Elektrický tryskáč z Německa změní způsob, jakým cestujete do práce

13. května 2016, 06:00  -  Jiří Červenka
13. května 2016, 06:00

Navzdory představám autorů sci-fi literatury se individuální doprava v 21. století drží stále při zemi. Necháme-li stranou létání jako hobby, k běžnému cestování používá vlastní letadlo nebo vrtulník jen hrstka těch úplně nejmajetnějších. Projekt elektrického letounu Lilium má ambice tento stav změnit.

Představte si letadlo, které může startovat a přistávat svisle jako vrtulník; které nemá větší provozní náklady než auto; a které se špatně zakazuje, protože vydává minimum hluku a vůbec žádné lokální emise. Taková je vize mladých leteckých konstruktérů z Technické univerzity v Mnichově, kteří v roce 2015 založili společnost Lilium Aviation. Za finanční podpory Evropské unie, Evropské vesmírné agentury a dalších institucí vznikl start-up, který by měl do roku 2017 přivést na svět funkční prototyp „letadla do zásuvky“.

Díky doletu 500 km se Lilium může vydat i nad větší vodní plochy, ale na cestu přes oceán to nebude

Takže jen vize mladých snílků? Pravda je, že elektrický letoun existuje pouze na papíře, respektive na obrazovkách počítačů. Zrovna v leteckém průmyslu to ale není nic divného. Parametry i velkých dopravních letadel a bizjetů se stanovují, zveřejňují a konzultují s potenciálními zákazníky dlouho předtím, než se začnou vyrábět první fyzické prototypy. A Lilium Jet má už specifikaci poměrně konkrétní.

Bez hluku a bez emisí

Dvoumístný letoun kategorie LSA (Light Sports Aircraft) s maximální vzletovou hmotností 600 kg má mít dolet 500 km a cestovní rychlost 300 km/h, přičemž maximálně „vytáhne“ ještě o 100 km/h víc. Pohon bude zajišťovat 320kW reaktivní motor fungující stejně jako proudové motory na principu zákona akce a reakce – s tím rozdílem, že roztáčet turbínu nebude energie uvolněná při hoření fosilního paliva, ale elektřina z baterií.

Lilium Jet má patřit mezi letadla VTOL (Vertical Take-Off and Landing, vertikální vzlet a přistání). K obojímu údajně postačí čtvercová plocha o hraně 15 metrů. Hnací jednotky se totiž mohou natočit dolů, dobře je to vidět na titulním obrázku.

Schopností vertikálního vzletu a přistání se elektrický letoun podobá vrtulníkům

S takovým letadélkem by bylo možné cestovat prakticky odkudkoliv kamkoliv. Teoreticky. Prakticky bude překážkou legislativa. Česká licence na ultralehká letadla na Lilium Jet stačit nebude, ta platí jen pro „létající sportovní zařízení“ do maximální vzletové hmotnosti 450 kg. Potřebovali byste nejméně licenci LAPL pro piloty lehkých sportovních letadel, která obnáší minimálně 30 hodin praktického výcviku (a tomu odpovídající náklady).

Další překážkou praktického rozšíření bude (ne)dostupnost vhodných ploch. Zatímco s ultralightem můžete přistát víceméně kdekoliv, Lilium Jet už bude muset využívat oficiální letiště. Popřípadě heliporty. Ty jsou ale zatím u evropských kancelářských budov – na rozdíl třeba od New Yorku – k vidění jen vzácně.

S řízením pomůže počítač

Samotné létání s Lilium Jetem by ale mělo být mnohem snazší než s konvenčními malými letadly. Firma totiž slibuje počítačem asistované řízení, které bude z pohledu pilota fungovat podobným způsobem jako fly-by-wire řízení v Airbusech nebo některých bojových letounech. Pilot dá pohybem ovládací páky najevo úmysl, který řídicí jednotka interpretuje a zajistí vychýlení pohyblivých částí na křídlech a ocasních plochách tak, aby letadlo vykonalo požadovaný manévr. Ochranné algoritmy přitom nedopustí překročení „letové obálky“ a ohrožení bezpečnosti letu.

Společnost plánuje získání certifikace a zahájení prodeje už v roce 2018. Cena nebyla dosud ani naznačena, pokud za takový náznak nepovažujeme prohlášení, že bude „mnohem nižší“ než u srovnatelně velkých letadel.


Čtěte dále:

Nový business jet Dassault Falcon má superdlouhý dolet

Hyperloop One otestoval systém superrychlé dopravy

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Když za škodu může sport...
O dědictví IV: Dědit, či darovat?
3 věci, na které není dobré zapomínat před odjezdem na služební cestu
Daňové přiznání za rok 2017: Změny u daňového zvýhodnění na děti a daňového bonusu
Bez potřebné doby pojištění vám důchod nedají
Auta
Kvíz: Víte, co se děje, když se na přístrojové desce…
Arrivo je systém, díky kterému pojede i Dacia Duster nebo Fabia 1.2 HTP 320 km/h
Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive: Přesné porovnání neporovnatelného
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Pokuta za pád z kola? Absurdní, ale ne víc než jiné pokuty za nehodu [komentář]
Technologie
Mlácení dělníků, smrt v kantýně aneb Jak se dělá iPhone X
Nereferenční Radeony Vega konečně tady? PowerColor chystá vydání před koncem listopadu
Cnews FM: Platíme mobilem s Android Pay. Vydrží nám to? [podcast]
Desky platformy Intel Z390 už existují. V Sandře se objevil model od SuperMicro
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít