Airbus i Boeing zvažují ještě delší verze svých dvoumotorových obrů

12. července 2016, 15:10  -  Jiří Červenka
12. července 2016, 15:10

Aerosalon v britském Farnborough není jen místem, kde se předvádějí letadla, oznamují obchody a uzavírají nové. Výrobci zde také vypouštějí pokusné balonky informací o nových modelech, aby zmapovali odezvu trhu i konkurence.

Airbus A350-2000. Boeing 777-10X. Letadla, která zatím nejsou ničím víc než ideami v hlavách výrobců, analytiků a managementu leteckých společností – a přece se o nich na právě probíhajícím aerosalonu ve Farnborough diskutuje živěji než o většině fyzicky existujících exponátů. V leteckém průmyslu se totiž plánuje, přemýšlí a kalkuluje dlouhá léta dopředu.

„Kdyby někdo chtěl, tak to zvládneme“

Představitelé americké společnosti tak nechali zaznít, o čem se zatím pouze spekulovalo: model 777X-10, ještě delší varianta nové generace největšího dvoumotorového letounu, je technicky proveditelná. „Pokud by někdo chtěl ještě větší kapacitu, je to pro nás relativně jednoduchá záležitost,“ nechal se před reportéry slyšet výkonný ředitel divize dopravních letadel Boeingu Ray Conner.

Znamená to, že Boeing se chystá takový model opravdu vyrábět? Ne nutně. Společnost bude čekat na odezvu leteckých společností a pouze pokud některá projeví vážnější zájem, pustí se do opravdových příprav. Dosud ale trhu chyběl signál, že Boeing by se na takové letadlo vůbec „cítil“.

Nová generace označovaná jako 777X zatím počítá se dvěma modely: 777-8 s délkou 69,5 m a typickou kapacitou 350 míst; a 777-9 dlouhý 76,7 m a schopný pojmout asi 400 lidí. Delší varianta má zamířit do provozu v roce 2020, menší model o další dva roky později.

Airbus A350 vs. Boeing 777X
A350-1000 777-9
Max. kapacita 440 cestujících 425 cestujících
Délka 73,8 m 76,7 m
Rozpětí 64,75 m 71,8 m
Šířka kabiny 5,61 m 5,97 m
Max. vzletová hmotnost 308 t 351,5 t
Dolet 14 800 km 14 075 km
Dostup 13 100 m 13 140 m
Motory 2x Rolls-Royce Trent XWB 2x General Electric GE9X
Tah 2x 432 kN 2x 470 kN

Už 777-9 bude delší než dnešní nejdelší dopravní letadlo světa, Boeing 747-8, a varianta 10X by se kapacitou 450 míst už blížila gigantickému Airbusu A380. Ten má ovšem potíže s odbytem, aerolinky mají problém tak velké letadlo naplnit. Proto není ani jisté, že se najde nějaký zájemce o superdlouhou variantu 777.

Airbus: trhu hrozí přesycení

Konkurenční Airbus je stran poptávky po tak velkých letadlech skeptický. Jejich A350-1000 má podobnou kapacitu jako 777-8 a teoretický model A350-2000 by odpovídal Boeingu 777-9. Evropská společnost se nicméně obává přesycení trhu v kategorii nad 350 míst. Po roce 2022 v ní bude nabízeno pět modelů: Boeing 777-8, Boeing 777-9, Airbus A350-1000 a navzdory váznoucímu odbytu nejspíš i oba velké „čtyřmotoráky“, Airbus A380 a Boeing 747-8i. Přesto Airbus zatím možnost prodloužené třistapadesátky nevyloučil. „Pořád debatujeme o tom, jestli trh takové letadlo chce,“ řekl ve Farnborough jeho obchodní ředitel John Leahy.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Prezidentské volby 2018: vše, co potřebujete vědět o druhém kole
7 důvodu, proč nevolit Miloše Zemana
Na co si dát pozor při vyplňování přehledu pro zdravotní pojišťovnu?
Kolik si odkládat na penzi?
7 důvodu, proč nevolit Jiřího Drahoše
Auta
Retro: Preston Tucker byl Elon Musk své doby. Z jeho auta…
Audi RS 3 je lidový supersport. Podívejte se, jak při sprintu potrápí Porsche, RS 5 a další
Wankel od Mazdy míří jako generátor do autonomních elektromobilů Toyota
Nissan Design Europe slaví 15 let. Toto je 15 nejlepších aut, která zde vznikla
Mercedes končí s vidlicovými šestiválci. Přejde jen na ty řadové
Technologie
Jak je to s opravami chyby Spectre. Aktualizace mikrokódu, operačního systému a důsledky
Letí na vás raketa! Chyba operátora poplašného softwaru způsobila na Havaji paniku
Cnews FM: Prodali byste svou digitálně vlastněnou hru? Robot Cache to umožní [podcast]
Restarty po opravách díry Spectre se týkají i dalších CPU Intel, problém s AMD vyřešen
Pohodlí je důležitější než bezpečnost. Dvoufázové ověření účtů používá jen 10 % uživatelů Googlu
Hry pro příležitostné hráče