Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Výnos z dražby sběratelské kolekce „Muži 28. října“ získají váleční veteráni a děti po úrazech

Unikátní sběratelská kolekce „Muži 28. října“ vytvořená na počest 100. výročí vzniku…

Na internetu můžete díky PayU a Google Pay platit na jedno kliknutí

Budoucnost online plateb na internetu je v jednoduchosti. Zákazník chce zaplatit snadno a…

Kávovar JURA je tradice v moderním obalu

Pokud se řekne švýcarská přesnost, zřejmě si jako první představíte švýcarské hodinky,…

Berlínský City Car Summit představil vizi lepší dopravy

25. března 2017, 07:55 - dah
25. března 2017, 07:55

Autobusy, které vyzvedávají cestující přímo před domem, sdílená kola v místě, kde jsou skutečně potřeba nebo přehled volných parkovacích míst na palubní desce auta. Startupy v Berlíně představily alternativní vizi městské mobility.

Koncepty dopravy ve městech probrali tento týden na berlínském City Car Summitu zástupci automobilek, firmy zajišťující služby sdílení aut (carsharing) i plánovači dopravy spolu s vědci z různých oborů.

Akce měla provokovat k novému pohledu na mobilitu, což se povedlo architektovi Larsi Hesselgrenovi z londýnského ateliéru PLP Architects. „Proč vůbec auta musejí jezdit po povrchu, což nemohou být podobně jako metro v podzemí a uvolnit tak víc místa pro dětská hřiště, parky a bicykly,“ ptal se záměrně naivně. Jeden z přítomných dopravních inženýrů jeho nápad obratem zavrhl jako naprosto nerealistický.

Indové vyvíjejí autonomní vůz. Musí umět rozeznat i krávu

Hasselgren však chtěl svým vystoupením dát územním plánovačům i výrobcům aut na srozuměnou, že technický vývoj dopravních prostředků sám o sobě problémy s dopravou ve městech nevyřeší. A bude hůř. Annette Albersová, která se zabývá plánováním dopravy, na příkladu Stuttgartu ukázala, že automobilová doprava ještě zdaleka nedosáhla svého vrcholu.

Autobus až před dům

Alternativu ke stávajícímu stavu nabídl berlínský Startup door2door, s jehož platformou by mohli dopravci plánovat své trasy pružněji než doposud. Autobusy by vyzvedávali cestující poblíž jejich domovů v závislosti na tom, kolik lidí a kam má právě namířeno.

Společnost Electric Feel naproti tomu vymyslela, jak zlepšit sdílení kol. Vychází z předpokladu, že podle předpovědi počasí a plánovaných akcí lze nájemní bicykly rozvážet do míst, kde jich je zapotřebí.

Projekt Parkopedia zase nastiňuje možnost, jak s vyžitím senzorů na automobilech a satelitních snímků zjišťovat, kde ve městě se dá zaparkovat, takže by už řidič nemusel volné místo fyzicky hledat.

Vlastní auto netřeba

Na sjezdu silně zastoupení poskytovatelé služeb sdílení aut se v debatě o přeplněných ulicích drželi představy, že majitelé konečně přestanou lpět na svých vozech a raději je nabídnou do služeb některého z projektů společného užívání.

Takto se v praxi - v ideálním případě - jezdí se sdíleným autem

Většina aut totiž ve městech jen zbytečně stojí. Podle průzkumu Technické univerzity v Berlíně a poskytovatele služby Drive Now v jedné z berlínských čtvrtí vyplývá, že bezmála třetina majitelů aut řídí jen nerada a na svůj vůz není pravidelně odkázána. Právě této skupině by mohl carsharing jejich auto snadno nahradit.

Akce logicky přitáhla i zastánce ráznějších postojů k automobilismu. Jeden z nich, Florian Lennert z Berlínského Centra inovativní mobility InnoZ by auta vyhovující jen starším emisním normám označoval nálepkami na způsob varování známých z cigaretových krabiček.

Přečtěte si také:

Energetici hlásají elektromobilitu, sami ale „tankují super“

Automat: Okruh lze dostavět levněji s posílením MHD a vlaků

Problém pro tři ministerstva: milion vozů bez filtru. Policie volá po legislativní posile



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Finance
3 tipy, jak si snížit daňovou povinnost ještě do konce roku
Kdy potřebujete výpis z katastru nemovitostí?
Kdy se (ne)vyplatí pracovat při exekuci?
Test: která navigace do auta je ta nejlepší
Co je dobré vědět o dobrovolném důchodovém pojištění?
Auta
Modernizace pro UAZ Profi
VW chce překonat Porsche na Nürburgringu. Využije k tomu elektrický speciál z Pikes Peak
Rekordní Bloodhound SSC, který zatím své schopnosti nepředvedl, je na prodej za pakatel
McLaren 720S Spider: Do prodeje míří extrémně rychlý roadster. Stojí sedm milionů
Test Jeep Grand Cherokee S: Cesta časoprostorem
Technologie
Špičkový držák dvou monitorů Stell SOS 2020 (recenze)
Planeta Blink. Konec vývoje EdgeHTML není dobrý pro web [komentář]
Google+ opět děravý. Google síť nakonec ukončí o čtyři měsíce dříve
Voyager 2 je už v mezihvězdném prostoru a po 41 letech stále pracuje
Doom slaví 25. narozeniny. Jeho tvůrce slibuje novou epizodu
Hry pro příležitostné hráče