Celý život autoprůmysl kritizoval. Nyní vejde do jeho síně slávy

Pavel Michl 29. června 2016, 07:00  -  mic
29. června 2016, 07:00

Museli si mě s někým splést, reagoval 82letý Američan Ralph Nader na možná nepřekvapivější pozvánku, kterou kdy dostal. Slavný politický aktivista, právník a také prezidentský kandidát patřil po dlouhá léta ke kritikům autoprůmyslu a bojoval za větší bezpečnost na silnicích. A přesto, nebo spíše právě proto, má nyní vstoupit do automobilové síně slávy.

Nadera si všimla veřejnost poprvé v roce 1965 díky jeho knize „Unsafe at any speed“, kde zasypal kritikou automobilky za to, že příliš šetří při vývoji bezpečnostních prvků. Bojem za bezpečnější silniční dopravu poté strávil celý život. Jeho práce pomohla k nespočtu regulací včetně povinného poutání bezpečnostními pásy a pomohla ke vzniku Národního úřadu bezpečnosti dopravy (NHTSA).

Díky jeho celoživotní snaze o zvýšení bezpečnosti v silniční dopravě se nyní Naderovi dostalo pocty od těch, jichž produkty a jednání po celé roky kritizoval – od automobilového průmyslu. V polovině července se podívá do síně slávy v americkém Michiganu, kam dosud vstupovali hlavně šéfové automobilek a inženýři.

Nader přiznal, že byl pozváním do síně slávy „pořádně ohromen“. Pro autoprůmysl má ale dnes i slova chvály, když oceňuje, jaký pokrok v bezpečnosti vozidla za posledních 50 let prodělala.

Aktivista sám automobil nemá od roku 1949. „Musím být opatrný. Kdybych vlastnil vozidlo a automobilka by to zjistila, hned by přišla s reklamou s mým jménem,“ dodává.

I ti největší oponenti Nadera uznávají, že jeho práce pomohla zlepšit bezpečnost v dopravě. „Pokud bychom tohle udělali v roce 1965, byl by to problém. Ale dnes lidé uznávají přínos toho, čeho (Nader) dosáhl,“ říká o uvedení dlouholetého oponenta do síně slávy její prezident Bill Chapin.

Nader je nejen kritikem automobilek, ale také velkých korporací, které podle něj podkopávají demokracii a lidská práva. Pětkrát se ucházel o Bílý dům, v roce 1992 v demokratických primárkách, v letech 1996 a 2000 za stranu zelených, a v letech 2004 a 2008 jako nezávislý. Mnozí mu vyčítají, že v roce 2000 pomohl ke zvolení George Bushe, když ukradl ve velice těsných volbách potřebné hlasy demokratickému kandidátovi Alu Gorovi.

Potrestání německé automobilky Nader jistě přivítal. Čtěte:

Volkswagen bude stát emisní aféra 15 miliard dolarů

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Prezidentské volby 2018: vše, co potřebujete vědět o druhém kole
7 důvodu, proč nevolit Miloše Zemana
Na co si dát pozor při vyplňování přehledu pro zdravotní pojišťovnu?
Kolik si odkládat na penzi?
7 důvodu, proč nevolit Jiřího Drahoše
Auta
Audi RS 3 je lidový supersport. Podívejte se, jak při…
Wankel od Mazdy míří jako generátor do autonomních elektromobilů Toyota
Nissan Design Europe slaví 15 let. Toto je 15 nejlepších aut, která zde vznikla
Mercedes končí s vidlicovými šestiválci. Přejde jen na ty řadové
Kvíz: Poznáte model auta jen podle fotky interiéru?
Technologie
Cnews FM: Prodali byste svou digitálně vlastněnou hru? Robot Cache to umožní [podcast]
Restarty po opravách díry Spectre se týkají i dalších CPU Intel, problém s AMD vyřešen
Pohodlí je důležitější než bezpečnost. Dvoufázové ověření účtů používá jen 10 % uživatelů Googlu
GDDR6 bude rychlejší, než jsme čekali. Samsung uvádí čipy běžící na taktu 18,0 GHz
První Age of Empires se vrací po 20 letech. 4K remaster vyjde za měsíc a bude levný
Hry pro příležitostné hráče