Soumrak létajících gigantů se zatím nekoná. Aerolinky postupně vracejí své Jumbo Jety a Airbusy A380 zpět na oblohu - Euro.cz

Zprávy

Přihlášení

Soumrak létajících gigantů se zatím nekoná. Aerolinky postupně vracejí své Jumbo Jety a Airbusy A380 zpět na oblohu

,
  • Německá Lufthansa zprovozní do roku 2023 osm svých letounů Boeing 747-400

  • Jde o reakci na prodlevy v dodávkách nových dálkových strojů Boeing 777X, k jejichž certifikaci má americký úřad pro letectví aktuálně výhrady

  • Čím dál častěji se budou na nebi objevovat i letouny Airbus A380. Počítají s nimi Emirates, Korean Air či dokonce i v British Airways

Během pandemie se nad mini často lámala křídla, totiž hůl. Někteří odborníci na leteckou přepravu otevřeně hovořili o tom, že stroje Boeing 747 a Airbus A380, toho času dvě největší dopravní letadla světa, se na nebe již nevrátí. A chvíli to tak i vypadalo, jelikož se kupily zprávy, kterak se světové aerolinky zbavují svých posledních, do té doby provozovaných exemplářů. Na začátku druhé poloviny roku 2021 je ale vše opět trochu jinak.

Je sice pravdou, že oba typy letounů před sebou už žádnou extra dlouhou budoucnost nemají, labutí píseň v jejich případě ovšem ještě nezazněla. Důkazem toho budiž německý národní dopravce Lufthansa. Jeho vedení se totiž zkraje srpna rozhodlo zařadit do své flotily další Jumbo Jet, který v uplynulých měsících jen nečinně postával na zemi holandského letiště Twente v zakonzervovaném stavu. Informuje o tom web Simple Flying.

Jedna vlaštovka jaro nedělá, osm už ano

Nejde přitom o jediný stroj B747, který se Lufthansa chystá vrátit zpět do nebes. Aerolinky se zavázaly, že vedle tohoto „čtyřstovkového“ Jumba s imatrikulací D-ABVX zařadí do flotily v příštích měsících a letech ještě dalších sedm exemplářů. Co je k tomu vede?

Důvod je ve skutečnosti celkem prostý: Boeing má totiž opět potíže se svými novými letadly. S tím rozdílem, že se tentokrát nejedná o často skloňované MAXy, nýbrž chystanou verzi stroje B777, které si Lufthansa u amerického výrobce objednala v celkovém počtu 20 kusů. Její nová, X-ková  varianta měla být tamním Federálním úřadem pro letectví (FAA) schválena už v průběhu loňského roku, dosud se tak ale nestalo. A na tomto faktu se podle zpravodajské agentury Reuters ještě nějaký čas nic nezmění.

Žebříček dvaceti nejlepších aerolinek světa doznal kvůli covidu značných změn. Na jeho špici se umístily Qatar Airways

FAA, který je po kauze MAX pod bedlivým drobnohledem, vyčítá americkému výrobci, že mu nezaslal všechny údaje potřebné k udělení certifikace letové způsobilosti a nedodal předběžné posouzení bezpečnosti. Stejně tak úředníci poukazují i na neustále se opožďující aktualizaci řídícího softwaru letounu, o kterémžto problému nemají příliš mnoho informací.

List Seattle Times v souvislosti s letounem B777X upozornil s odvoláním na dopis FAA na fakt, že během jednoho z prosincových testovacích letů stroj zcela sám, a hlavně prudce změnil úhel náběhu (podélný sklon letadla), přičemž vysvětlení příčiny, které se inspektorům ze strany Boeingu dostalo, nebylo podle nich plně dostačující. V neposlední řadě pak je potřeba zmínit rovněž incident z pozemní zkoušky pevnosti trupu v roce 2019, během níž se tato část letadla jednoduše roztrhla, což výrobce původně zatajil.

Všechny výše uvedené problémy znamenají, že nová „tripl sedma“ vyvíjená už osm dlouhých let nebude letuschopná dříve než v roce 2023, a proto jednotliví dopravci musejí sahat po alternativních řešeních.

Vrací se i Superjumbo od Airbusu

Kromě legendární královny nebes, jak se Boeingu 747 přezdívá, se ve vzduchu v posledních týdnech a měsících začíná opět čím dál častěji objevovat i konkurenční Airbus A380, aktuálně největší dopravní letadlo světa.

Starají se o to například blízkovýchodní aerolinky Emirates, jejichž flotila čítá celkem 115 kusů tohoto stroje. Dubajský dopravce sice v srpnu přidal pouze jednu novou destinaci pro své „třistaosmdesátky“, a sice na ostrov Mauricius, celkově však během aktuálního kalendářního měsíce plánuje odbavit přesně 1111 letů, tedy o pětapadesát víc než v červenci. Dalších osm letů s dvoupatrovými giganty pak obstará jiný asijský dopravce, a sice společnost Korean Air. Ta navíc podle webu Simple Flying začne v průběhu září počet linek obsluhovaných letouny A380 opět navyšovat.

Konec krize v letectví? Největší aerolinky světa nabírají více než tisíc pilotů

Také další aerolinky mají v úmyslu dostat mnohokrát proklínané Airbusy zpět do vzduchu. Jako třeba australský dopravce Qantas – byť je faktem, že v jeho případě to nebude ihned. Společnost se ústy svého šéfa Alana Joyce nechala podle webu Aerotime.aero v květnu slyšet, že jejich návrat očekává do roku 2023. Na rozvolnění stále přísných cestovních opatření čekají rovněž u British Airways, které disponují jedním tuctem A380.

„Můžeme s nimi létat do mnoha destinací,“ potvrdil Sean Doyle, ředitel zmíněných aerolinek v průběhu letošního dubna. „Létali jsme s nimi na místa, jako je Hongkong a Johannesburg, osvědčily na trzích jako Boston. Také v případě východního pobřeží (Spojených států) a v Miami jsme zjistili, že fungují skvěle,“ dodal optimisticky s tím, že jejich návrat je zcela reálný.