Menu Zavřít

Za lockdownu bylo líp. Herní společnosti doplácejí na uvolnění protiepidemických restrikcí, vykazují meziroční ztráty

11. 8. 2022
Autor: Depositphotos
  • Po úspěšném roce, kdy řada technologických společností vydělala vlivem pandemie na prodeji her a konzolí, oznamují tyto firmy meziroční ztráty

  • Podle odborníků se o nijak šokující čísla nejedná. Současný vývoj se vzhledem k loňským nadprůměrným příjmům dal naopak očekávat

  • I tak je ale pravděpodobné, že herní svět čeká koncem letoška první roční pokles tržeb za posledních deset let


Jestli nás jako lidskou populaci covid na něco upozornil, tak je to skutečnost, že ani pravidelný pohyb na čerstvém vzduchu nemusí být samozřejmostí. Vždyť lidé na celém světě trávili doma rekordní množství času. A možná právě proto si volný pohyb nyní tolik vynahrazují. Jenže co vyznavači zdravého životního stylu oslavují, má negativní dopad na ty, kteří si během lockdownu značně přivydělali. Typicky třeba velké herní společnosti, které momentálně hromadně oznamují meziroční ztráty.

V posledních třech měsících zaznamenaly výrazný pokles zisků z prodeje videoher i giganti, jako jsou Microsoft, Sony nebo Nintendo. Koneckonců podle marketingové společnosti NPD zabývající se průzkumem trhu utratili Američané ve druhém čtvrtletí letošního roku za hry 12,4 miliardy dolarů. To je o 13 procent méně než loni.

„Růst celkového trhu s hrami se v poslední době zpomalil. Uživatelé mají více příležitostí trávit čas mimo domov, protože na klíčových trzích pandemie ustoupila,“ uvádí web americké televize CNBC s odkazem na vyjádření, jež minulý měsíc poskytl finanční ředitel společnosti Sony Hiroki Totoki. Firma rovněž zaznamenala pokles prodeje své herní jednotky o dvě procenta, přičemž provozní zisk se oproti loňsku propadl dokonce o 37 procent. V důsledku toho společnost odhaduje, že její celoroční příjmy budou o 16 procent nižší.

Vývoj, který se dal čekat

Klesající čísla za poslední tři měsíce vykazuje vedle Sony též společnost Microsoft, jejíž celkové příjmy z her se meziročně propadly o sedm procent. Nižší zájem byl také o konzole Xbox, kterou kupovalo o 11 procent méně zákazníků než loni, stejně jako herní obsah či služby, jejichž prodej klesl o procent šest.

Co se týče samotných vydavatelů her, například společnost Activision Blizzard, která distribuuje i populární střílečku Call of Duty, informovala o 70procentním propadu čistého zisku a 29procentním poklesu tržeb. Francouzskému hernímu vývojáři a vydavateli Ubisoft, jenž stojí třeba za hrou Assassin's Creed, pak klesly čisté tržby o 10 procent.

Po dvou letech dostupný PlayStation 5? Sony plánuje zvýšit výrobu, do nabídky přidá i počítačové hry
Přečtěte si také:

Po dvou letech dostupný PlayStation 5? Sony plánuje zvýšit výrobu, do nabídky přidá i počítačové hry

Podle výkonného ředitele společnosti Wedbush Securities Michaela Pachtera se každopádně o nijak šokující čísla nejedná. Větší propady si vysvětluje srovnáním s loňskými nadprůměrnými výsledky. „Všichni zaznamenali rekordní čísla v době lockdownu, přičemž nejsilnější byl katalogový prodej starších titulů,“ říká Pachter zmíněné televizi. „To nastavilo nemožné srovnání a meziroční poklesy byly dobře očekávané,“ dodává.

Najdou se navíc i výjimky. Třeba firma Electronic Arts byla naopak jednou z mála, které i přes obecný pokles zaznamenaly 50procentní růst zisku a 14procentní růst tržeb.

Celosvětová nouze o polovodiče

Pokud jde o klesající čísla, nelze z nich obviňovat pouze ustupující pandemii. Značným způsobem se na nich totiž podílí také celosvětový nedostatek polovodičů. Ty momentálně schází například společnosti Nintendo, jež kvůli této skutečnosti letos nebyla schopná vyrobit a prodat tolik konzolí Switch, kolik původně chtěla, což vedlo ke ztrátě 15 procent z provozního zisku. Konkrétně se prodej konzolí propadl o 23 procent na 3,43 milionu kusů. Pokud jde o software, ten kupovalo o 8,6 procenta méně zákazníků.

Co ale platí pro konzole obecně, neplatí pro Playstation 5, kterého společnost Sony během druhého čtvrtletí prodala zhruba o sto tisíc kusů více než ve stejném období loni. Firma navíc doufá, že se jí nakonec podaří docílit milníku 18 milionů prodaných kusů. Pomoci jí k tomu má mimo jiné i chystaná vánoční kampaň.

Kdo si hraje, nezlobí. Český videoherní průmysl loni vzrostl o třetinu, lidé v něm utratili tři miliardy
Přečtěte si také:

Kdo si hraje, nezlobí. Český videoherní průmysl loni vzrostl o třetinu, lidé v něm utratili tři miliardy

Zda se tento cíl společnosti podaří splnit, bude částečně záležet na podzimu. Někteří odborníci jsou ale vzhledem k inflaci a zdražování skeptičtí. Podle analytické firmy Ampere Analysis se celosvětový trh s hrami a službami v roce 2022 meziročně sníží o 1,2 procenta na 188 miliard dolarů. To bude znamenat první roční pokles za více než deset let.

BRAND24

„Snížení životních nákladů znamená další tlak na rozpočty domácností,“ upřesnil pro CNBC Piers Harding-Rolls, ředitel výzkumu ve společnosti Ampere s tím, že se dopad nejvíce projeví u drahých položek. Mezi ně by mohl patřit i hardware pro jednotlivé konzole.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).