Bez řidiče i v terénu. Land Rover chce auta naučit jezdit i mezi kameny

14. července 2016, 12:14  -  Jiří Červenka
14. července 2016, 12:14

Nový výzkumný projekt britské automobilky Jaguar Land Rover se zaměřuje na technologii autonomní jízdy mimo zpevněné komunikace.

Technologie autonomní jízdy jsou pořád ještě v plenkách. I těch několik málo aut, která zvládnou jízdu bez asistence řidiče, k tomu potřebuje nepříliš klikatou silnici se vzorně provedeným vodorovným značením a příznivé počasí. A jak dokazují smrtelné nehody řidičů Tesly, kteří vzali marketingové označení „Autopilot“ příliš doslova, pořád je nutné zůstat ve střehu a být připraven zasáhnout, pokud elektronický mozek auta špatně vyhodnotí složitou situaci. Britská automobilka Jaguar Land Rover přesto už pomýšlí na to, jak naučit svoje auta autonomní pohyb i v terénu.

Autonomně až do cíle

„Do budoucna bychom chtěli, abyste si mohli užívat přednosti autonomní jízdy nejen na dálnici, ale celou cestu až do cíle, i kdyby tam vedla rozbitá nebo štěrková cesta,“ řekl britskému týdeníku Autocar šéf výzkumu JLR Tony Harper.

Snímací technologie má používat stejné typy senzorů jako systémy autonomní jízdy na silnici: ultrazvukové snímače, radar, lidar a kamery. Vyhodnocovací software by měl na základě jejich údajů získat trojrozměrný obraz o celém okolí vozu včetně charakteristiky povrchu – a to i v případě, že prší nebo sněží. Podle Harpera má systém zvládnout třeba zasněženou horskou silnici nebo bahnitou lesní cestu.

V terénu je všechno složitější

Autonomní jízda v terénu je samozřejmě nesrovnatelně náročnější než na silnici – a nejen proto, že se nelze řídit bílými čarami na zemi. Vůz bude muset najít bezpečnou trasu mezi kameny, velkými kořeny stromů nebo nízko visícími větvemi.

Jednou z nových asistenčních funkcí speciálně pro jízdu v terénu je Offroad Connected Convoy – systém, který umožní skupině vozů jízdu ve formaci díky vzájemné komunikaci V2V (vehicle-to-vehicle).

Pokud se ale těšíte, že se svým Range Roverem na tankodromu jen stisknete tlačítko a necháte se vézt, doporučujeme mírnit nadšení. Zatím se jedná o výzkumný projekt, navíc v raném stadiu. Zařazení systému autonomní jízdy v terénu je v nedohlednu.

Land Rover má nicméně nejlepší předpoklady uvést podobný systém na trh mezi prvními. Je to značka specializovaná na terénní vozy a mimo zpevněné komunikace jsou jako doma všechny její modely včetně nejluxusnějšího Range Roveru.


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
5 věcí, které si pamatujte o dokumentárním akreditivu
Zdraží plyn v topné sezóně? Jaké faktory ovlivní jeho cenu?
Všude stejně: jak moc riskujete, když používáte univerzální hesla a pořád stejný PIN?
Kdy je vhodná doba pro přezutí a výměnu pneumatik
Volby 2017: kde volit, aneb jak najít volební místnost
Auta
Kia Stinger oficiálně přijela na český trh. Je to auto,…
Kam se poděl Natural 95 a běžná nafta? Nikam, teď se značí E5 a B7
Kolik může stát Škoda Karoq „v plné palbě“? Klidně přes milion
Jaguar zvažuje nástupce modelu XK. Použil by upravenou platformu z F-Typu
Volkswagen chce závodit s elektrickým prototypem. Zřejmě zkusí Pikes Peak
Technologie
Tip: Jak odložit instalaci Windows 10 Fall Creators Update na pozdější dobu?
HP představilo pracovní konvertibilní tablet pro lidi pracující s nástroji firmy Adobe
Levněji to ještě nebylo. Office 365 na celý rok jen za 599 Kč
Až do soboty zdarma. Stáhněte si tahovou strategii Civilization III
Jdete zítra volit? Liftago, SmileCar a Rekola vás k urně svezou zadarmo
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít