Na začátku příběhu české rodinné firmy M&T stálo v roce 1997 rozhodnutí prostředního z bratrů, Romana Ulicha, založit podnik, jenž by na zdejší trh dodával dveřní kování. Nápad zaujal i jeho mladšího sourozence Iva, který tehdy ještě vrcholově sportoval (býval fotbalovým tahounem Slavie i Borussie Mönchengladbach) a který se rozhodl do firmy investovat. Původně kování nevyráběli, ale dováželi ze zahraničí. Špatné zkušenosti s nespolehlivými dodavateli a nevyhovující kvalitou nicméně bratry po třech letech přiměly k radikální změně: rozhodli se, že si kování budou vyrábět sami.
„Strojírenské firmy v okolí Dobrušky a Nového Města nad Metují tehdy propouštěly šikovné řemeslníky, kteří zakládali malé domácí dílny, a my zjistili, že pro nás mohou vyrábět komponenty,“ vzpomíná Ivo s tím, že zpočátku byla výroba rozdělena mezi několik dodavatelů a ve firmě se jen kompletovalo a balilo.
Významná změna přišla v roce 2000, kdy Roman začal kliky sám navrhovat. Firma se tak stala ve střední Evropě jedinou, jež dokázala kování vyrábět a zároveň i designovat, včetně jeho mechaniky. Pozitivním milníkem bylo také zapojení nejstaršího z bratrů Petra.
Počáteční roky nejistoty
Dnes se rodinný podnik M&T 1997, který v Dobrušce vyrobí přes sto tisíc klik ročně, řadí mezi špičku světového designu. „Máme prostě kliku. Na lidi, na příležitosti i na skvělé nápady,“ pochvaluje si spolupráci se sourozenci Ivo, ačkoliv sám přiznává, že zpočátku to na žádný velký úspěch rozhodně nevypadalo a on sám měl zhruba po dvou a půl letech fungování chuť vše zabalit: „Nesplňovalo to moje očekávání, ale naštěstí jsme tomu dali ještě šanci. Když pak přišla krize v letech 2009 až 2013 a stavebnictví se zastavilo, zažívali jsme další roky nejistoty. Ale zpětně to beru jako dobrou zkušenost.“
Zlom přišel před 13 lety na veletrhu Made Expo v Miláně, kde jejich kolekce Minimal / Maximal vyhrála prestižní Red Dot Design Award. Bylo to ve stejné době, kdy se v Dobrušce začala rozbíhat stavba nové výrobní haly. „Tahle klika byla možná první na světě s hranatou rozetou, nikde předtím jsme to neviděli. Bytovým designem přitom rezonuje už od té doby a je to asi nejkopírovanější klika na světě. Spustili jsme s ní tehdy poprask, který stále trvá,“ vypráví Ivo Ulich s tím, že následně přišel úspěšný růst i další ocenění.
Kvalita a nadčasovost
Stěžejní roli hrají v M&T kvalitní materiály a tradiční ruční výroba ve spojení s moderními technologiemi, přičemž k hlavním prioritám patří inovace a špičkový design. Firma se proto spojila s renomovanými českými architekty a návrháři, konkrétně například se Stanislavem Fialou, s designérským duem Herrmann & Coufal nebo také se architektkami Evou Le Peutrec a Bárou Škorpilovou. Ta první navrhla pro M&T nejmenší kliku Nomad, druhá pak kolekce Era a Iconic.
„Rádi dáváme prostor ženám, v našem technickém prostředí to není běžné. Jejich přístup je výjimečný a my věříme, že nadčasovost je to nejcennější, co může produkt mít. Je to svým způsobem investice,“ doplňuje Ulich s tím, že na letošním Designbloku firma představí kliku, kterou vytvořil nejmenovaný italský designér. Její vývoj trval neuvěřitelných deset let: „To jen pro představu, jak dlouhá cesta ke klice může být.“
O výjimečnosti klik z Dobrušky svědčí i místa, na kterých se s nimi lze setkat. K vidění jsou třeba v sídle PPF či Agrofertu, v luxusních bytech, hotelech, galeriích i rezidencích po celém světě. „Například v Kalifornii si oblíbili náš patentovaný systém Magnetic a k němu přidružené madlo Yes! pro interiérové dveře. V jedné z nejdražších čtvrtí v USA, Bel Air, stojí dům právě s tímto systémem. Nedávno nás také navštívil v Dobrušce architekt z L.A. Arshia Mahmoodi z ateliéru Arshia Architects,“ zmiňuje další úspěchy Ivo a dodává, že jejich výrobky putují do 60 zemí světa.
