Boeing 747 nemusí jen vozit lidi nebo náklad. Umí i hasit požáry

20. srpna 2016, 10:32  -  Jiří Červenka
20. srpna 2016, 10:32

Unikátní speciál na bázi legendárního dopravního „jumbo jetu“ je něco jako gigantický hasicí přístroj. Určen je zejména k hašení rozsáhlých požárů v přírodě, na které konvenční hasičská technika nestačí.

Hasičská letadla nejsou zase tak mimořádná, v suchých teplých oblastech s častými lesními požáry se používají docela běžně. Global SuperTanker se ale obvyklým měřítkům hasicích letounů zcela vymyká. Je jediný svého druhu.

Jeho provozovatelem je společnost Global SuperTanker Services z Colorada. Osm nádrží pojme celkem 74 200 litrů hasicího prostředku, který lze vypustit najednou nebo po částech. Doplnění na zemi trvá něco přes 30 minut. Nádrže nemusí nést jen vodu, hasicí systém je schválený také pro použití zpomalovačů hoření, gelu a pěny.

Další možná použití unikátního Boeingu zahrnují vypouštění prostředků pro zachytávání ropných skvrn při haváriích na moři a dokonce i plošné rozsévání semen, například při zalesňování.

Letoun bázovaný v Colorado Springs dosáhne jakéhokoliv místa ve Spojených státech do 2,5 hodiny a za méně než 20 hodin se přesune kamkoliv na světě. Jak to vpadá, když SuperTanker vyvrhne ze svých útrob sedmdesát tisíc litrů vody, se můžete podívat na videu ze zkušebního zásahu:

Firma Global SuperTanker Services vznikla teprve v roce 2015. O budoucnost se zatím nebojí. Jakmile letadlo získá veškerá potřebná povolení ke komerčnímu nasazení, ředitel Global SuperTanker Services Jim Wheeler vidí na trhu prostor pro flotilu „nejméně tří letadel, možná i víc.“

Předchozí podobný projekt ale úspěšný nebyl. Hasicí soustava, kterou Global SuperTanker Services nechala do svého Boeingu 747-400 nainstalovat, byla původně osazena ve starším 747-100 společnosti Evergreen Supertanker Services. Ta provozovala stejnou činnost od roku 2009, na konci roku 2013 však zkrachovala.


Čtěte dále:

Osobní Jumbo Jet? Airbus a Boeing prodávají VIP verze letadel

Airbus i Boeing zvažují ještě delší verze svých dvoumotorových obrů


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kde o Vánocích čekají na váš dobrý skutek?
Pozor na změnu záloh na zdravotním a sociálním u OSVČ v roce 2018
Vypočítejte si vaši čistou mzdu v roce 2018: liší se od té z roku 2017?
Jak zadat příkaz v bance, aby platba došla do konce roku 2017
Máte už novou dálniční známku?
Auta
BMW postaví u Sokolova nový polygon. Testovat na něm bude…
Škoda láká anglické záchranné složky na upravený Kodiaq a policii na rychlý Superb
Kvíz: Poznáte model auta jen podle fotky výfuku?
Značka Alpine je definitivně zpět. Renault v Dieppe odstartoval výrobu A110
Co udělá víc oktanů s výkonem tříválce 1.0 TSI? Naše dlouhodobá Škoda Fabia vám to ukáže
Technologie
AMD má možná „superAPU“ s HBM2 a 1792 shadery. Kolem je ale hodně otazníků
Cnews FM #173: O mobilech ve školách, Amazonu a digitalizaci [podcast]
Seznámení s routerem Asus RT-AC86U (uživatelská recenze)
Intel začíná brát vážně ovladače GPU. Lepší výkon a „launch driver“ pro Ōkami HD
Nejlepší mobil od LG je v Česku. V30 má příliš sebevědomovou cenu
Hry pro příležitostné hráče