Založit e-shop nebylo nikdy snazší. Z deseti nováčků na trhu e-commerce ale zpravidla vydrží pouze jeden

11. 3. 2022
Zdroj: Shutterstock
  • V uplynulém roce vzniklo v Česku přes 10 tisíc e-shopů. Každý devátý však první rok podnikání nezvládne

  • I přesto se do světa e-commerce pouští čím dál víc nováčků. Koronavirová pandemie totiž přesunula prodej z kamenných obchodů do těch internetových

  • Zákazníci si nicméně zvykli na určitý standard, který ne každý e-shop dokáže udržet. Experti proto začátečníkům radí, jakým chybám se vyhnout a čím se inspirovat


V české republice v současnosti existuje přes 50 tisíc e-shopů a každý den přibývají další. Ambice rozjet podnikání na internetu má velké množství lidí, ale zdaleka ne všem se to podaří. První rok fungování totiž přečká jen asi jeden z deseti nováčků ve světě e-commerce, jak ukazují data společnosti Heureka a Asociace pro elektronickou komunikaci. Podle údajů platformy Shoptet, která poskytuje zázemí více než polovině českých internetových obchodů, přibylo jen vloni na tuzemský trh zhruba 10 tisíc nových e-shopů.

K největším problémům, jež prodejce dohnaly k přerušení činnosti, a některé dokonce ke krachu, patřila složitá logistika, skladování zboží nebo neschopnost oslovit zákazníky. „Vstoupit je snadné a levné. Jiná otázka ovšem je, zda je, nebo není těžké uspět,“ říká k aktuální situaci na poli českého e-commerce sektoru investor Jiří Havlenka. Sám by každopádně ani přes vysokou kulminaci a nízký práh pro vstup obchodníků do světa internetu na stávajících podmínkách nic neměnil.

„Řekl bych, že možnosti pro úspěch se postupně zužují tím, jak na trhu zavedené firmy posilují a budují si silné značky i profesionální fungování. Je samozřejmě stále obtížnější jim úspěšně konkurovat,“ doplňuje.

Na vzhledu záleží, tvrdí Martin Pech ze společnosti Upgates. Ta umožňuje personalizaci e-shopových šablon
Přečtěte si také:

Na vzhledu záleží, tvrdí Martin Pech ze společnosti Upgates. Ta umožňuje personalizaci e-shopových šablon

Pandemie měla společně s přílivem nových hráčů na tuzemský e-commerce sektor řadu příznivých vlivů, z nichž těží především samotní zákazníci. Podle zakladatele vzdělávací platformy MladýPodnikatel.cz Jiřího Rosteckého se celé odvětví značně zprofesionalizovalo, díky čemuž si spotřebitelé zvykli na mnohem vyšší standardy.

„I dnes je samozřejmě možné založit rostoucí a profitabilní e-shop. Záleží ovšem, s kým se srovnáváte. Pokud chcete uspět v odvětví, v němž už jsou karty rozdané, je v něm vyprofilováno mnoho velmi úspěšných hráčů a vy se chcete zařadit mezi ně, bude vás čekat dlouhá a náročná cesta s velmi nejistým výsledkem,“ upozorňuje.

Profi nástroje pro všechny

Samotný start je pro začátečníky v dnešní době mnohem jednodušší než v minulosti. Mají totiž k dispozici profesionální technologické nástroje nezbytné pro fungování e-shopu. „Našim partnerům poskytujeme maximální technologickou podporu. Dáváme jim do rukou sadu nástrojů, které běžně používají velcí hráči. A právě tyto nástroje může mít dispozici každý, i úplný začátečník. Jde například o dodání zásilky během jednoho dne,“ říká ředitel společnosti Shoptet Samuel Huba.

Založení e-shopu by se podle něj dalo srovnávat se zakládáním startupu, ačkoliv časová náročnost, zejména kvůli byrokracii, je v těchto případech velmi odlišná. „U e-shopů rovněž platí, že si budujete svůj vlastní trh, svoji vlastní kategorii či segment. Záleží, jaký je váš produkt, jestli má nějakou přidanou hodnotu, jaký je jeho příběh a jestli mu věnujete dostatečnou péči. Právě tyto věci hodně rozhodují o tom, jak se vám bude dařit a jak rychle budete růst,“ komentuje Huba.

E-shopový boom mění obalový průmysl. Výrobci reagují na rostoucí ceny papíru a hlasitější debaty o udržitelnosti
Přečtěte si také:

E-shopový boom mění obalový průmysl. Výrobci reagují na rostoucí ceny papíru a hlasitější debaty o udržitelnosti

Podle počtu fungujících e-shopů je zřejmé, že trh praská ve švech. Šanci dlouhodobě uspět proto mají jen ty, které disponují originálními nápady zkombinovanými s chytrým marketingem a profesionálně spravovaným webem. Jednoduché ovládání, rychlé jednání a prozákaznický přístup – to jsou klíče ke spokojenému zákazníkovi. Nováčci si mohou pomoci již vyzkoušenými principy od zkušených hráčů a inspirovat se jejich přístupem ke kupujícím.

„Doporučuji takzvaně nevymýšlet kolo a učit se od zkušenějších, protože na rozdíl od nich nemusíte prošlapávat všechny cesty úplně od začátku, ale můžete vsadit i na to, co jiným fungovalo. A také bych radil hledat potenciál tam, kde dokážete přinést něco nového a originálního. Může to být vlastní značka, unikátní zboží, anebo specifická služba,“ uzavírá Rostecký.

  • Našli jste v článku chybu?