Leonardo AW609
Leonardo AW609
Autor: Profimedia.cz

Letadlo, nebo vrtulník? Italská firma vyvíjí unikátní stroj, který poslouží boháčům i nemocným

26. dubna, 13:47 - Tomáš Bohuslav
Leonardo AW609
Leonardo AW609
Autor: Profimedia.cz
26. dubna, 13:47

Je označen jako AW609 a za jeho návrhem stojí italský výrobce letecké techniky, firma Leonardo. Bude se vyrábět ve Spojených státech, a pokud vše půjde tak, jak má, již během příštího roku by se měl začít produkovat ve velkém. A co že je na tomto letounu tolik speciálního? Je to jeho samotná konstrukce. Na první pohled totiž není zřejmé, zda se jedná o letadlo, či spíše vrtulník. Díky tomu však bude mít přednosti, kterým se žádný jiný civilní stroj dosud chlubit nemohl.

Že budoucnost patří letadlům? Možná ano, ale jak vlastně taková letadla budou ve skutečnosti vypadat? A budou vůbec letadly nazývána i nadále? Zdá se, že italská firma Leonardo má o budoucnosti leteckého dopravního průmyslu alespoň z části jasno. Již brzy totiž plánuje uvést na trh stroj, který se vznáší jako helikoptéra, současně je ale schopen létat stejně rychle a stejně daleko jako běžné turbovrtulové letadlo.

Michael Bloomberg, miliardář a zároveň bývalý starosta New Yorku, se v minulosti nechal slyšet, že by si tento letoun rád pořídil. Ušetřilo by mu to spoustu času. Na jeho palubu by totiž mohl nasednout někde poblíž svého domova, ne-li rovnou na zahradě, a během dvou tří hodin přistát přímo v místě konání obchodního jednání, které může ležet přes tisíc kilometrů daleko. Žádné letiště by potřeba nebylo.

Letoun, který představuje průlom

A na jakém principu tedy AW609 funguje? Ve skutečnosti je to vlastně celkem jednoduché. Jeho křídla jsou ve srovnání s křídly běžných letadel o poznání kratší, přičemž na jejich koncích se nacházejí obří rotory, které dokážou měnit úhel svého náklonu. Listy vrtulí generující vztlak míří při vzletu kolmo vzhůru, díky čemuž je stroj schopný odstartovat z místa podobně jako běžný vrtulník. V dostatečné výšce nad terénem je posléze pilot nakloní směrem dopředu a převede letoun do horizontálního letu. V něm může dosáhnout rychlosti až 510 kilometrů za hodinu. Těsně před přistáním pak jejich nastavení opět upraví tak, aby mohl dosednout kolmo na jeden konkrétní bod.

na objednávku Mazda CX-30
Benzín
Manuální
Motor:
2.0 Skyactiv/90 kW
Výbava:
Skyaktiv-G
557 653 Kč
s DPH
na objednávku Škoda Kamiq
Benzín
Manuální
Motor:
1.0 TSI/70 kW
Výbava:
Ambition
368 505 Kč
s DPH
skladem Lexus RX
Hybrid
Automatická
Motor:
450h AWD
Výbava:
Executive Plus Panoramatic
1 520 000 Kč
s DPH
na objednávku Jeep Grand Cherokee
Nafta
Automatická
Motor:
3.0 V6 Diesel 140 kW
Výbava:
Laredo
1 095 920 Kč
s DPH
na objednávku Volkswagen Passat
Benzín
Manuální
Motor:
1.5 TSI 110 kW
Výbava:
Business
7 264 Kč
s DPH
na objednávku Volkswagen Passat
Benzín
Manuální
Motor:
1.5 TSI 110 kW
Výbava:
Business
585 810 Kč
s DPH
na objednávku Kia XCeed
Benzín
Manuální
Motor:
1.0 T-GDI/88kW
Výbava:
Comfort
455 881 Kč
s DPH
na objednávku Peugeot Rifter
Nafta
Manuální
Motor:
1.5 BlueHDI 96kw
Výbava:
Active
532 000 Kč
s DPH
skladem Lexus NX
Hybrid
Automatická
Motor:
300h AWD
Výbava:
Luxury
1 280 000 Kč
s DPH
na objednávku Hyundai Ioniq EV
Elektromotor
Automatická
Motor:
EV
Výbava:
Ultimate
711 322 Kč
s DPH
na objednávku Škoda Kodiaq RS
Nafta
Automatická
Motor:
2.0 TDI 176 kW 4x4 DSG
Výbava:
RS
1 103 908 Kč
s DPH
na objednávku Jeep Wrangler Unlimited
Nafta
Automatická
Motor:
2.2 CRD
Výbava:
Sport
1 115 334 Kč
s DPH

„Z technologického hlediska představuje 609 průlom,“ nechal se podle CNN během minulého měsíce na výstavě vrtulníků Helicopter Association International v Atlantě slyšet jeden ze šéfů společnosti Leonardo Helicopters Gian Piero Cutillo.

