Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Jak vybrat správný firemní dluhopis?

Úroky na spořících účtech v dnešní době klesají tak závratnou rychlostí, že každý, kdo si…

V Mánesu se budou dražit díla Kokoschky, Zrzavého a Špillara

Sběratelé českého umění mají další šanci rozšířit své sbírky o jedinečná díla. Galerie…

Tipface – sociální síť pro sázkaře

Při zahájení MS 2019 v hokeji, které se odehrává na Slovensku, byl spuštěn velmi…

Leonardo AW609
Leonardo AW609
Autor: Profimedia.cz

Letadlo, nebo vrtulník? Italská firma vyvíjí unikátní stroj, který poslouží boháčům i nemocným

26. dubna, 13:47 - Tomáš Bohuslav
Leonardo AW609
Leonardo AW609
Autor: Profimedia.cz
26. dubna, 13:47

Je označen jako AW609 a za jeho návrhem stojí italský výrobce letecké techniky, firma Leonardo. Bude se vyrábět ve Spojených státech, a pokud vše půjde tak, jak má, již během příštího roku by se měl začít produkovat ve velkém. A co že je na tomto letounu tolik speciálního? Je to jeho samotná konstrukce. Na první pohled totiž není zřejmé, zda se jedná o letadlo, či spíše vrtulník. Díky tomu však bude mít přednosti, kterým se žádný jiný civilní stroj dosud chlubit nemohl.

Že budoucnost patří letadlům? Možná ano, ale jak vlastně taková letadla budou ve skutečnosti vypadat? A budou vůbec letadly nazývána i nadále? Zdá se, že italská firma Leonardo má o budoucnosti leteckého dopravního průmyslu alespoň z části jasno. Již brzy totiž plánuje uvést na trh stroj, který se vznáší jako helikoptéra, současně je ale schopen létat stejně rychle a stejně daleko jako běžné turbovrtulové letadlo.

Michael Bloomberg, miliardář a zároveň bývalý starosta New Yorku, se v minulosti nechal slyšet, že by si tento letoun rád pořídil. Ušetřilo by mu to spoustu času. Na jeho palubu by totiž mohl nasednout někde poblíž svého domova, ne-li rovnou na zahradě, a během dvou tří hodin přistát přímo v místě konání obchodního jednání, které může ležet přes tisíc kilometrů daleko. Žádné letiště by potřeba nebylo.

Letoun, který představuje průlom

A na jakém principu tedy AW609 funguje? Ve skutečnosti je to vlastně celkem jednoduché. Jeho křídla jsou ve srovnání s křídly běžných letadel o poznání kratší, přičemž na jejich koncích se nacházejí obří rotory, které dokážou měnit úhel svého náklonu. Listy vrtulí generující vztlak míří při vzletu kolmo vzhůru, díky čemuž je stroj schopný odstartovat z místa podobně jako běžný vrtulník. V dostatečné výšce nad terénem je posléze pilot nakloní směrem dopředu a převede letoun do horizontálního letu. V něm může dosáhnout rychlosti až 510 kilometrů za hodinu. Těsně před přistáním pak jejich nastavení opět upraví tak, aby mohl dosednout kolmo na jeden konkrétní bod.

„Z technologického hlediska představuje 609 průlom,“ nechal se podle CNN během minulého měsíce na výstavě vrtulníků Helicopter Association International v Atlantě slyšet jeden ze šéfů společnosti Leonardo Helicopters Gian Piero Cutillo.

Prototyp tohoto stroje již nějakou dobu létá, sériová produkce byla zahájena minulý týden, a pokud Federální letecká správa (FAA) coby americký vrchní letecký úřad udělí letounu AW609 potřebnou certifikaci ještě letos, první komerční let by se mohl uskutečnit už v roce 2020.

Poslouží i při záchraně životů

Na své palubě uveze kromě dvou členů posádky ještě dalších devět pasažérů, ovšem vedle ryze komerční dopravy bude moci sloužit i tam, kde půjde doslova o život.

