Naplnit košík a zavřít stránku. Díky pandemii si lidé oblíbili nový internetový nešvar - Euro.cz

Přihlášení

Naplnit košík a zavřít stránku. Díky pandemii si lidé oblíbili nový internetový nešvar

,
Naplnit košík a zavřít stránku. Díky pandemii si lidé oblíbili nový internetový nešvar
Zdroj: Pixabay
  • Vyplňování nákupních košíků se během pandemie stalo populární činností zejména mezi mladší generací

  • Podle vědeckých studií se jedná o zálibu, která se může pozitivně podepsat na duševním zdraví. Dochází při ní k uvolňování dopaminu, jenž navozuje pocit štěstí

  • Nedokončené objednávky motají hlavu firmám, které pomáhají provozovatelům e-shopů s mapováním chování jejich návštěvníků

Každý se baví po svém. Některé specifické druhy zábavy ale mohou na první pohled působit přinejmenším trochu zvláštně. Třeba když člověk, který zrovna nemá nic na práci, vezme do ruky mobil, vybere si konkrétní e-shop a cíleně začne do nákupního košíku vkládat jeden produkt za druhým, aniž by měl v úmyslu doopravdy nakoupit.

Podivná forma trávení volného času, že? Leč ukazuje se, že během posledního roku, který se nese ve znamení koronavirové pandemie, takových lidí přibývá. Technicky vzato se o nový jev nejedná. Plné nákupní a nezaplacené košíky – tedy ty virtuální – za sebou zákazníci zanechávali vždycky. Nikdy předtím ale míra opuštění stránek v této fázi nákupu nedosahovala tak vysokých hodnot.

Nedávný průzkum americké společnosti Amperity ukázal, že zatímco předloni se zmíněný ukazatel pohyboval na úrovně 85,1 procenta, v průběhu roku 2020 stoupl až na hranici 94,4 procenta. Amperity se zabývá sledováním chování uživatelů na internetu.

Pandemie pomohla Alze k rekordnímu obratu. Internetový prodejce loni utržil přes 37 miliard korun

„Nakupování online, aniž byste objednávku dokončili, je podle mě způsob, jak zabít čas,“ svěřila se zpravodajskému webu CNBC šestadvacetiletá Jennifer Vanceová, která se do skupiny vyznavačů této záliby hrdě řadí. „Je to něco dalšího, co se dá na internetu dělat kromě Twitteru, čtení zpráv a dalších depresivních věcí,“ dodává.

„Řekla bych, že je to takový mechanismus, který vám pomůže se vypořádat s tím vším okolo poté, co jste projeli všechny sociální sítě a apky,“ přidává se její vrstevnice Oreoluwa Temiová. „Podívám se na stránky s oblečením a zjistím, co se mi líbí. Je to celkem uvolňující. Prostě jen sjíždíte stránky a přemýšlíte, co byste si koupili, kdybyste měli peníze.“

Zdravé odreagování

Některé vědecké studie poukazují na fakt, že i takováto forma zábavy může být zdraví prospěšná. Stejný názor zastává rovněž psycholog Clevelandské kliniky doktor Scott Bae.

„Slídění po obchodech, aniž by bylo nezbytně nutné dané věci zakoupit, vás oprostí od starostí každodenního života, upozadí je. A protože v současné době panuje tolik restrikcí, lidé hledají způsoby, jak svému mozku ulehčit,“ vysvětluje s tím, že během popsaného procesu se v lidském těle uvolňuje chemická látka dopamin, která vyvolává pocit štěstí.

Nová záliba, respektive její zvýšený výskyt během pandemie, sice nepředstavuje pro provozovatele e-shopů žádný výrazný problém, dokáže však zamotat hlavu právě firmám, které jim pomáhají se sledováním pohybu návštěvníků.

Karantény svědčí hernímu byznysu. Výrobci počítačových i mobilních her hlásí rekordní výsledky

„Je to matoucí, když někdo přidává věci do košíku, aniž by měl v úmyslu si je koupit,“ cituje CNBC Dennise Hegstada ze společnosti LiveRecover. V některých případech se inkriminovaný nešvar může negativně promítnout v tom smyslu, že dotčený obchodník přijde o část peněz vynaložených na marketing, jehož účelem je takové zákazníky na e-shop přilákat. Žádné větší škody mu však zpravidla nenapáchá.

„Zákazníci přidávají položky do košíku i z mnoha jiných důvodů, než je bezprostřední nákup,“ vysvětluje analytička poradenské společnosti Forrester Emily Pfeifferová. „Používají košíky jako seznamy svých přání, místo, kde budou ony položky uschovány, aby je mohli porovnat se zbožím z ostatních obchodů, nebo jako upomínku na později,“ dodává.

„Vybrané zboží ale maloobchodníci obvykle kvůli těmto rezervacím ze svého skladu nijak zvlášť nevyčleňují a ani nečekají, až bude procedura dokončena. Takže i když pak zbytečně vynakládají marketingové úsilí na to, aby lidé objednávku dokončili, o žádnou katastrofu, která by spustila zběsilé ‚pronásledování‘ zákazníků, se z pohledu správy skladových zásob rozhodně nejedná,“ uzavírá Pfeifferová.