Všechno je jednou poprvé. Smartwings jako dosud jediné aerolinky na světě přistály s Maxem na zamrzlé Antarktidě - Euro.cz

Zprávy

Přihlášení

Všechno je jednou poprvé. Smartwings jako dosud jediné aerolinky na světě přistály s Maxem na zamrzlé Antarktidě

,
  • Česká společnost Smartwings vypravila během úterka speciální let, jehož cílovou destinací byla Antarktida. Stalo se tak vůbec poprvé v její historii

  • K přepravě norských výzkumníků využila letoun Boeing 737 MAX 8, který si v těchto zeměpisných šířkách rovněž odbyl vlastní premiéru

  • Celý let z norského Osla do Země královny Maud trval zhruba 20 hodin, nyní už je posádka na cestě zpět

Ačkoliv se historie této české společnosti píše technicky vzato již od roku 1997 (na trh vstoupila coby tehdejší Travel Service), i v jejím případě může nastat nějaké to ,poprvé‘. Letadla Smartwings běžně přistávají na více než čtyřech stovkách letišť po celém světě. Respektive téměř po celém. Antarktida jakožto jediný světadíl naší planety, který není trvale obydlen, na tomto seznamu nikdy nefigurovala. Ve středu 26. ledna 2022 se to však změnilo.

Na skutečnost, že letoun Boeing 737 MAX 8 tuzemských nízkonákladovek dosedl na zamrzlou plochu letiště Troll Airfield nacházející se v severním cípu tohoto kontinentu, upozornil prostřednictvím svého profilu na Twitteru server Flightradar24. Posléze pak informaci potvrdily i samy aerolinky. Celá událost je o to výjimečnější, že jde o vůbec první přistání tohoto donedávna problematického stroje americké výroby v inkriminované části světa.

Jak z dostupných informací vyplývá, let si objednala společnost Aircontact. Ta do Země královny Maud, v níž se ,letiště trolů‘ i přilehlá výzkumná stanice nacházejí, vypravila vědce z Norského polárního institutu.

Jejich cesta započala v Oslu, odkud se zmíněný boeing vydal na více než třináctihodinovou štaci do Kapského města (s mezipřistáním v N’Djameně). Z jihoafrické metropole ležící pod známou Stolovou horou pak letoun pokračoval až do své cílové destinace – tento úsek pilotům zabral dalších šest hodin.

Měsíce příprav

Samotné přistání na tři kilometry dlouhé a 60 metrů široké dráze pokryté ledem dopadlo, stejně první polovina celé ,expedice‘, na jedničku. Zásluhu na tom má dobré počasí, zkušená posádka i fakt, že nikdo nemínil nic ponechat náhodě.

„Na takový let je potřeba se důkladně připravit. Příprava trvala dlouhé měsíce předem, let i přistání proběhly hladce,“ uvedl Tomáš Nevole, kapitán a letový ředitel společnosti Smartwings. Sekundovali mu – poněkud nezvykle, leč vzhledem k dané situace pochopitelně – další dva kapitáni, a sice Jan Šťastný a Lubomír Malík.

I na Antarktidu se létá dopravními letadly. Dráhu „letiště trolů“ vyřezal do ledu laser

Celá posádka musela, tak jak je to při podobných letech běžné, absolvovat výcvik přežití v arktických podmínkách. Také letadlo bylo vybaveno věcmi, které se na jeho palubě obvykle nenacházejí – ať už jde o polární oděvy či některé důležité náhradní díly.

Na letišti trolů ležícím v nadmořské výšce 1250 metrů strávil dotčený boeing přibližně dvě hodiny. V době psaní tohoto článku se již opět nacházel v Kapském městě, kde se připravoval na návrat do norského Osla. Půjde-li vše podle plánu, vypraví Smartwings na Antarktidu další let ještě před koncem příštího měsíce.

Jeden historický okamžik za druhým

Relativně nedávno se na Antarktidě (byť v jiné oblasti) odehrála další historická událost. Vůbec poprvé sem přiletěl letoun Airbus A340, na kteréžto skutečnosti je zajímavé především to, že šlo o největší letadlo, jaké se kdy na tomto kontinentu dotklo svými koly země, totiž ledu.

Čtyřmotorový stroj patřil do flotily portugalských aerolinek Hi Fly, které za jižní polární kruh na stanici Wolf´s Fang dopravily potřebné zásoby, vědce a také několik turistů lačnících po dobrodružství. Podobně jako nyní v případě letadla Smartwings i let Hi Fly měl mezipřistání v Kapském městě a odehrál se v okamžiku, kdy nebe nad příslušnou částí zmrzlého světadílu bylo zcela jasné.