Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Bohemia Energy: Z malé firmy mezi stovku největších

V roce 2005 první – a dnes v segmentu domácností a malých a středních firem největší…

Jablotron: Z půdy rodinného domku mezi renomované výrobce

Ryze česká technologická společnost s dvoumiliardovým obratem, vlastním vývojem i výrobou…

Česká zbrojovka a.s.: Nadnárodní firma s regionální odpovědností

Česká zbrojovka a.s. Uherský Brod je dlouhodobě nejdůležitější český výrobce a současně…

Boeing 777X
Boeing 777X
Autor: Boeing

Airbus i Boeing zvažují ještě delší verze svých dvoumotorových obrů

12. července 2016, 15:10  -  Jiří Červenka
Boeing 777X
Boeing 777X
Autor: Boeing
12. července 2016, 15:10

Aerosalon v britském Farnborough není jen místem, kde se předvádějí letadla, oznamují obchody a uzavírají nové. Výrobci zde také vypouštějí pokusné balonky informací o nových modelech, aby zmapovali odezvu trhu i konkurence.

Airbus A350-2000. Boeing 777-10X. Letadla, která zatím nejsou ničím víc než ideami v hlavách výrobců, analytiků a managementu leteckých společností – a přece se o nich na právě probíhajícím aerosalonu ve Farnborough diskutuje živěji než o většině fyzicky existujících exponátů. V leteckém průmyslu se totiž plánuje, přemýšlí a kalkuluje dlouhá léta dopředu.

„Kdyby někdo chtěl, tak to zvládneme“

Představitelé americké společnosti tak nechali zaznít, o čem se zatím pouze spekulovalo: model 777X-10, ještě delší varianta nové generace největšího dvoumotorového letounu, je technicky proveditelná. „Pokud by někdo chtěl ještě větší kapacitu, je to pro nás relativně jednoduchá záležitost,“ nechal se před reportéry slyšet výkonný ředitel divize dopravních letadel Boeingu Ray Conner.

Znamená to, že Boeing se chystá takový model opravdu vyrábět? Ne nutně. Společnost bude čekat na odezvu leteckých společností a pouze pokud některá projeví vážnější zájem, pustí se do opravdových příprav. Dosud ale trhu chyběl signál, že Boeing by se na takové letadlo vůbec „cítil“.

Nová generace označovaná jako 777X zatím počítá se dvěma modely: 777-8 s délkou 69,5 m a typickou kapacitou 350 míst; a 777-9 dlouhý 76,7 m a schopný pojmout asi 400 lidí. Delší varianta má zamířit do provozu v roce 2020, menší model o další dva roky později.

Airbus A350 vs. Boeing 777X
A350-1000 777-9
Max. kapacita 440 cestujících 425 cestujících
Délka 73,8 m 76,7 m
Rozpětí 64,75 m 71,8 m
Šířka kabiny 5,61 m 5,97 m
Max. vzletová hmotnost 308 t 351,5 t
Dolet 14 800 km 14 075 km
Dostup 13 100 m 13 140 m
Motory 2x Rolls-Royce Trent XWB 2x General Electric GE9X
Tah 2x 432 kN 2x 470 kN

Už 777-9 bude delší než dnešní nejdelší dopravní letadlo světa, Boeing 747-8, a varianta 10X by se kapacitou 450 míst už blížila gigantickému Airbusu A380. Ten má ovšem potíže s odbytem, aerolinky mají problém tak velké letadlo naplnit. Proto není ani jisté, že se najde nějaký zájemce o superdlouhou variantu 777.

Airbus: trhu hrozí přesycení

Konkurenční Airbus je stran poptávky po tak velkých letadlech skeptický. Jejich A350-1000 má podobnou kapacitu jako 777-8 a teoretický model A350-2000 by odpovídal Boeingu 777-9. Evropská společnost se nicméně obává přesycení trhu v kategorii nad 350 míst. Po roce 2022 v ní bude nabízeno pět modelů: Boeing 777-8, Boeing 777-9, Airbus A350-1000 a navzdory váznoucímu odbytu nejspíš i oba velké „čtyřmotoráky“, Airbus A380 a Boeing 747-8i. Přesto Airbus zatím možnost prodloužené třistapadesátky nevyloučil. „Pořád debatujeme o tom, jestli trh takové letadlo chce,“ řekl ve Farnborough jeho obchodní ředitel John Leahy.


Čtěte také

Transrapid TR-08 při testování v Německu, ilustrační foto

Německo těsně uniká recesi. Růst má nastartovat injekce 500 miliard eur do infrastruktury

Německo potřebuje investovat 500 miliard eur (12,8 bilionu korun) do infrastruktury,…

před 4 hodinami

Pavel Švagr

Švagr odporuje Babišovi: Většina kovů správy hmotných rezerv byla nakoupena po roce 2000

Většina kovů byla do státních nouzových zásob nakoupená mezi roky 2000 až 2013. Novinářům…

před 4 hodinami

 Facebook, ilustrační foto

Vláda schválila sedmiprocentní digitální daň, míří na internetové giganty

Zavedení sedmiprocentní digitální daně pro velké internetové firmy, jako jsou Facebook…

před 5 hodinami

 Důl Lazy na Karvinsku

OKD uzavře důl Lazy na Karvinsku. Těžba v něm skončí 28. listopadu

Těžba černého uhlí v Dole Lazy na Karvinsku skončí vyvezením posledního vozíku ve čtvrtek…

před 6 hodinami

 5G, ilustrační foto

5G pro pět měst. Stát vyhlašuje soutěž pro testování a vývoj nových technologií a aplikací

Už jen pár dní mají města a jejich soutěžní týmy na finalizací soutěžních návrhů na…

před 7 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Za jakých okolností budete mít nárok na pohřebné?
Jak se připravit na pracovní pohovor?
Jak žádat o mateřskou, když studujete? A jak o ní žádá otec či jiná osoba?
Mince či bankovky jsou lákavější investicí než zlato, zhodnotí se rychleji
Změnil jsem dodavatele a platím víc! I k tomu může dojít
Auta
ČESMAD nespoléhá na globální oteplení
I Hyundai brzy vypustí na český trh spoustu elektrifikovaných aut. A dojde i na vodík
Kvíz: Poznáte, který model auta se ukrývá na fotce?
Galerie: Show Business aneb jak se dělá předpremiéra novinky
Test Seat Leon ST Cupra R: To nejlepší na konec
Hry pro příležitostné hráče