Burza jako příležitost
Jedním ze zásadních milníků zmíněné rodinné firmy byl červen roku 2022. Právě tehdy totiž M&T změnila po 25 letech svoji právní formu na akciovou společnost a vstoupila na trh Start pražské burzy. Což sám Ivo vnímá jako dobré rozhodnutí, s nimž se dostavila spousta pozitivních věcí.
„Myslím, že díky burze jsme se více připomněli veřejnosti, zároveň jsme umožnili podílet se na našem příběhu nejen externím investorům – akcionáři jsou i někteří naši zaměstnanci. Burza nám též přinesla prostředky na rozvoj a oddlužení. Je to i slušné PR, o firmě se pravidelné píše, je více sledovaná,“ pochvaluje si bývalý fotbalista.
Loňský čistý zisk skupiny dosáhl téměř 20milionové hranice, zatímco tržby se mírně propadly na částku 150 milionů korun. Tento pokles souvisí především s nižší poptávkou a orientací zákazníků na levnější produkty. V M&T ale ze své kvality slevovat nehodlají, a proto se stále více orientují na B2B segment.
„Pro letošní rok chceme udržet nebo mírně tržby navýšit, zároveň plánujeme spoustu akcí a veletrhů. Například Architect@Work Prague, tradičně Designblok v Praze nebo výstavu v Paříži na České ambasádě s AČPD (Asociace českého průmyslového designu, pozn. red.),“ přibližuje Ulich. Za sebou mají také už několik zahraničních prezentací – například v Srbsku, kde chtějí uspět s vlastním konceptem showroomu, který M&T uplatňuje i v ostatních provozovnách v Česku a ve světě.
Investice do budoucnosti
V posledních letech se firma pustila také do investic. Loni říjnu zahájila stavbu další nové montážní a skladovací haly v areálu v Dobrušce, přičemž zprovoznění se plánuje letos. A přidala též fotovoltaiku, takže celkové náklady vyšly na částku 15 milionů korun. V plánu jsou navíc i další novinky.
„V roce 2026 bychom chtěli investovat zhruba 30 milionů do špičkové technologie na povrchové úpravy pro naše produkty. Budeme zřejmě první nejen v našem oboru, kdo bude mít tuto technologii v provozu,“ prozrazuje Ulich.
Pro architekty, designéry i showroomy také vyrobili speciální prezentační knihu M&T BOOK, která slouží k ukázce dveřního kování v různém barevném provedení. „Je důležité, aby si klienti mohli dveřní kliku prohlédnout a chytit do ruky. Stejně jako vzorkovnice se vyrábí ručně a na zakázku v Česku, u lokálních firem v okolí naší dobrušské M&T manufaktury,“ zmiňuje.
Dobře sehraný tým
Dnes vede M&T 1997 stále trojice bratrů jako dobře sehraný tým. Ivo má na starost finance, částečně marketing a export, Roman se věnuje vývoji a českému trhu, Petr zajišťuje každodenní provoz a výrobu společnosti, kde pracuje okolo 50 zaměstnanců. „Neřešíme, kdo má jaký podíl. Hledáme shodu aspoň ve dvou. Fungujeme jako tým, vždycky jsme drželi pospolu,“ říká Ivo, který právě v rozdělených kompetencích a flexibilitě v rozhodování vidí největší přednost rodinného podniku.
„Těšíme se, že nás to bude bavit i za deset let. Chceme zůstat věrní tomu, co děláme, tedy kvalitě, kreativitě, ruční práci a poctivému řemeslu,“ uzavírá.