Vydat se alespoň jedinkrát v životě na opravdu pohádkovou dovolenou, tak jak nám ji dnes a denně servíruje miliardář Henri ze Sazky, kde nechybí ikonické šikmé palmy, bílý písek, azurové moře, jachta, luxusní hotel a všechno ostatní, je snem asi hodně z nás. A existují firmy, totiž cestovní kanceláře, které tento zážitek umějí zorganizovat. Jednou z nich je i společnost EliteVoyage zakladatele Petra Udavského, který se o tomto prémiovém způsobu cestování rozpovídal v rozhovoru pro Euro.cz.
Povězte mi, Petře, na úvod, kolik zájezdů/dovolených stihnete v EliteVoyage za rok zorganizovat?
Jedná se o vyšší stovky zájezdů. Obecně těch zakázek je víc, ale ne vždy se jedná o dovolenou v pravém slova smyslu. Máme totiž i spoustu klientů, kteří mají po světě nemovitosti a kterým my zajišťujeme například dopravu soukromým tryskáčem, vstupenky na nějakou akci v daném místě, logistiku a podobně. Nebo naopak tu jsou tací, kteří mají vlastní letadlo a jimž zařizujeme třeba jen ubytování v dané destinaci. Což také nepovažujeme za dovolenou. Ale pokud se bavíme o celkovém balíčku zahrnujícím ubytování, dopravu a služby, tak se jedná o vyšší stovky zájezdů ročně.
Co všechno jim můžete z cestovatelského hlediska nabídnout?
Nabízíme komplexní služby, tedy kromě toho, co jsem právě jmenoval, je to například i zrychlený průchod letištěm, vlastní průvodce v daném místě (pokud si to klient a druh dovolené žádá), vstupenky či nejrůznější aktivity a kulturní zážitky, kdy například náš tým zajede na místo předem a vše pro klienta pečlivě přichystá.
Co se jednotlivých destinací týče, jsme schopni lidi dostat na všech sedm světadílů, tedy včetně Antarktidy, kam naši klienti také jezdí – byť jich není tolik. Umíme je dostat k břehům Antarktidy na lodi, ale pokud by chtěli, tak i přímo opravdu až na Antarktidu jako takovou s možností přespání v relativně komfortním kempu.
Dobře, tak já se zeptám opačně. Existují země, kam je naopak schopni dostat nejste? Předpokládám, že s ohledem na bezpečnostní rizika takové určitě jsou…
Klientům rádi zařídíme dovolenou v podstatě kdekoliv. Ale ano, jsou místa, kam s ohledem na vlastní bezpečnost nejezdí. Zároveň tu pak jsou země, kde je takové cestování nepraktické třeba i z hlediska infrastruktury. Dobrým příkladem je Saúdská Arábie, která se pro účely turismu otevřela teprve nedávno (v roce 2019 – pozn. red.). No a protože to bylo teprve nedávno, tak místní infrastruktura zatím nedosahuje úrovně, na jakou jsme zvyklí z jiných států. I přesto tam každopádně už kvalitní hotely najdete, díky čemuž už i my máme klienty, kteří si destinaci oblíbili.
Běžné aerolinky na úkor tryskáčů
Povězte mi, jak vlastně vypadá váš typický klient?
Jedná se většinou o člověka mezi 35 až 70 lety, tedy v průměru padesátníka, přičemž obvykle je to majitel nějaké firmy, případně člen vyššího managementu. Zhruba 80 procent jsou Češi, 15 procent tvoří Slováci a zbytek je zahraniční klientela. Ta se k nám dostala buď na doporučení, nebo si nás našla na internetu.
Kolik klientů vaše cestovní kancelář v současnosti má?
Co se pravidelných klientů týče, jedná se o nižší stovky – nějakých 300 až 400 klientů. Jejich retence se pak pohybuje na 93procentní úrovni, přičemž odhadem jich pak meziročně přibývá asi 10 procent.
S jakými nejneobvyklejšími požadavky ze strany vašich klientů jste se za dobu svého fungování, tedy za těch šest let, setkal?
Musím říct, že za tu dobu jsem si už zvykl na ledasco, takže s trochou nadsázky už vlastně ani sám nedokážu říct, co je a co není výstřední. Každopádně měli jsme tu klienta, který pobýval v jednom luxusním brazilském hotelu, kde se mu zalíbil obraz na zdi pokoje. A tak nám zavolal, že by chtěl od toho malíře něco pořídit domů.
