Pasažéři přibývají, ale jen pozvolna. K návratu na předcovidová čísla dojde nejdříve za pět let, říká šéf Letiště Praha - Euro.cz

Zprávy

Přihlášení

Pasažéři přibývají, ale jen pozvolna. K návratu na předcovidová čísla dojde nejdříve za pět let, říká šéf Letiště Praha

,
Pasažéři přibývají, ale jen pozvolna. K návratu na předcovidová čísla dojde nejdříve za pět let, říká šéf Letiště Praha
Zdroj: Letiště Václava Havla Praha
  • Pražské letiště vloni odbavilo bezmála 4,5 milionu cestujících. To je sice více než v roce 2020, ale stále hluboko pod čísly, na která bylo zvyklé v době před pandemií

  • Nejoblíbenější zemí se z pohledu samotných pasažérů stalo během uplynulých 12 kalendářních měsíců Španělsko. Co se týče konkrétních měst, zde byl jedničkou Amsterdam

  • Letos chce Letiště Václava Havla Praha vypravit do světa na 8,6 milionu lidí, na čísla z doby před pandemií se však nevrátí dříve než v roce 2026, myslí si jeho šéf Jiří Pos

Sektor letecké dopravy se vzpamatovává z dosud největší výzvy ve své zhruba sto let dlouhé historii. Jde to však jen velmi pozvolna. Dokládají to například čísla, která ve čtvrtek publikovalo Letiště Václava Havla Praha. Největší vzdušný přístav v zemi stihl během loňského roku odbavit přesně 4 388 826 cestujících, tedy o 19,7 procenta více než předloni.

Za normálních okolností by se takový nárůst dal zařadit mezi ty z říše snů, pakliže se ale zasadí do kontextu, člověk rázem zjistí, že se jedná o čísla veskrze smutná. Ve srovnání s dobou před covidem, tedy rokem 2019, se totiž počty cestujících snížily o masivních 75,4 procenta.

Každá tradice jednou končí. Nejbezpečnějšími aerolinkami pro rok 2022 jsou Air New Zealand, Qantas se propadly na sedmou příčku

Podobné statistiky přináší též ukazatel takzvaných pohybů, za kterým se neskrývá nic jiného než počet vzletů a přistání jednotlivých letadel – i ten je na tom lépe než předloni, a to o rovných 13 procent. Stinnou stránkou ovšem je, že nejnovější hodnota 61 164 pohybů nedosahuje ani 40 procent toho, na co bylo pražské letiště zvyklé ještě tři roky nazpět.

Lákalo hlavně Španělsko či Amsterdam

Mezi neoblíbenějšími destinacemi, do kterých cestující z Prahy v uplynulých 12 kalendářních měsících létali, byly tradiční dovolenkové země typu Španělska, Řecka či Itálie. Pokud jde o konkrétní města, směřovali nejčastěji do Amsterdamu, Paříže, respektive Londýna. Má to logické opodstatnění – právě zde se totiž nacházejí hlavní evropské přestupní huby, skrze které následně pokračují do cíle.

„V průběhu roku převládal hlavně výjezdový turismus. U některých dovolenkových destinací jsme zaznamenali nárůst zájmu v řádech stovek procent,“ vyzdvihuje jedno z těch pozitivnějších zjištění předseda představenstva Letiště Praha Jiří Pos.

Noví dopravci i destinace

Navzdory stále relativně velkým cestovním restrikcím spojeným s nižší než obvyklou aktivitou si vedení pražského vzdušného přístavu přichystalo během loňska pro pasažéry i několik novinek. „Přivítali jsme pět zcela nových dopravců a přidali spojení do šesti nových destinací, včetně vzdálených exotických míst,“ zdůrazňuje Pos.

Díky tomu mohou lidé z Letiště Václava Havla nyní cestovat i na palubách letadel ukrajinských nízkonákladovek Bees Airline, rumunské společnosti Blue Air, řeckých Bluebird Airways či izraelského Israiru. Kromě nich z Prahy nově létají též stroje EgyptAiru.

Nákladní letecká doprava zaznamenává druhý rok po sobě rekordní zisky. V budoucnu si vyžádá větší kapacity, předpovídají analytici

Co se týče jednotlivých destinací, počínaje rokem 2021 se pasažéři dostanou z našeho hlavního města přímými spoji do Hamburku, Lvova, Nice, ale také na Zanzibar, Maledivy či do vyhlášeného střediska Punta Cana situovaného v Dominikánské republice.

Aktuální útlum je jen dočasný

Nejrušnějším dnem loňského roku byla neděle 22. srpna, kdy branami pražského letiště prošlo 30 987 cestujících. Je to téměř o 40 tisíc lidé méně, než kolik jich stihl tento vzdušný přístav odbavit 28. června 2019, kterýžto den byl tehdy v rámci celého roku rovněž tím nejvytíženějším vůbec. Než se ale letiště k podobným statistikám vrátí, uběhne podle Pose naneštěstí ještě několik dlouhých let.

„Návrat na předcovidová čísla očekáváme nejdříve v roce 2026,“ objasňuje pro Euro.cz. Jak vidí ten aktuální?

„V letošním roce plánujeme odbavit 8,6 milionu cestujících. Zda se to povede, je v tuto chvíli těžké říct. Leden a únor jsou obecně slabé měsíce a kvůli omikronu některé letecké společnosti snižují frekvence letů. Věříme ale, že to bude jen dočasné a od letního letového řádu, tedy od dubna, naběhne provoz na očekávaná čísla,“ předvídá Pos a doplňuje: „Lákadlem by mohly být přímé lety do USA, které startují od května, a to dokonce až s frekvencí dva lety denně. Věřím také, že se nám podaří dojednat další dálkové linky. Na dobré cestě je spojení do Saudské Arábie a do Vietnamu.“