Moravská společnost Adria Gold je aktuálně největší řemeslnou zmrzlinárnou v Česku. V jejím sortimentu se nachází široká škála příchutí kopečkové zmrzliny, ale i nejrůznější směsi pro zmrzlinu točenou.
„Adria Gold začala fungovat v roce 1992 jako malá cukrárna v obci Velký Ořechov. Založil ji můj tchán, který si vzal první úvěr, zrekonstruoval prostory a začal vyrábět a prodávat vlastní zmrzlinu,“ zavzpomínal obchodní ředitel zmíněné značky Lukáš Bartoš. „Dá se říct, že to byl opravdu garážový start. Tchán si ale brzy uvědomil, že pokud se má firma rozvíjet, musí zmrzlinu nabízet i jiným podnikům. Začal tedy oslovovat cukrárny, které si zmrzlinu samy nevyráběly, ale měly zájem ji prodávat. A těch je dodnes hodně, protože ne každý si může dovolit investovat miliony do vlastní výroby,“ shrnul dále.
Od zmrzliny po fitness doplňky
Z původně malé firmy o pár zaměstnancích se Adria Gold postupně začala rozrůstat. A to docela výrazně. Zlomový byl v tomto ohledu třeba rok 2005, kdy se společnost přestěhovala do nových prostor v Nivnici s kancelářemi, výrobní a skladovací halou. Podnik tak získal profesionální zázemí, které mu umožnilo další expanzi. O rok později díky tomu vznikla divize Adria Food, což je velkoobchod s potravinami. Ten svým zákazníkům převážně z odvětví gastronomie nabízí chlazené i mražené zboží od masa až po bramborové výrobky. Cílem firmy je totiž prodávat vše, co profesionální kuchaři potřebují.
„Hlavním důvodem založení Adria Food byla snaha vyrovnat provozní náklady, zejména energie a personální výdaje. Na rozdíl od sezónní zmrzliny má totiž tato divize celoroční provoz – vaří se ve školních jídelnách i restauracích po celý rok. Adria Food se tedy rychle osvědčila a postupně se stala významnou součástí firmy,“ uvedl Bartoš.
Rozvoj Adria Gold tím ale zdaleka neskončil, jelikož zájem zákazníků o její produkty neustále rostl. V roce 2018 proto společnost přistavěla novou výrobní a skladovací halu a ztrojnásobila své kapacity. Následovaly výrazné investice do technologií – například na zpracování sypkých směsí s vysokou variabilitou a přesností. Díky tomu může firma vyrábět nejen suroviny na zmrzlinu, ale i pro výrobce fitness doplňků. Výrazně se tak rozšířil záběr firmy, takže dnes už zaměstnává 90 lidí a dosahuje tržeb kolem 300 milionů korun.
Extra Fruit zamířil i na olympiádu
Klíčovým milníkem pro rozvoj firmy se stala rovněž investice do vakuových technologií, které umožnily vyvinout produktovou řadu Extra Fruit, což jsou směsi z čistého ovoce. Ty se dají použít na kopečkovou i točenou zmrzlinu nebo do ledových tříští. Díky vakuu se v nich zachovávají vitamíny, přirozená chuť i barva, přičemž výsledkem je zmrzlina s minimálně 40procentním obsahem ovoce, bez barviv, aromat a dochucovadel.
Kromě vyšší kvality zmrzliny ale technologie přináší velkou výhodu i pro samotné prodejce – výslednou směs lze totiž skladovat v teplotách nad nulou. Navíc i příprava finální točené zmrzliny z ní je velmi jednoduchá, stačí ji pouze smíchat s vodou.
„Tento produkt znamenal průlom na trhu točené zmrzliny a otevřel nám cestu i na zahraniční trhy. Dnes působíme v pěti zemích: v Česku, na Slovensku, v Maďarsku, Rakousku a nově i v Německu. Tam jsme uspěli díky spolupráci s německým olympijským týmem na olympiádě v Paříži. Extra Fruit se tam podávalo jako ledové smoothie pro sportovce a partnery,“ vyzdvihl Bartoš.
Kromě rychlého růstu zájmu o Extra Fruit se ale firma v uplynulých letech musela potýkat i s nepříjemným vývojem cen energií, které po začátku války na Ukrajině prudce zdražily. Podle Bartoše se to každopádně do velké míry podařilo vyřešit instalací fotovoltaických panelů, která aktuálně pokrývají velkou část spotřeby. „Přebytky využíváme například k chlazení mrazíren nebo k nabíjení rozvozových aut. Ta se každý večer vrací na centrálu, kde se musí namrazit, aby zvládla celý den rozvážet zmrzlinu. Díky tomu jsme schopni výrazně ušetřit,“ doplnil Bartoš.
Vůbec nejnovějším projektem Adria Gold je pak platforma „Utrhni skutečnou chuť“. Jde o e-shop s prémiovými produkty, jako jsou ovocné džemy, ořechová másla, granoly nebo husté ovocné koncentráty, ze kterých se připravují domácí limonády či horké nápoje.
Kvalitní průmyslovou zmrzlinu nelze vyrobit
Zmrzlinový byznys má samozřejmě svá specifika, přičemž tím největším je dle Bartoše asi fakt, že se jedná o sezónní výrobek: „Obecně se dá říct, že sezóna trvá pět až šest měsíců. Každý rok je to trochu jiné, záleží hlavně na stabilně pěkném počasí. Když je hezky jen jeden den, ještě to nic neznamená. Ale jakmile jsou tři a více dní s teplotami nad 20 stupňů bez deště, sezóna hned odstartuje. Zvlášť na jejím začátku je přitom poptávka po zmrzlině obrovská a prodeje bývají mnohem vyšší než třeba v říjnu při stejných teplotách.“
I když se ale zmrzlina prodává „jen“ šest měsíců, její produkce jede v Nivnici téměř po celý rok. Denní výrobní kapacita v Adria Gold je totiž omezená počtem strojů, takže firma musí začít vyrábět skladové zásoby už od října, aby byla schopna pokrýt celou sezónu v následujícím roce. To je samozřejmě velmi náročné na cashflow, což je ostatně i důvod, proč dává smysl mít více divizí s celoročním prodejem.
„Teoreticky bychom mohli řešit sezónnost směnným provozem i o víkendech nebo v noci a začít vyrábět třeba až v lednu, ale takový přístup se nám nelíbí. Naši zaměstnanci milují cukrařinu a nechceme z nich dělat roboty. Chceme, aby nad každou vaničkou zmrzliny přemýšleli, aby byla výsledkem jejich péče a nadšení. Naším cílem je být řemeslnou, ne průmyslovou výrobnou. Všemi divizemi se ostatně prolíná důraz na skutečnou chuť, která je naší základní filozofií,“ řekl Bartoš.
A jaké jsou vlastně rozdíly mezi průmyslově vyráběnou a řemeslnou zmrzlinou? Podle obchodního ředitel Adria Gold jsou to v podstatě dva úplně odlišné produkty. Největší rozdíl je samozřejmě ve složení, protože udělat poctivou zmrzlinu v průmyslové výrobě jednoduše nejde. Průmyslová čerpadla a písty totiž pracují se zmraženou hmotou, což znemožňuje například výrobu sorbetu se 75procentním obsahem ovoce.
Další rozdíl je pak podle Bartoše v množství vzduchu. Průmysloví výrobci často prodávají pětilitrové vaničky, které obsahují až 80 procent vzduchu, zatímco vanička Adria Gold obsahuje téměř výhradně zmrzlinovou hmotu. To je důležitý benefit pro odběratele, protože z takové vaničky udělají až o 30 kopečků navíc. Tedy jinými slovy, i když vyjde vanička zmrzliny z Adria Gold třeba o dvě stě korun dráž než zmrzlina průmyslová, její nákup může dávat smysl i čistě z ekonomického hlediska.
Jahoda, mango a dubajská čokoláda
Výrazným českým specifikem v souvislosti se zmrzlinářským odvětvím je fakt, že patříme světové velmoci, co se prodeje točené zmrzliny týče. „Souvisí to s minulým režimem, kdy se k nám z Východního Německa dostalo velké množství strojů na točenou zmrzlinu. Lidé si na ni zvykli a často ji mají spojenou s dětstvím a nostalgickými vzpomínkami. Po revoluci pak přišel boom kopečkové zmrzliny a objevilo se mnoho nových výrobců, kteří se ale ne vždy zajímali o kvalitu. Mnozí chtěli jen rychle vydělat, což se odrazilo v horším složení i chuti, takže se lidé začali opět vracet k točené zmrzlině,“ vysvětlil Bartoš.
Ta má navíc podle něj řadu výhod. Je měkčí, protože je teplejší, a opticky vypadá větší, což zákazníky přirozeně láká. Dnes mezi sebou oba druhy stále soupeří o větší přízeň, ovšem spíš než to, zda je zmrzlina točená, nebo kopečková, lidi zajímá kvalita. Kvůli tomu se ostatně v posledních letech na trhu objevuje i řada nových řemeslných výrobců.
Pro Adria Gold ale tito nováčci nepředstavují konkurenci, firma je vnímá spíše jako potenciální zákazníky. „Jsme totiž schopni dodávat jim široký sortiment zboží, kam patří základní směsi, polevy, pasty, ovoce a další ingredience potřebné pro výrobu řemeslné zmrzliny. I díky tomu jsme v našem oboru v podstatě unikátní. Troufnu si říct, že ve střední Evropě není žádná jiná firma, která by fungovala jako my,“ popsal Bartoš.
A o jaké příchutě je vlastně mezi zákazníky největší zájem? Jsou to hlavně klasiky jako vanilka, čokoláda, jahoda. Obzvláště velké úspěchy firma slaví právě s jahodou, která je podle Bartoše dotažená do detailu, a je tudíž jakousi firemní vlajkovou lodí. V posledních letech se ale velmi dobře chytil i slaný karamel nebo mango, které si lidé oblíbili díky jeho příjemně sladké a exotické chuti.
Firma tento druh ovoce nakupuje přímo z farmy v Indii, kde se sklízí v období nejvyšší zralosti, a tudíž i nejlepší chuti. To je obrovský rozdíl oproti mangu, které lze koupit v běžném supermarketu, jelikož tamní ovoce musí být sklizeno mnohem dřív, aby vydrželo cestu do Evropy.
Kromě všech již zmíněných příchutí ale nelze zapomenout ani na letošní hlavní hit – zmrzlinu s příchutí dubajské čokolády. Hned po jejím uvedení na trh firma v některých týdnech dokonce prodala víc vaniček dubajské čokolády než vanilky, přiznal Bartoš: „Teď proto rychle vyrábíme další zásoby, protože tak velký zájem jsme opravdu nečekali.“
Nový sklad, nebo možná i centrála
Adria Gold má aktuálně za sebou velice úspěšné období, což potvrzuje mimo jiné fakt, že od covidu firmě vzrostly tržby ze zmrzliny o 300 procent. V prvních letech pandemie za to mohl především zvýšený pohyb lidí po Česku, v těch následujících pak i produkt Extra Fruit, tedy ovocná směs s vysokým podílem ovoce.
„Klíčovým faktorem našeho růstu jsou i nadstandardní vztahy s odběrateli. Obrovskou zásluhu na tom mají naši obchodníci, kteří jsou s nimi v pravidelném kontaktu a často jim zdarma pomáhají i s věcmi, které by měla řešit spíše firma dodávající technologie. Není výjimkou, že náš obchodník stráví několik hodin u zákazníka jen proto, aby mu pomohl zprovoznit stroj na zmrzlinu a vše správně nastavit. V těchto chvílích vznikají velmi silné vazby. Velkou práci ale odvádějí i naši řidiči, kteří se snaží přizpůsobit předání zboží tak, aby pro zákazníky bylo co nejpohodlnější,“ zmínil Bartoš.
Co se týče plánů výrobce do budoucna, firma chce dál pracovat na nových příchutích, především v rámci limitovaných edicí, které uvádí na trh prakticky každý měsíc. Z investičního pohledu pak společnost aktuálně nejvíc trápí nedostatečná kapacita skladů, ačkoliv ty současné byly zkolaudovány teprve v roce 2018.
„Nyní tedy zvažujeme, jestli postavit jen nový sklad, nebo rovnou i novou centrálu s výrobní halou. Rádi bychom také rozšířili naši malou podnikovou prodejnu, kde nabízíme točenou i kopečkovou zmrzlinu a další regionální speciality. Je až neuvěřitelné, že i když se nacházíme v průmyslové zóně, o víkendech se tu tvoří fronty dlouhé až třicet metrů. Lidé z okolí už zkrátka vědí, že tu děláme poctivou zmrzlinu, a jsou ochotní si pro ni dojet. To mě opravdu velmi těší a motivuje,“ uzavřel Bartoš.