Doprava, logistika, obchod. Robotická síla nahradí lidskou

Adam Štěpánek 14. září 2016, 15:15  -  stp
14. září 2016, 15:15

Do pěti let připraví roboti šest procent Američanů o práci. Vyplývá to z výzkumu společnosti Forrester. Roboti budou lidskou pracovní sílu nahrazovat nejvíce v dopravě, logistice a spotřebitelských službách.

K průlomu dojde podle autorů výzkumu na poli systémů s umělou inteligencí, které jsou schopné pochopit lidské chování a podle potřeb dělat za člověka rozhodnutí. V současné době jej představují například hlasové funkce Siri či Alexa, v budoucnu však budou výrazně zdokonaleny.

Forrester to ilustruje na vzorové situaci: „Zazvoní vám zvonek a za dveřmi na vás čeká balíček s novými běžeckými botami vaší velikosti a přesně podle vašeho stylu, které už po opotřebování těch starých potřebujete. Neobjednali jste je však vy, ale váš rádce s umělou inteligencí,“ píše se ve výzkumu.

Zdokonalování technologií povede k většímu zapojení robotické síly do pracovního procesu. Na to však doplatí lidé. Kromě sektoru obchodu bude problém se zaměstnáním i v dalších oblastech. O místa by tak mohli přijít například taxikáři nebo řidiči kamionů, celkově až 6 procent lidí ve Spojených státech, na které je výzkum zaměřen.

Nahradí roboti lidi i ve vztazích? Čtěte více:

Sex s roboty? Lidé na něm budou závislí, varují vědci

„Šest procent je obrovské číslo. V ekonomii, které se nedaří vytvářet trvalá pracovní místa, se schopnost lidí snadno si najít nové zaměstnání výrazně zmenší,“ varuje Andy Stern, bývalý prezident odborů SEIU (Service Employees International Union). „Podobné trendy lze pozorovat i v odvětvích, které dříve generovaly velké množství míst, jako například bankovnictví nebo zdravotnictví.“

Výzkumníci z Forresteru varují před následky zvýšené nezaměstnanosti. Bude k nim patřit například rostoucí kriminalita. Britský deník The Guardian připomíná násilné protesty taxikářů proti službě Uber po celém světě. Autonomní taxi služba by toto napětí mohla ještě eskalovat.

Na překotný pokrok by podle Sterna měli zareagovat politici. „Ale ti radši mluví o vysokoškolských diplomech a technologickém vzdělávání. Na to je ale už pět až deset let pozdě. Ve skutečnosti nemáme žádný plán,“ stěžuje si Stern.


Dále čtěte:

Přístavy v Rotterdamu vyčistí mechaničtí žraloci

Nový hit investorů: robotické zemědělství


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdo vlastní naše pojišťovny?
5 věcí, které si pamatujte o dokumentárním akreditivu
Zdraží plyn v topné sezóně? Jaké faktory ovlivní jeho cenu?
Všude stejně: jak moc riskujete, když používáte univerzální hesla a pořád stejný PIN?
Kdy je vhodná doba pro přezutí a výměnu pneumatik
Auta
Retro: Ford Mustang přežil i zlé časy. A dnes je to úplný…
VW Arteon je sice moderní, ale výkonem na starší Passat CC ztrácí. ABT má řešení
Kvíz: Znáte tyto přezdívky modelů aut nebo jiných dopravních prostředků?
Galerie: Kdo je konkurencí pro šestiválcový Stinger GT? Nová Kia mnoho soupeřů nemá
Nové Audi A7 Sportback už je jen hybrid. A zatím bez dieselu
Technologie
Nvidia dává opět ke grafikám zadarmo hru Destiny 2, podporuje takto GTX 1080 a 1080 Ti
Končí norská elektrická pohádka? Na těžké Tesly se má vztahovat daň téměř 200 tisíc
Velký přehled: Kdo vlastní naše pojišťovny?
GeForce GTX 1070 Ti už se objevují na fotografiích, prosáklo skóre v 3DMarku
Cnews FM: Microsoft vydal Windows 10 Fall Creators Update [podcast]
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít