kabiny

Na konci milénia se však objevily plány na využití obřího letounu ke komerční přepravě nadrozměrných nákladů. Mrija dostala modernější motory, navigační a komunikační systémy i klimatizaci. Podlaha a příďová rampa byly zesíleny, protože původní návrh nepočítal s přepravou těžkých břemen uvnitř trupu. Sedmého května 2001 se Antonov An-225 vrátil na oblohu a po úspěšné certifikaci zahájil svoji novou kariéru jako „náklaďák k pronájmu“.

Antonov An-225 v Praze ( Autor: Jiří Červenka )
Mrija létá s registrací UR-82060, druhé takové letadlo v provozu není

Ze základny na letišti Gostomel u Kyjeva vyráží Mrija s registrací UR-82060 několikrát do roka na vysoce specializované mise. Často při nich padají rekordy. Například v srpnu 2009 vezla Mrija do Arménie generátor, který i s paletou vážil 190 tun. To byl nejtěžší jednotlivý náklad v historii letecké přepravy. Mrija však také drží rekordy co do celkové hmotnosti přepravovaného nákladu (253 820 kg) i celkové hmotnosti nákladu přepravovaného komerčním letem (247 000 kg).

Antonov An-225 Mrija v Praze ( Autor: Jiří Červenka )
Antonov využívá spodní část výklopné přídě jako reklamní poutač

V České republice se ukrajinský kolos objevil již několikrát. Poprvé neplánovaně v roce 1989, kdy přistál v Praze kvůli poruše cestou z pařížského aerosalonu. Později se zde opakovaně zastavil již v rámci komerčního nasazení. V Praze byla Mrija naposled v roce 2006, ale loni se hned třikrát otočila v Ostravě pro náklad vojenské techniky.

Antonov An-225 Mrija v Praze ( Autor: Jiří Červenka )
Mrija v obležení fanoušků z řad personálu letiště, médií a účastníků fotoexkurze

Provozovatelem An-225 je společnost Antonov Airlines, která je jednou z divizí ukrajinského státního podniku Antonov. Vznikla už v roce 1989 s cílem nabízet komerční přepravu nákladů letouny Antonov An-124. Těch má aktuálně ve flotile sedm a provozuje i několik menších nákladních letadel vlastní konstrukce. Od května 2015 patří Antonov do státního koncernu Ukroboronprom.


Čtěte dále:

Obří Airbus A380 létá od května i do Prahy

Osobní Jumbo Jet? Airbus a Boeing prodávají VIP verze letadel


Čtěte také

 Zaměstnankyně Amazonu - ilustrační foto

Zaměstnancům Amazonu nevadí, že riskují práci. Dál firmu kritizují za přístup ke klimatu

Amazon čelí v posledních týdnech tlaku zaměstnanců na odpovědnější přístup společnosti k…

28. ledna 2020

Ilustrační foto

Drážní bianco. Manažeři Českých drah otálejí s podpisem prázdných směnek

Několik českých bank se podle zdrojů týdeníku Euro už dlouhé měsíce marně pokouší dohnat…

28. ledna 2020

 Evropská unie, ilustrační foto

Výhodné členství v Evropské unii. Česko loni získalo o 69 miliard korun více, než zaplatilo

Česká republika loni získala z rozpočtu Evropské unie o 68,5 miliardy korun více, než do…

28. ledna 2020

 Donald Trump a Benjamin Netanjahu

Trumpův mírový plán: nezávislá Palestina a Jeruzalém jako nedělitelné hlavní město Izraele

Americký prezident Donald Trump dnes oznámil, že jeho mírový plán pro Blízký východ…

28. ledna 2020

 Počítačové hry - ilustrační foto

Univerzita Karlova vstupuje na trh počítačových her. Studio Charles Games je začne vyvíjet i prodávat

Dceřiná společnost Univerzity Karlovy, Charles University Innovations Prague, založila…

28. ledna 2020

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Kam na finanční úřad? Pod který finanční úřad spadáte?
Kdy se příjmy z autorských honorářů uvádí v daňovém přiznání?
Kdy si budete muset v roce 2020 doplatit zdravotní pojištění z vlastní kapsy?
Kalendář státních svátků 2020, kdy budou mít obchody zavřeno?
Sleva na manželku (manžela) 5x jinak
Auta
Dáváte nohy na palubní desku? Airbag vám je zpřeráží,…
Mercedes pokořil výškový rekord. Jeho Unimog se dostal do 6700 metrů nad mořem
BMW M340d xDrive se vyzradilo předčasným únikem. A to hned v obou karosářských provedeních
Koronavirus zasahuje i automobilky. Stahují zaměstnance z Číny
Nové Caddy a Caddy Cargo se představí už v únoru
Hry pro příležitostné hráče