Prototyp tohoto stroje již nějakou dobu létá, sériová produkce byla zahájena minulý týden, a pokud Federální letecká správa (FAA) coby americký vrchní letecký úřad udělí letounu AW609 potřebnou certifikaci ještě letos, první komerční let by se mohl uskutečnit už v roce 2020.

Poslouží i při záchraně životů

Na své palubě uveze kromě dvou členů posádky ještě dalších devět pasažérů, ovšem vedle ryze komerční dopravy bude moci sloužit i tam, kde půjde doslova o život.

Díky svým vlastnostem bude daleko praktičtější než běžný vrtulník, ale stejně jako běžný vrtulník bude umět vzlétnout a přistát i na běžných nemocničních heliportech. To se může hodit třeba při provádění nějakého transplantačního zákroku, kdy od sebe dárce a příjemce dělí vzdálenost několik set kilometrů. K takové operaci je dnes zapotřebí letadel, ovšem díky strojům typu AW609 by tak mohla odpadnout zdlouhavá cesta na letiště, a celý proces by se tedy mohl uskutečnit o poznání rychleji.

Navzdory unikátnímu konceptu není stroj AW609 prvním svého druhu. Podobný letoun už totiž pár desítek let létá ve službách armády USA a nese označení V-22 Osprey. Oba hybridy se mezi sebou ovšem v něčem přeci jen liší, a to poněkud zásadně. Italský stroj bude mimo jiné disponovat přetlakovou kabinou, což znamená, že bude moci létat v o poznání větších výškách než běžný vrtulník, potažmo V-22. Jeho dostupnost bude více než sedm a půl kilometru, což je hranice jen o něco nižší, než v jaké létají velké dopravní tryskáče. Špatné počasí by tak pro něho teoreticky nemělo být žádnou nepřekonatelnou překážkou.

První zájemci se již ozvali

Přestože bude AW609 o mnoho dražší než většina na trhu dostupných helikoptér, na nezájem ze strany potenciálních zákazníků si jeho výrobce dle dostupných informací rozhodně stěžovat nemůže.

Celých 25 milionů dolarů, tedy v přepočtu zhruba 578 milionů korun, jsou za něj totiž ochotni zaplatit ve Spojených arabských emirátech, které si nezávazně objednaly hned tři stroje, ale také soukromníci v USA či dalekém Japonsku. Ve většině případů by pak prozatím měly být tyto stroje využívány k lékařským účelům či záchranným operacím.


Čtěte také

 Umělá inteligence, ilustrační foto

Lidé se učí pracovat s umělou inteligencí, věří jí více než svým šéfům

Příchod robotů mění stovky let zaběhlé zvyklosti na pracovištích. Podle průzkumu…

před 6 hodinami

Boris Johnson a Jean-Claude Juncker

Lídři zemí Evropské unie podpořili novou brexitovou dohodu, britský parlament bude hlasovat v sobotu

Lídři zemí Evropské unie dnes podpořili uzavřenou dohodu o britském odchodu ze…

17. října 2019

Prezident Miloš Zeman a jeho čínský protějšek Si Ťin-pching, archivní foto

Zeman ujistil Si Ťin-pchinga o respektování politiky jedné Číny. A požádal o další spolupráci

Prezident Miloš Zeman ve středu v dopise požádal čínského prezidenta , aby pokračovaly…

17. října 2019

 Výroba součástek v továrně CITIC Dicastal

Číňané chtějí postavit se Žďasem závod za osm miliard. Vytvoří 500 pracovních míst

CITIC Dicastal, výrobce hliníkových automobilových součástek, plánuje s firmou Žďas…

17. října 2019

Britský premiér Boris Johnson

Británie a Evropská unie se shodly na podmínkách brexitu. Opozice ale dohodu odmítla

Británie a Evropská unie se dohodly na podmínkách brexitu. Informovali o tom dnes…

17. října 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 1 | Průměrné hodnocení: 4.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Čeho se nejvíce bojí začínající řidiči?
O kolik je zboží z DM drogerie v Česku dražší než v Německu?
Co když srazíte autem nějaké zvíře?
Počítač, internet a děti: Ano, či ne?
Pět příznivých důchodových zpráv pro rok 2020
Auta
Pátý člen řady motorů Scania 13 l
Nová Octavia na oficiálních skicách. Další únavný maraton postupného odhalování začíná
I u nás bude možné získat dotace na elektromobil. Citigoe iV pak bude stát zhruba 230 tisíc
Test Yamaha Tracer 700 GT: Cestování nalehko
Videodojmy: Mercedes S 560e je tak trochu podfuk, jako všechny plug-iny. Ale jezdí parádně
Hry pro příležitostné hráče