Menu Zavřít

Psychohygiena v mobilu. Českou aplikaci na klidnou mysl už zkusilo přes 100 tisíc lidí, teď získala na rozvoj miliony

2. 8. 2021
Autor: Se souhlasem VOS.health
  • Už na 100 tisíc lidí po celém světě si vyzkoušelo českou mobilní aplikaci Vos.health určenou na zlepšení vlastní psychohygieny

  • Lidem má pomoct mimo jiné i díky umělé inteligenci a řadě informací, které dokáže analyzovat - od počasí venku až po čas strávený na telefonu

  • Aplikace zaujala i investory. Jiří Diblík a Ondřej Kopecký, kteří za Vos.health stojí, od nich získali už 25 milionů korun


Začalo to jako digitální deník, který měl pomoct zaznamenávat nálady a usnadnit tak člověku orientaci se v tom, jak se vlastně cítí. Dnes je v projektu mnohem víc: psychoanalýza, řízené dýchání na zklidnění mysli či lepší soustředěnost. Nejde přitom o metody dostupné jen ve specializovaných pracovištích, postupy psychohygieny lze dostat také do mobilu - a spolehnout se díky němu třeba i na umělou inteligenci.

Jiří Diblík a Ondřej Kopecký přišli s aplikací Vos.health ve správný čas. Už teď si ji stáhlo 100 tisíc lidí po celém světě a do konce příštího roku se hodlají mladí podnikatelé přiblížit rovnému milionu.

Aplikace pozná, co ovlivňuje vaši náladu. Z vašeho mobilu se dozví o tom, jak jste spali, jestli jste se tento týden trochu hýbali, i to, jaké bylo počasí – takže jestli vám nebylo smutno prostě proto, že už tolik dní v kuse prší.

Umí koučovat. Každý den vám položí přesně cílenou otázku a donutí vás zamyslet se nad svým životem. Za co jste dnes nejvděčnější? Co vás naposledy rozesmálo? Kdyby váš život byl film, co by to byl za snímek? Odpovědět můžete textem, audionahrávkou, fotografií i videem. Přesně za rok se zeptá znovu na to samé a vy můžete vidět, kam jste se posunuli. Podle tvůrců takové cílené vedení deníkových záznamů pomáhá náladě a zlepšuje mimo jiné i pracovní výkon.

Vos.health dokáže také pracovat s daty z aplikací Apple Health i Google Fit, které sledují zdravotní stav a míru fyzické aktivity. Souhrn dat je přitom anonymizovaný, a jako takový ho analyzuje umělá inteligence. Hledá v nich souvislosti. „Jde například o spánek, pohyb, počasí, dobu strávenou na telefonu či čas, kdy jsme v práci. Na jejich základě pak dokážeme uživateli nabídnout personalizovaná doporučení,“ shrnuje Ondřej Kopecký, jeden ze dvou zakladatelů projektu.

V prvním měsíci po spuštění si Vos.health vyzkoušelo 10 tisíc lidí. Teď počet uživatelů aplikace roste každý měsíc o 20 až 30 tisíc. Zájemci si ji přitom stahují po celém světě. Nejvíc jich je z Austrálie, Německa, Velké Británie a Ruska. Až pak následuje Česká republika. Globální ambice zakladatelé ukázali hned na začátku, kromě češtiny totiž aplikace komunikuje i anglicky a v dalších šesti jazycích.

Generace vyrostlá do digitálu

Přestože Jiřímu Diblíkovi i Ondřeji Kopeckému je teprve 23 let, mají za sebou už roky vývoje aplikací a jejich nasazování ve velkých firmách. S programováním totiž začali už před 11 lety. Se svým studiem Qusion připravovali a připravují zakázky pro ČSOB, Nestlé, Knihy Dobrovský nebo Innogy, pracovali pro kuvajtského šejka. Už když firmu zakládali, činili tak rovnou s vidinou velkého rozmachu. Sídlo proto kromě Prahy umístili rovnou i do švýcarského Curychu.

Kašlete na svůj telefon, vyzývají vědci Čechy. A myslí to doslova, do klinické studie kašle se může zapojit každý
Přečtěte si také:

Kašlete na svůj telefon, vyzývají vědci Čechy. A myslí to doslova, do klinické studie kašle se může zapojit každý

Diblík a Kopecký o sobě říkají, že jsou generací, která do digitálního světa vyrostla. Vos.health je pak jejich výkladní skříní. Kromě zhruba 10členného týmu programátorů se na vývoji podílí i několik expertů na psychologii z Univerzity Palackého v Olomouci i z britského Oxfordu.

„Několik posledních let se neustále celosvětově zvyšuje počet lidí, kteří žijí v duševním diskomfortu nebo dokonce bojují s nějakou formou duševního onemocnění. Aktuální situace kolem onemocnění covid-19 na to ještě více upozornila,“ vysvětluje Diblík (na titulním snímku vpravo). Například podle Rady vlády pro duševní zdraví stoupl výskyt duševních onemocnění z 20 na 30 procent, deprese se zvýšily třikrát a úzkostné poruchy dvakrát. Podle Diblíka globální čísla naznačují, že téměř každý třetí dospělý se s psychickými potížemi potýká. „Jsem si jistý, že právě propojení nejnovějších technologií a předních expertů v oblasti psychologie dokáže pomoci ve světovém měřítku,“ doplňuje.

Aplikace za 25 milionů

Kromě samotných uživatelů se o podobný typ digitální psychologické pomoci začali zajímat i investoři. Na rozvoj projektu poslali peníze už dvakrát, nejprve pět, a teď napodruhé už 20 milionů korun.

V jeho úspěch věří známá jména: investiční skupina Miton a Reflex Capital. Oba subjekty se v digitálním prostředí umí pohybovat. Do portfolia prvního z nich patří Bonami, Rohlik.cz nebo Slevomat, Reflex Capital investoval například do ShopSysu, který staví e-shopy největším hráčům na tuzemském trhu, nebo ProductBoardu, systému pro lepší vývoj produktů uvnitř firmy, který používají tisíce zákazníků těch nejznámějších světových jmen.

Počítač ví, kdo se vám líbí. Finští vědci tvoří ideál krásy za pomoci umělé inteligence
Přečtěte si také:

Počítač ví, kdo se vám líbí. Finští vědci tvoří ideál krásy za pomoci umělé inteligence

„Pro Reflex Capital je každá investice především sázkou na zakladatele. Jsme rádi, že můžeme podpořit šikovné lidi, jako jsou Jirka s Ondrou,“ vysvětluje Ondřej Fryc, hlavní partner Reflex Capital.

BRAND24

Peníze, které teď platforma na svůj rozvoj díky investorům má, hodlají Diblík a Kopecký použít mimo jiné na další zahraniční expanzi. Soustředit se budou na už ověřené trhy, kde je jejich cílem dále zvyšovat svůj podíl v segmentu aplikací tohoto typu.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).