Začali jsme proto oslovovat galerie, jestli u nich náhodou něco takového nemají. Klient mezitím přejel do jiného města, přičemž než se ubytoval, tak už měl od nás na pokoji několik připravených obrazů, z nichž si mohl vybírat. I s takovouto situací se tedy u nás lze setkat. A my ji umíme vyřešit.
Jaký druh dopravy vaši klienti nejčastěji preferují? Létají soukromými letadly, nebo si vystačí s běžnými aerolinkami?
Jedná se povětšinou o aerolinky, přičemž jak i vyplývá z našeho průzkumu Luxury Travel Report za rok 2024, jejich význam se v poslední době navyšuje ruku v ruce s tím, jak přibývá destinací, do nichž tito dopravci létají. Zároveň platí, že lety soukromými tryskáči v uplynulých letech poměrně zdražily, takže to našim klientům mnohdy už nedává smysl.
V jakých cenových relacích se vámi zprostředkované dovolené pohybují?
Když to hodně zprůměrujeme, tak jsme na nějakých 600 až 700 tisících korun pro dvě osoby na týden. Ale samozřejmě to neznamená, že tolik stojí každá dovolená. Nezřídka kdy se vejdeme třeba i do 200 tisíc – hodně záleží na tom, jaké ubytování klienti vyžadují, jestli letí byznys třídou, nebo standardní ekonomickou a tak podobně.
V případě ubytování mohou ceny začínat na tisíci eurech za noc, letenka byznys třídou vyjde třeba na 150 tisíc korun. To všechno má pochopitelně na konečnou cenu obrovský vliv.
V popředí Itálie, Dubaj i Řecko
Pojďme se ještě vrátit k vašemu nedávnému reportu. Kam vaši klienti v současnosti nejvíce cestují?
Z pohledu žebříčku destinací žádné větší výkyvy nepozorujeme. Na prvních příčkách se dlouhodobě drží Itálie, což je dáno tím, že se jedná o poměrně univerzální destinaci, kam se dá jet po celý rok. V zimě na hory, v létě k moři, na jaře do měst, na podzim třeba do Toskánska, kde tou dobou bývá stále krásně.
Dále je v kurzu Dubaj, která funguje vlastně i jako takový přestupní hub při cestách do Asie. Hodně lidí s námi cestuje do USA – ať už do velkých měst, či národních parků. Během léta bývá oblíbenou destinací Řecko a také například Paříž a Francie obecně.
No a jaké ubytování klienti preferují? Pokud se budeme bavit třeba o zmíněné Itálii či Řecku, vyhledávají spíše hotely, nebo tráví dovolenou raději někde na jachtě?
Většina klientů stále upřednostňuje hotely, protože ne vždy cestují v tak velké skupině lidí, aby se jim vyplatila pronajímat například rovnou celá vila. Jachty využívají spíše k nějakým jednodenním výletům.
Jak dlouho trvá naplánování dovolené na míru? S jakými požadavky za vámi klienti nejčastěji chodí?
To je velice individuální. V první řadě pochopitelně záleží na tom, jestli se jedná o nového, nebo již stávajícího klienta. Když je to nový klient, domluvíme si úvodní rozhovor, jehož cílem je, abychom se lépe poznali. Abychom zjistili, co je hlavním cílem jeho dovolené, a dokázali mu ji sestavit na míru. Protože úplně jinak přistoupíme k někomu, kdo cestuje do New Yorku kvůli místním galeriím, než ke klientovi, který se tam vydává na nákupy. A liší se to třeba i v takových ohledech, kde a v jakém hotelu ho ubytujeme, jaké mu doporučíme restaurace a tak podobně.
Dále se proces plánování odvíjí od toho, o jaký typ dovolené a na jak dlouho se jedná. Je totiž samozřejmě rozdíl, pokud klient vyrazí na prodloužený víkend do Milána, nebo na měsíční dovolenou po Novém Zélandu, kdy má itinerář třeba i 200 položek. Čili abych to shrnul, někdy plánování zabere pár hodin, jindy je to klidně i několik týdnů.
Je všechno naplánováno do posledního detailu, nebo je zde i prostor pro nějaké „manévrování“ během samotného pobytu?
To záleží na domluvě s klientem. Někdo preferuje mít všechno přesně nalajnované dopředu, jiní jsou zase přizpůsobivější a rozhodují se na místě podle nálady.
Jaký největší problém jste za dobu své existence museli při dovolené řešit?
Problémy samozřejmě jsou. A kdo tvrdí, že ne, tak nemluví pravdu. Pořád se totiž jedná o práci s lidmi. Největší problém je, když se našim klientům něco stane. Je to už hodně dávno, ale měli jsme tu klienta, kterého na Seychelách postihl infarkt. Takže jsme museli řešit i ve spolupráci s hotelem, jak zajistit, aby dostal adekvátní zdravotní péči, a jak ho dostat v pořádku domů.
