Bez řidiče i v terénu. Land Rover chce auta naučit jezdit i mezi kameny

14. července 2016, 12:14  -  Jiří Červenka
14. července 2016, 12:14

Nový výzkumný projekt britské automobilky Jaguar Land Rover se zaměřuje na technologii autonomní jízdy mimo zpevněné komunikace.

Technologie autonomní jízdy jsou pořád ještě v plenkách. I těch několik málo aut, která zvládnou jízdu bez asistence řidiče, k tomu potřebuje nepříliš klikatou silnici se vzorně provedeným vodorovným značením a příznivé počasí. A jak dokazují smrtelné nehody řidičů Tesly, kteří vzali marketingové označení „Autopilot“ příliš doslova, pořád je nutné zůstat ve střehu a být připraven zasáhnout, pokud elektronický mozek auta špatně vyhodnotí složitou situaci. Britská automobilka Jaguar Land Rover přesto už pomýšlí na to, jak naučit svoje auta autonomní pohyb i v terénu.

Autonomně až do cíle

„Do budoucna bychom chtěli, abyste si mohli užívat přednosti autonomní jízdy nejen na dálnici, ale celou cestu až do cíle, i kdyby tam vedla rozbitá nebo štěrková cesta,“ řekl britskému týdeníku Autocar šéf výzkumu JLR Tony Harper.

Snímací technologie má používat stejné typy senzorů jako systémy autonomní jízdy na silnici: ultrazvukové snímače, radar, lidar a kamery. Vyhodnocovací software by měl na základě jejich údajů získat trojrozměrný obraz o celém okolí vozu včetně charakteristiky povrchu – a to i v případě, že prší nebo sněží. Podle Harpera má systém zvládnout třeba zasněženou horskou silnici nebo bahnitou lesní cestu.

V terénu je všechno složitější

Autonomní jízda v terénu je samozřejmě nesrovnatelně náročnější než na silnici – a nejen proto, že se nelze řídit bílými čarami na zemi. Vůz bude muset najít bezpečnou trasu mezi kameny, velkými kořeny stromů nebo nízko visícími větvemi.

Jednou z nových asistenčních funkcí speciálně pro jízdu v terénu je Offroad Connected Convoy – systém, který umožní skupině vozů jízdu ve formaci díky vzájemné komunikaci V2V (vehicle-to-vehicle).

Pokud se ale těšíte, že se svým Range Roverem na tankodromu jen stisknete tlačítko a necháte se vézt, doporučujeme mírnit nadšení. Zatím se jedná o výzkumný projekt, navíc v raném stadiu. Zařazení systému autonomní jízdy v terénu je v nedohlednu.

Land Rover má nicméně nejlepší předpoklady uvést podobný systém na trh mezi prvními. Je to značka specializovaná na terénní vozy a mimo zpevněné komunikace jsou jako doma všechny její modely včetně nejluxusnějšího Range Roveru.


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Prezidentské volby 2018: vše, co potřebujete vědět o druhém kole
7 důvodu, proč nevolit Miloše Zemana
Na co si dát pozor při vyplňování přehledu pro zdravotní pojišťovnu?
Kolik si odkládat na penzi?
7 důvodu, proč nevolit Jiřího Drahoše
Auta
Audi RS 3 je lidový supersport. Podívejte se, jak při…
Wankel od Mazdy míří jako generátor do autonomních elektromobilů Toyota
Nissan Design Europe slaví 15 let. Toto je 15 nejlepších aut, která zde vznikla
Mercedes končí s vidlicovými šestiválci. Přejde jen na ty řadové
Kvíz: Poznáte model auta jen podle fotky interiéru?
Technologie
Restarty po opravách díry Spectre se týkají i dalších CPU Intel, problém s AMD vyřešen
Pohodlí je důležitější než bezpečnost. Dvoufázové ověření účtů používá jen 10 % uživatelů Googlu
GDDR6 bude rychlejší, než jsme čekali. Samsung uvádí čipy běžící na taktu 18,0 GHz
První Age of Empires se vrací po 20 letech. 4K remaster vyjde za měsíc a bude levný
Takhle budou za pár let vypadat hry. Unity je v nejlepší formě
Hry pro příležitostné hráče