Menu Zavřít

Růst tuzemského e-commerce se téměř zastavil, daří se hlavně segmentu cestování a prodejcům vojenského vybavení

21. 7. 2022
Doba čtení: 2 minuty
Autor: Pixabay
  • Češi během druhého čtvrtletí letošního roku utratili v online obchodech necelých 53 miliard korun. Ve srovnání se stejným obdobím roku minulého je to jen o miliardu více

  • Podle společnosti Shoptet nyní zdejší spotřebitelé hledají hlavně nejvýhodnější ceny, které jim často nabízí menší prodejci

  • Největší meziroční růst zaznamenaly segmenty cestování a vojenského vybavení

  •  


České internetové obchody výrazně zpomalily tempo svého růstu. Během druhého čtvrtletí v nich zákazníci utratili 52,92 miliardy korun, což je pouze o miliardu více než v předchozím roce. Největší problémy přitom zažívají velcí a zavedení prodejci, kteří se potýkají s nedostatkem skladových zásob a o zákazníky přichází i vinou vyšších vlastních cen. Ve své čtvrtletní zprávě na to upozornila společnost Shoptet, s jejíž pomocí prodává na internetu více než polovina všech subjektů v Česku.

Podle ředitele Shoptetu Samuela Huby se v současnosti zákazníci při koupi zboží rozhodují právě podle toho, kolik za něj ve výsledku zaplatí. „Češi jsou opatrnější a také vybíravější. V tomto ohledu se ukazuje, že drakonický marketing a časté ohýbání cen, které bývá u velkých e-shopů běžné, se postupně obrací proti nim. Lidé hledají alternativy k vybraným značkám nebo typům zboží, a především vyhledávají lepší ceny. Ty jim nabízejí menší podnikatelé, jejichž výsledky jsou díky tomu stabilnější a odolnější vůči současným otřesům na trhu,“ tvrdí Huba.

Narušené zásobování a pádivá inflace

Kromě odlivu zákazníků, respektive jejich přesunu k menší konkurenci e-shopy stále trápí i narušené zásobování. S ním se potýkají de facto od začátku covidové pandemie. Později se k problémům na straně dodavatelského řetězce přidalo i skokové zdražení. A právě tyto faktory se v kombinaci se špatným plánováním větších firem na delší období negativně projevily na jejich chodu. „Menší a středně velcí podnikatelé jsou ze své podstaty průběžně nuceni se umět adaptovat, díky čemuž jsou na tom nyní lépe,” myslí si Huba.

WEDO bude doručovat zásilky na OX pointy. Do výdejních boxů přiveze elektroniku i balíky z největších českých e-shopů
Přečtěte si také:

WEDO bude doručovat zásilky na OX pointy. Do výdejních boxů přiveze elektroniku i balíky z největších českých e-shopů

I tak ale data Shoptetu ukazují, že kvůli zhoršující se ekonomické situaci Češi nakupování omezili. Počet objednávek se na českém internetu propadl oproti loňsku o 16 procent, což ovlivnila zejména vysoká inflace. Ta červnová se v meziročním srovnání vyšplhala až na hodnotu 17,2 procenta. Inflace ale zároveň způsobila, že i přes menší počet uskutečněných nákupů obraty e-shopů mírně vzrostly.

Ačkoliv tedy e-commerce v uplynulých měsících spíše stagnovalo, některým jeho odvětvím se dařilo skvěle. S koncem covidových omezení začali Češi výrazně více utrácet za cestování. Velký nárůst zaznamenali hlavně prodejci zájezdů, letenek, jízdenek a ubytování. Díky tomu celý segment vzrostl oproti minulému roku o více než 200 procent.

BRAND24

Podobně významně se v souvislosti s válkou na Ukrajině zvýšila i poptávka po vojenském vybavení – oproti loňsku dokonce o 161 procent. Příliš se naopak nedařilo e-shopům prodávajícím módu a módní doplňky. Kromě toho Češi omezili i útraty spojené s péčí o svůj vzhled.

Přístup lidí k platbám se v budoucnosti změní, myslí si šéf Mallpay. Míří na post české BNPL jedničky
Přečtěte si také:

Přístup lidí k platbám se v budoucnosti změní, myslí si šéf Mallpay. Míří na post české BNPL jedničky

Dění v následujících měsících bude pravděpodobně výrazně ovlivňovat celková ekonomická situace. „Lidé se začnou přizpůsobovat stále častěji skloňované krizi, která zřejmě potrápí celou Evropu. Příklady z minulosti ukazují, že v těchto obdobích, kdy se některým firmám přestane dařit, se mnoho lidí začne porozhlížet po příležitostech jinde,” uzavírá ředitel Shoptetu.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).