Grónsko v posledních měsících plní přední stránky médií od Evropy po Aljašku. Může za to především americký prezident Donald Trump, který chce, aby se toto území stalo součástí Spojených států, což obhajuje jednak snahou o zvýšení národní bezpečnosti USA, jednak přístupem k důležitým nerostným surovinám, jež se na arktickém ostrově nacházejí.
Kromě lithia, grafitu, titanu, platinových kovů nebo niobu je ale lákadlem Grónska i další, poměrně nezvyklá surovina – led. Ten už nyní podle listu The Wall Street Journal (WSJ) na ostrově a v jeho blízkém okolí těží nebo se o to alespoň brzy chce pokusit celkem šest různých společností. Jejich hlavní motivací je přitom fakt, že grónský led má být údajně výrazně kvalitnější, čistší a hustší, protože byl zhruba sto tisíc let součástí ledovce.
Grónská vláda tyto snahy aktivně podporuje, a dokonce nyní připravuje legislativu, jejímž cílem je na ostrov přilákat ještě více firem, které by se těžbou ledu zabývaly. „Jestli je něco, čeho máme v této zemi hodně, je to led,“ řekl Thomas Mogensen, generální ředitel grónského fondu pro rozvoj podnikání Nalik Ventures.
Krásně čistý, bez bakterií a pomalu taje
Jednou z firem, která se rychle rostoucím odvětvím těžby ledu zabývá, je Arctic Ice. Před dvěma lety založený startup zachycuje z fjordu v západním Grónsku plovoucí ledovce o velikosti auta, následně je rozřezává řetězovou pilou a jednotlivé kusy ledu pak balí do chlazených kontejnerů. Ty jsou naloženy na nákladní lodě, které s nimi absolvují pětitýdenní plavbu do asi 16 tisíc kilometrů vzdálené Dubaje ve Spojených arabských emirátech.
Jakmile kontejner do Dubaje dorazí, pracovníci Arctic Ice z něj vyřezají kostičky (ovšem ve tvaru koulí), které poté ukládají do trojúhelníkových dárkových krabic. Každá taková jich obsahuje celkem šest, přičemž je následně opatřena cenovkou rovných sto dolarů. To znamená, že za jednu „kostičku“ si firma účtuje v přepočtu necelých 370 korun.
Ona vysoká cena je dle vedení Arctic Ice dána údajně vysokými náklady na přepravu, přičemž jak se zdá, zákazníci ji plně akceptují. Mezi klienty zmíněné společnosti patří například restaurace a noční klub Nahaté Dubai, kde si hosté mohou dopřát koktejl Desert Whisper s ginem a grónským ledem, který stojí 175 dirhamů (zhruba 1050 korun). Kromě toho podnik kostky ledu za příplatek přidává i k různým prémiovým alkoholickým nápojům, jako je whisky či rum, což oceňuje třeba 28letý francouzský podnikatel Valentin Pinault. „Líbí se mi, že kostky ledu jsou krásně čisté, bez bakterií a zároveň pomalu tají. Nápoj tedy zvládnou vychladit, ale nepřidávají do něj příliš mnoho vody,“ shrnul.
Že je o novinku mezi hosty baru zájem, potvrzuje rovněž marketingový ředitel Nahaté Dubai Andrey Bolshakov: „Pro naše zákazníky je vyprávění příběhu velmi důležité. A když jim řeknete, že led obsahuje prvky staré sto tisíc let, zapůsobí to na ně.“
Příběh táhne, i když má mezery
Spoluzakladatel společnosti Arctic Ice Samir Ben Tabib řekl, že jeho firma chce letos do Dubaje poslat přibližně 20 až 30 kontejnerů s ledem. Kromě toho se startup chystá expandovat rovněž do segmentu balené vody, její výroba ale začne až v květnu, kdy se obvykle začínají grónské ledovce rozpadat na menší kusy ledu.
Podnikatelů v tomto segmentu je každopádně mnohem více. Třeba Thomas Olsen posílá ledovcovou vodu z jihozápadního Grónska do Jutska v Dánsku, kde ji využívá k výrobě ginu a vodky pod značkou Point 660 Glacier Spirits. I tento alkohol je samozřejmě poměrně drahý, jedna lahev stojí přibližně 68 dolarů (asi 1 500 korun).
Rostoucí poptávku po grónském ledu pozoruje i řada dalších byznysmenů, kteří zároveň tvrdí, že důležitou součástí jeho úspěchu je právě onen „sto tisíc let starý příběh“. Podle odborníků se nicméně jedná o šikovný marketingový tah, ve kterém platí spíše pověstné „přání otcem myšlenky“, jak WSJ vysvětlil profesor glaciologie na Dartmouth College Mathieu Morlighem: „Vzhledem k tomu, že grónské ledovce stékají z vnitrozemského ledového příkrovu dolů k pobřežním vodním tokům, je prakticky nemožné zjistit, jak starý jejich led je.“
I přes tyto pochyby je ale jasné, že si grónský led své zákazníky najde. Ostatně, podle vědecké studie Ice Global Market Report 2023 by měl celosvětový trh s ledem během příštích dvou let dosáhnout hodnoty 7,23 miliardy dolarů (asi 159 miliard korun). A Grónsko se bude jistě velmi intenzivně snažit, aby si z této částky ukrojilo co možná největší podíl.