Čína vyvíjí nejrychlejší maglev. Má jezdit až 600 km/h

Pavel Michl 27. října 2016, 11:36  -  mic
27. října 2016, 11:36

V Číně začala konstrukce vysokorychlostního vlaku maglev, který by měl v běžném provozu dosahovat rychlosti až 600 kilometrů za hodinu. Stal by se tak suverénně nejrychlejším strojem tohoto typu na světě.

Maglev, rychlovlak fungující na principu magnetické levitace, hodlá vyvinout a postavit společnost CRRC. Firma je největším výrobcem vlaků v Číně. Než bude rychlovlak moci vstoupit do komerčního provozu, čeká ho ještě testování, píše tamní server People's Daily. Kdy se tak stane, firma neprozradila, začíná ovšem již pracovat na výstavbě testovacího okruhu.

Vlak se má stát nejrychlejším svého typu na světě. V provozu má jezdit až 600 kilometrů v hodině. Vzdálenost mezi Šanghají a Pekingem by tak zvládl za dvě hodiny, v současnosti to trvá pět hodin. Pro představu, z Brna do Prahy by tento maglev „doletěl“ za něco málo přes dvacet minut.

Aktuálně nejrychlejší maglev v provozu jezdí v Šanghaji a spojuje město s letištěm. Po magnetickém polštáři se pohybuje rychlostí až 430 kilometrů za hodinu (průměrně však „jen“ kolem 250 km/h), svoji 30kilometrovou trasu zvládne za osm minut. Absolutní rychlostní rekord maglevu drží Japonsko, kde se loni v testovacím režimu podařilo dosáhnout rychlosti 603 kilometrů za hodinu.

Podle výrobce je klíčem k dosažení vyšší rychlosti vylepšení technologie. Čínský premiant má být navíc energeticky úspornější. Spotřebovat má až o 35 procent méně energie než jiné maglevy.

V Číně o převratné novinky v dopravě není nouze:

Číňané představili autobus budoucnosti, nehrozí mu zácpy


Komerční využití maglevů je stále v počátcích. Po celém světě fungují čtyři takové linky. Kromě zmíněné Šanghaje také v Japonsku a Jižní Koreji. Výhodou proti běžným vlakům je skutečnost, že se stroj nedotýká tratě. Cestující jsou tak ušetřeni hluku či vibrací.

CRRC rovněž oznámila, že pracuje na výrobě vysokorychlostního vlaku, který by jezdil až 400 kilometrů v hodině. „Takový stroj by spotřeboval o desetinu méně energie než současné rychlovlaky, které dosahují rychlosti 350 km/h,“ tvrdí dle webu China Daily akademik Fuquan Sun.

V Číně se nachází největší síť vysokorychlostních tratí na světě s celkovou délkou přes 20 tisíc kilometrů. Do čtyř let by to mělo být už 30 tisíc, v roce 2030 dokonce 45 tisíc kilometrů, uvádí server CCTV News.

Podívejte se, jaká je cesta maglevem z pohledu cestujícího:

Konkurence maglevu roste v USA. Čtěte:

Hyperloop One otestoval systém superrychlé dopravy


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
5 věcí, které si pamatujte o dokumentárním akreditivu
Zdraží plyn v topné sezóně? Jaké faktory ovlivní jeho cenu?
Všude stejně: jak moc riskujete, když používáte univerzální hesla a pořád stejný PIN?
Kdy je vhodná doba pro přezutí a výměnu pneumatik
Volby 2017: kde volit, aneb jak najít volební místnost
Auta
Kia Stinger oficiálně přijela na český trh. Je to auto,…
Kam se poděl Natural 95 a běžná nafta? Nikam, teď se značí E5 a B7
Kolik může stát Škoda Karoq „v plné palbě“? Klidně přes milion
Jaguar zvažuje nástupce modelu XK. Použil by upravenou platformu z F-Typu
Volkswagen chce závodit s elektrickým prototypem. Zřejmě zkusí Pikes Peak
Technologie
Tip: Jak odložit instalaci Windows 10 Fall Creators Update na pozdější dobu?
HP představilo pracovní konvertibilní tablet pro lidi pracující s nástroji firmy Adobe
Levněji to ještě nebylo. Office 365 na celý rok jen za 599 Kč
Až do soboty zdarma. Stáhněte si tahovou strategii Civilization III
Jdete zítra volit? Liftago, SmileCar a Rekola vás k urně svezou zadarmo
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít