Menu Zavřít

V kolínské TPCA se i po převzetí Toyotou budou dál vyrábět vozy pro PSA

30. 11. 2018
Autor: Archiv

Automobilky PSA Group a Toyota ukončily spekulace, co bude se společnou kolínskou automobilkou TPCA, kterou od ledna 2021 Toyota kompletně převezme. Toyota v ní bude dál vyrábět vozy pro obě společnosti. Skupina PSA bude dodávat Toyotě nový C-Van. Odboráři to označili za dobrou zprávu. Starosta Vít Rakušan (Změna pro Kolín) pokládá za důležité, že výroba v Kolíně bude, byť pod značkou Toyoty, pokračovat.

„Toyota plánuje pokračovat ve výrobě a udržet pracovní místa v kolínské továrně,“ uvedl mluvčí TPCA Tomáš Paroubek. Automobilka Toyota Peugeot Citroën Automobile (TPCA) je nyní společným závodem Toyoty a francouzské skupiny PSA.

Předseda odborové organizace KOVO Ivo Navalaný dnešní prohlášení firmy přivítal. „Myslím si, že ta zpráva je dobrá v tom smyslu, že vidíme zase budoucnost, že nebudeme projekt, ale budeme patřit do rodiny Toyoty, do její klasické továrny,“ řekl. Podle něj to oceňují i zaměstnanci.

Ve francouzském tisku se před časem objevily informace o plánovaném ukončení spolupráce PSA a Toyoty ve výrobě malých vozů v jejich společném kolínském závodě. Žádná z firem je tehdy nepotvrdila. Mluvčí PSA tehdy v reakci jen sdělil, že původní dohoda o společném podniku v Kolíně podepsaná v lednu 2002 zahrnuje klauzuli, která umožňuje každému z partnerů přehodnotit své postavení v daném okamžiku.


Kupředu, elektrická! Automobilový průmysl v Evropě se dramaticky mění

 Autodrom - ilustrační foto


Klauzuli nyní zmínil i Paroubek. Podle něj se kolínská TPCA po převzetí Toyotou stane součástí společnosti Toyota Motor Europe (TME) a připojí se k dalším sedmi závodům, které firma provozuje v Evropě. PSA a Toyota se podle mluvčího rovněž dohodly, že PSA od konce roku 2019 rozšíří vozový park, který dodává Toyota na evropské trhy, o nový C-Van. PSA ho bude vyrábět ve Španělsku. Toyota a PSA už v sektoru dodávek spolupracují. Od roku 2016 nabízejí trojici téměř identických vozů Citroën Spacetourer, Peugeot Traveller a Toyota ProAce, které konkurují například Volkswagenu Transporter nebo Fordu Transit.

Starosta Rakušan řekl, že jde o interní rozhodnutí, které městu nezbývá než akceptovat. Za důležité považuje to, že výroba v Kolíně bude pokračovat, byť pod značkou Toyoty. „To je pro nás asi ta úplně nejdůležitější informace, protože je to významný zaměstnavatel,“ uvedl. Vedení města se chce se zástupci automobilky v nejbližší době sejít, ale vychází už z toho, že továrna v Kolíně zůstává, pouze za jiného majetkového uspořádání, a že by se na této informaci nemělo nic měnit. „Velmi doufáme, že Toyota přijde s takovým režimem výroby, kdy nebude docházet k propouštění zaměstnanců,“ dodal Rakušan.

CIF24

TPCA vyrábí malé vozy značky Peugeot, Citroën a Toyota. Kapacita závodu je 330 tisíc aut ročně, což je strop, kterého závod dosáhl v roce 2009. Ve společnosti pracuje zhruba 2700 lidí a firma je jedním z největších exportérů v České republice a zároveň největším zaměstnavatelem v kolínském regionu.

Dále čtěte:

Pomalý rozjezd. Elektromobilita v Česku je pořád v plenkách

Svět v roce 2040: díky elektromobilům klesne spotřeba ropy o 7 procent

Chceš, nechceš, musíš! Nucení automobilek do elektromobilů se prodraží

Výroba aut za tři čtvrtletí rostla o 0,6 procenta, přesáhla milion vozů

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).