Zástupci amerických aerolinek brojí proti zavedení 5G v blízkosti letišť. Ohrožuje to bezpečnost, zaznívá v dopisu pro vládní úřady a letecké agentury - Euro.cz

Zprávy

Přihlášení

Zástupci amerických aerolinek brojí proti zavedení 5G v blízkosti letišť. Ohrožuje to bezpečnost, zaznívá v dopisu pro vládní úřady a letecké agentury

,
Zástupci amerických aerolinek brojí proti zavedení 5G v blízkosti letišť. Ohrožuje to bezpečnost, zaznívá v dopisu pro vládní úřady a letecké agentury
Zdroj: Depositphotos
  • Největší letecké společnosti ve Spojených státech se ohradily proti zavedení 5G technologie u ranvejí. Podle expertů má totiž signál katastrofální dopady na palubní přístroje

  • V dopise, jenž šéfové aerolinek zaslali vládním představitelům a příslušným agenturám, stojí, že spuštění 5G zapříčiní zastavení letů a spousta lidí kvůli tomu přijde o práci

  • Problém se ale netýká pouze dopravních letadel. S potížemi by se potýkaly například i zdravotnické vrtulníky a menší letouny. Jednání o případných řešeních budou dále probíhat

Šéfové několika výrazných hráčů na poli amerických leteckých společností vyjádřili velké obavy nad zavedením nové služby 5G v blízkém okolí letišť. Podle nich bych tato technologie mohla způsobit „zastavení obchodu v USA“, a to kvůli možnému vyřazení výrazného počtu letadel z provozu. O práci by tak mohly přijít „desítky tisíc Američanů v zahraničí“, uvedli zástupci aerolinek.

Své pochybnosti a znepokojení nad hrozící krizí sepsali v dopise, který následně předali dalším významným osobám nejen leteckého sektoru – řediteli Národní ekonomické rady Bílého domu Brianu Deesovi, ministru dopravy Petu Buttigiegovi, správci Federálního úřadu pro letectví Stevu Dicksonovi a také předsedkyní Federální komunikační komise Jessice Rosenworcelové. O celé situaci informovala agentura Reuters.

5G může vyřadit z provozu klíčové přístroje

A kdo konkrétně za dopisem stojí? Své podpisy k němu přiložili šéfové American Airlines, Delta Air Lines, United Airlines, Southwest Airlines a Jet Blue, tedy s výjimkou posledně jmenované zástupci největších leteckých společností v zemi. Přidali se k nim ale také významné logistické firmy typu UPS a FedEx. „Pokud nebude povoleno létat na našich hlavních dopravních uzlech, naprostá většina cestujících a přepravní veřejnosti bude v podstatě uzemněna,“ zní jedna z pasáží onoho psaní.

Pasažéři přibývají, ale jen pozvolna. K návratu na předcovidová čísla dojde nejdříve za pět let, říká šéf Letiště Praha

Technologie 5G je pro člověka neškodná a nezpůsobuje rakovinu, jak tvrdí někteří dezinformátoři. Může ale vyřadit nebo minimálně narušit chod kriticky důležitých přístrojů v letadle, například radarových výškoměrů či navigačních zařízení usnadňujících orientaci při letu za zhoršené viditelnosti. A to z toho důvodu, že fungují na podobné frekvenci (4,2 až 4,4 GHz) jako zmíněné 5G sítě (3,7 až 3,8 GHz).

„V den, jako byl ten včerejší (neděle), by více než 1100 letů a 100 tisíc cestujících bylo vystaveno zrušení, odklonu nebo zpoždění,“ zaznívá mimo jiné v dopisu, který příslušné úřady vyzývá k nápravě. „Řečeno na rovinu, národní obchod se zastaví,“ sdělili šéfové dopravních společností. Na bližší dotazy novinářů poté nereagovala ani jedna ze stran sporu – jak lobbistická skupina Airlines for America (AFA), jež protestní akci zorganizovala, tak představitelé vládních agentur.

Větší problém, než si aerolinky myslely

„Bezpečnost je a vždy bude nejvyšší prioritou amerických leteckých společností,“ uvedla v dopisu AFA. „Budeme i nadále spolupracovat se všemi zúčastněnými stranami, abychom pomohli zajistit bezpečnou koexistenci nových služeb 5G s letectvím.“ Kromě kritiky se ale v řádcích objevila také slova díků směrem k Buttigiegovi, Dicksonovi a Deesovi za to, že „dosáhli dohody s AT&T a Verizonem o odložení jejich plánovaného nasazení pásma C 5G v okolí některých letišť o dva týdny a zavázali se k navrhovaným zmírněním“.

Každá tradice jednou končí. Nejbezpečnějšími aerolinkami pro rok 2022 jsou Air New Zealand, Qantas se propadly na sedmou příčku

Součástí zmiňované dohody byl konsensus společností AT&T a Verizon nad tím, že vytvoří nárazníkové zóny kolem 50 amerických letišť. Ty mají za cíl jediné – snížit riziko rušení signálu. Dva týdny ale uběhly a dohoda o odkladu zavedení širšího zavedení technologie 5G s datem 19. ledna padá. Letecké společnosti vyžadovaly, „aby 5G bylo zavedeno všude v zemi s výjimkou území přibližně 3,2 kilometrů od letištních drah“, zejména co se týče některých klíčových letišť.

„Řada moderních bezpečnostních systémů v letadlech bude považována za nepoužitelné, což způsobí mnohem větší problém, než jsme si mysleli. Výrobci letadel nás informovali, že existují obrovské části provozní flotily, které možná budou muset být vyřazeny z provozu na dobu neurčitou.“ Varování se netýká pouze letadel. V ohrožení jsou třeba i vrtulníky nebo menší letouny, které slouží ve zdravotnictví nebo zajišťují záchranné mise.

Na znepokojivou situaci mezitím začali reagovat i neameričtí dopravci. Své lety na některá konkrétní letiště v USA, v jejichž blízkosti nebyly dodatečně vytvořeny ochranné zóny, začali podle CNN rušit společnosti Emirates, Air India, All Nippon Airways, Japan Airlines, Lufthansa and British Airways. Další velké aerolinky včetně Virgin Atlantic či Air France-KLM zatím k podobně rázným krokům nepřikročily, ústy svých zástupců se ovšem nechaly slyšet, že celou záležitost bedlivě pozorují.