Díky svým vlastnostem bude daleko praktičtější než běžný vrtulník, ale stejně jako běžný vrtulník bude umět vzlétnout a přistát i na běžných nemocničních heliportech. To se může hodit třeba při provádění nějakého transplantačního zákroku, kdy od sebe dárce a příjemce dělí vzdálenost několik set kilometrů. K takové operaci je dnes zapotřebí letadel, ovšem díky strojům typu AW609 by tak mohla odpadnout zdlouhavá cesta na letiště, a celý proces by se tedy mohl uskutečnit o poznání rychleji.

Navzdory unikátnímu konceptu není stroj AW609 prvním svého druhu. Podobný letoun už totiž pár desítek let létá ve službách armády USA a nese označení V-22 Osprey. Oba hybridy se mezi sebou ovšem v něčem přeci jen liší, a to poněkud zásadně. Italský stroj bude mimo jiné disponovat přetlakovou kabinou, což znamená, že bude moci létat v o poznání větších výškách než běžný vrtulník, potažmo V-22. Jeho dostupnost bude více než sedm a půl kilometru, což je hranice jen o něco nižší, než v jaké létají velké dopravní tryskáče. Špatné počasí by tak pro něho teoreticky nemělo být žádnou nepřekonatelnou překážkou.

První zájemci se již ozvali

Přestože bude AW609 o mnoho dražší než většina na trhu dostupných helikoptér, na nezájem ze strany potenciálních zákazníků si jeho výrobce dle dostupných informací rozhodně stěžovat nemůže.

Celých 25 milionů dolarů, tedy v přepočtu zhruba 578 milionů korun, jsou za něj totiž ochotni zaplatit ve Spojených arabských emirátech, které si nezávazně objednaly hned tři stroje, ale také soukromníci v USA či dalekém Japonsku. Ve většině případů by pak prozatím měly být tyto stroje využívány k lékařským účelům či záchranným operacím.


Čtěte také

 Stroj Mi-17

Moskva komplikuje Slovensku zakázku na opravu vrtulníků. Těžit z toho může Praha

Kdo opraví transportní vrtulníky Mi-17 afghánské armády? Spojené státy přes alianční…

před 3 hodinami

 Britský ministr zdravotnictví Matt Hancock

Kdo nahradí Mayovou? Ministr Hancock je pátý uchazeč o vedení britských konzervativců

Britský ministr zdravotnictví Matt Hancock podle očekávání oznámil, že chce usilovat o…

25. května 2019

Praha  Volby do Evropského parlamentu, ilustrační foto

Volby do Evropského parlamentu: největší zájem byl v Praze

Zájem Čechů o volbu poslanců Evropského parlamentu byl letos zřejmě o něco vyšší než před…

25. května 2019

 Balkánská expanze ČEZ, ilustrační foto

Dozvuky nákupního šílenství: ČEZ počítá náklady balkánského dobrodružství

Srážka s realitou v Albánii, Bulharsku i Turecku se akcionářům ČEZ prodražila.

25. května 2019

Bílý psík Mařenka

Démonizování změn v justici a zejména ve státním zastupitelství je poněkud krátkozraké.

25. května 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Počet hodnocení: 1 | Průměrné hodnocení: 4.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Medardova kápě, jak moc na ni kape
Co dělat, když chcete přepsat auto na rodinného příslušníka
Máte nárok na invalidní důchod?
Co je dobré vědět o odpracovaných letech pro důchod?
Hradí za vás Úřad práce sociální a zdravotní pojištění?
Auta
Fiat, nebo Lada? Honda, nebo Rover? aneb když má jedno auto…
Také šestá generace Opelu Corsa přichází jako elektromobil. Na jedno nabití ujede až 330 km
Vyrazili jsme s novou Škodou Octavia G-Tec na Czech New Energies Rally. A rozhodně jsme se nenudili
Kvíz: Uhodnete model auta z detailu na fotografii?
Čínská značka Lynk & CO vstoupí do Evropy příští rok. Nasadí mobilní prodejny
Hry pro příležitostné hráče