Kromě toho musíme čas od času řešit i takové problémy, jako když třeba v cílové destinaci panuje nepříznivé počasí, takže je jasné, že letadlo musí divertovat. A protože se vždycky snažíme být o krok napřed, tak jim už dopředu, tedy ještě během letu, zařizujeme alternativní ubytování a program.
Nechávat se rozmazlovat
Jak se chování klientů vyvíjí v čase? Na trhu působíte už šest let, takže předpokládám, že jste nějaký vývoj jistě zaznamenali.
Nejvíce je to vidět na nově příchozích klientech. Když k nám někdo přijde poprvé s tím, že nikdy nic takového neabsolvoval, tak je krásně vidět, jak se postupně nechává víc a víc rozmazlovat. Uvedu konkrétní příklad.
Klient si řekne, že by rád vyzkoušel byznys třídu, ale zamluví si ji třeba jen na cestu tam. Ve většině případů se pak stane – a my už to tušíme dopředu –, že nám během pobytu zavolá, jestli by šel do byznys třídy přebookovat i zpáteční let. A podobné je to s ubytováním. Když někdo okusí nějaký luxusní hotel, většinou už pak z tohoto nového standardu nechce slevovat. Naopak se často stává, že hledají něco, co je ještě víc.
Změny ale samozřejmě přinesl i covid. Dnes lidé ve větší míře vyhledávají ubytování v soukromí a také s sebou na dovolenou přibírají například i prarodiče. Což je dáno tím, jak bylo během covidu nebezpečné se stýkat s někým cizím. V neposlední řadě pak lidi čím dál víc zajímá i téma udržitelnosti a longevity.
Jaké další nejnovější trendy na poli luxusního cestování pozorujete? Co lidi v současnosti nejvíce láká?
Určitě pozorujeme větší zájem o cesty ikonickými vlakovými a lodními spoji – ať už jde přímo o Orient Express, nebo podobné věci. Řada klientů také chce být na daném místě první – když se někde otevře nějaký luxusní hotel, chtějí, aby to byli právě oni, kdo se v něm v rámci svého okolí ubytují jako první, aby o tom mohli následně referovat.
A jak moc konkrétně se poptávka po dovolených liší v průběhu roku?
Naši klienti v průměru vyrážejí na dovolenou asi šestkrát ročně. A funguje to přesně tak, jak jsem říkal u té Itálie. V únoru jezdí buď na hory, nebo naopak do exotiky za teplem. Následují různé prodloužené víkendy do měst například na operu či nákupy. V létě je to trochu rozmanitější – řada klientů zůstává v Evropě, jiní zase vyrážejí za exotikou. Na podzim je pro změnu v kurzu třeba zmíněné Toskánsko, no a v zimě zase vyráží buď za teplem, na hory nebo třeba za sněhem do Skandinávie. Obecně vzato se dá říct, že naši klienti již mají jakýsi zaběhlý harmonogram, který se v průběhu let nijak zásadně nemění.
Pravidelný růst o desítky procent
Jak se EliteVoyage daří z finančního hlediska? Jak byste zhodnotil loňský rok a s jakými cíli jste vstupovali do roku letošního?
Účetní závěrku za loňský rok sice ještě nemáme schválenou, ale tržby se pohybují okolo 345 milionů korun. Je to víc než o rok dříve, přičemž v průměru jsme za všechna ta léta rostli zhruba 20– až 30procentním tempem. A stejným tempem plánujeme povyrůst i letos. No a co se zisku týče, v černých číslech se pohybujeme už od samého začátku.
To vám jistě spousta firem může tiše závidět. Na závěr si dovolím ještě jednu takovou trochu sci-fi otázku. Umíte si představit, že by EliteVoyage měla jednoho dne ve své nabídce například i cestu do vesmíru? Přeci jen v posledních letech zažívá vesmírná turistika zejména v USA velký boom…
Je to docela pravděpodobné. O podobné věci jsme se vždy zajímali a s našimi klienty se o nich bavíme. Už od předloňska navíc na zdejším trhu zastupujeme projekt Zephalto, který zájemcům nabízí let stratosférickým balónem do výšky asi 25 kilometrů nad zemí, z níž už je vidět zakřivení zemského povrchu.
První let se měl uskutečnit už letos, ale nakonec se to odložilo na začátek příštího roku. No a my na to máme už první čtyři české zákazníky.