Skupina EAG expanduje na západ. Po Carvagu koupila další tržiště ojetin Fastback a cílí na dvoumiliardový obrat

25. 8. 2022
Zdroj: Carvago
  • Holding EAG ze skupiny Portiva koupil B2B platformu Fastback, která slouží k obchodování s ojetinami a má dominantní postavení na trhu ve Francii a Beneluxu

  • Mimo ni vlastní i ověřovatele automobilů Cebia, internetové tržiště Carvago a další dodavatele softwaru pro autobazary

  • Do roka chce EAG zdvojnásobit svůj obrat i provozní zisk



Technologický holding EAG ze skupiny Portiva se zařadil mezi celoevropské lídry na poli dodávek softwarových řešení pro automotive. Teď však bude nabízet (nejen) dodávky i ve světě fyzickém. Kupuje totiž B2B platformu Fastback, která slouží k obchodování s ojetinami. Portál je známý především ve Francii a zemích Beneluxu, kde má výsadní postavení. České společnosti, která již loni akvírovala tuzemskou Cebii zabývající se prověřováním, oceňováním a zabezpečováním vozidel, nynější spojení otevře dveře do zahraničí.

„Není příliš obvyklé, aby české firmy uskutečňovaly akvizice technologických společností na západě. Při akvizičním procesu v takovém případě hrají důležitou roli nejen finanční možnosti kupujícího. Velký důraz je kladen i na přidanou hodnotu nového vlastníka, například schopnost firmu dále rozvíjet. A my tuto schopnost opakovaně prokazujeme,“ říká výkonný ředitel skupiny Portiva Pavel Svoreň.

Od začátku do konce

EAG si od akvizice slibuje postup na místo mezi evropskými lídry v oblasti digitálních služeb pro automobilový průmysl. Po dokončení transakce přesáhne EBITDA technologické části skupiny 200 milionů korun, což ukazuje na čtyřnásobný meziroční nárůst. Její vedení však bude čekat poměrně náročná práce na vzájemné integraci jednotlivých částí portfolia. Všechny totiž v uplynulých dvou letech díky stoupající důležitosti digitalizace rostou dvojciferným tempem.

Český prodejce ojetin Carvago roste raketovým tempem. Letos chce atakovat třímiliardový obrat
Přečtěte si také:

Český prodejce ojetin Carvago roste raketovým tempem. Letos chce atakovat třímiliardový obrat

Kupříkladu zmíněný Fastback prostřednictvím svého softwaru propojuje prodávající z řad autosalonů, leasingových společností či autobazarů s profesionálními zákazníky, jako jsou třeba obchodníci s ojetými vozy. „Fastback je sám o sobě skvěle fungující a rychle rostoucí firmou s dominantním postavením v zemích Beneluxu a ve Francii. Pro EAG však tato akvizice zároveň představuje ideální způsob, jak rozšířit svoje komplexní softwarové služby na západ, a naopak ve střední Evropě včetně Česka své aktivity posílit,“ popisuje výkonný ředitel EAG Jakub Šulta.

Součástí akvizice je pro jistotu zatím dohoda s prodávajícími, dvěma belgickými zakladateli platformy Fastback, že v managementu společnosti ještě nejméně další tři roky zůstanou. To proto, aby pomohli zachovat kontinuitu podnikání a podpořili její další růst.

Mimo Fastbacku a Cebie vlastní holding také server pro nákup a prodej ojetých vozů Carvago nebo dva dodavatele softwaru pro autobazary a profesionální zákazníky – TEAS a Autosoft. EAG si je vedle sebe do portfolia neskládá náhodou. Jeho šéf Šulta by rád softwarovými řešeními z dílny vlastních firem pokryl celé soužití automobilu se svým majitelem, tedy od výběru přes nákup, provoz, případný servis až po prodej.

V plánu je exponenciální růst

Po úspěšném zvládnutí obchodní vertikály se nyní skupina podle Svoreně bude soustředit zejména na vzájemné integrování služeb ve svém portfoliu a využívání synergií mezi nimi. Pro Fastback, který fungoval jakožto klasické tržiště na principu propojování poptávky s nabídkou, to znamená, že se rozšíří o další služby. Těmi budou například ověřování původu vozidel či řízení dealerství. „Vstup silného strategického investora, jakým skupina EAG je, umožní další rozvoj a expanzi naší platformy na trzích střední a východní Evropy. Důležité je pro nás také rozšíření nabídky Fastback o analytické a datové nástroje skupiny EAG, které dále posílí naši tržní pozici,“ uvádí výhody spolupráce spoluzakladatel společnosti Fabrice Bruyére.

Česko má nejhustší železniční síť v EU, ale nejméně spokojené řidiče. Přitom do stavby komunikací investuje čtyři procenta HDP
Přečtěte si také:

Česko má nejhustší železniční síť v EU, ale nejméně spokojené řidiče. Přitom do stavby komunikací investuje čtyři procenta HDP

Investiční skupina vznikla v roce 2019 a skrze firmy ve svém portfoliu se zabývá konsolidací technologických kanálů a služeb týkajících se automobilismu. Do budoucna plánuje skupovat další evropské softwarové podniky za účelem ještě většího rozšiřování působnosti. Do konce roku 2024 má EAG v plánu zdvojnásobit svůj obrat i provozní zisk. Pro samotný letošek holding cílí na zvýšení obratu z loňských zhruba 800 milionů korun na více než dvě miliardy.

Společně s rozvojem EAG dochází také k významným změnám na akcionářské úrovni. Holding po téměř čtyřech letech opouští jeho spoluzakladatel Jan Kranát, jenž přijal nabídku skupiny Portiva na odkup svých 22,5 procenta akcií. Portiva, která v holdingu původně působila jako finanční investor, tak navýšila svůj podíl již na 72,5 procenta a stala se majoritním akcionářem. Zbylé akcie vlastní další spoluzakladatelé holdingu, kteří společnost řídí na denní bázi. Konečnými vlastníky EAG jsou vedle Šulty a Svoreně také Iva Šťastná a Petr Kratochvíl.

  • Našli jste v článku chybu?