Jejich příběh začal přesně 1. září 1991. Čtyři mladí truhláři, které všechny spojovala obrovská chuť vrhnout se do podnikání, si pronajali dílnu v tehdejším závodě Okresního bytového podniku v Humpolci a ihned se pustili do práce.
Zpočátku se sice Roman Čeleda, František Čermák, Jan Ságl a Pavel Bokůvka zabývali především zakázkovou výrobou oken, dveří, schodů, krovů a dalších drobných prvků, o rok později, když se jim podařilo dosud jen pronajímané stroje i areál odkoupit, se ale naplno pustili i do výroby nábytku. Po něm byl v devadesátkách „hlad“, a tak se většinou vše rychle prodalo. „Vyrobili jsme třeba postel, rovnou ji naložili do avie a začali s ní objíždět obchody, které by ji mohly koupit,“ vzpomíná na živelné začátky Čermák, jenž ve firmě zastává funkci obchodního ředitele.
Další zlomový okamžik pak přišel v roce 1997, kdy jejich humpolecký rodinný podnik, oficiálně pojmenovaný jako Profil Nábytek, přežil krizi „utahování opasků“, která se projevila nedostatkem zakázek. Následně Čermák a spol. založili vlastní architektonické a designové oddělení, u jehož zrodu stál architekt Jaroslav Kříženecký, a zainvestovali do nových technologií a výrobních kapacit.
Odtud byl už jen krůček k rozhodnutí vybudovat novou výrobní halu a přesunout sídlo firmy z centra Humpolce na brownfield bývalého nákladového nádraží. Tyto prostory byly dokončeny v roce 2021. „Ovšem podmínkou tak velké investice za 120 milionů byla předchozí rozprava s rodinami a dětmi všech majitelů. Když děti řekly, že po nás štafetu chtějí převzít. Pustili jsme se do toho,“ dodává Ságl, další ze spolumajitelů.
Mladá generace se hlásí o slovo
Za oněch takřka 35 let se zakladatelům podařilo vybudovat firmu, která si zakládá na řemeslné tradici a umí kompletně zařídit všechny typy interiérů včetně atypických prostorů. Svým klientům také nabízejí řadu souvisejících služeb, tedy poradenství, návrhy, projekty i rozpočty, výrobu, expedici, dopravu i montáž. Díky tomu se z původního počtu čtyř postupně rozrostli až na současných více než 80 zaměstnanců.
Současně s tím rostl jejich byznys pochopitelně i po ekonomické stránce. V rámci aktuálního fiskálního roku, který končí k letošnímu 30. dubnu, by měl firemní obrat překonat hranici 300 milionů korun, což značí navýšení o více než 25 procent. Zhruba čtvrtina jejich produkce míří na export, zbytek pak zůstává doma.
Jak moc se tento poměr do budoucna změní, ukáží až následující roky. Do jisté míry to bude záležet i na dětech současných majitelů, kterých mají dohromady třináct a které se do chodu rodinné firmy postupem času čím dál tím víc zapojují.
V současnosti na různých pozicích pracuje už sedm takzvaných „nextgenů“, přičemž k jejich hladkému zapojení přispělo i nedávné posílení managementu o výkonného ředitele Jiřího Kloučka. „Poprvé za tři dekády jsme do nejvyššího vedení přizvali člověka mimo zakladatelský kruh. On přináší systematický manažerský přístup, zatímco my jsme firmu po léta vedli převážně intuitivně a bez formální struktury středního managementu,“ vysvětluje Čermák s tím, že pokud jde o takzvaný juniorský management, tvořený právě z řad zástupců mladší generace, jeho členové se scházejí na pravidelných poradách a přináší vlastní pohled na další rozvoj společnosti.
Největší zakázka v historii firmy
Ačkoliv to možná na první pohled nemusí být patrné, faktem je, že mezi zákazníky Profil Nábytku lze najít celou řadu renomovaných tuzemských firem a institucí. Konkrétně jde například o automobilku Iveco, Pivovar Bernard, královéhradeckého výrobce klavírů Petrof, Linet, Nexen Tire, Fakultní nemocnici Thomayerova, ÚVN a mnoho dalších. Nedávno byly také dokončeny zakázky na vybavení sídla společnosti Škoda Auto, která rovněž patří ke stálým klientům humpoleckého podniku. Stejně tak lze její produkty spatřit v novém sídle ČEZu v Dukovanech, v interiérech nové Horácké arény v Jihlavě nebo v budově Národního filmového archivu.
Ovšem ani tím výčet zákazníků Profil Nábytku nekončí. Po loňských náročných jednáních se firma pustila do největšího projektu ve své historii. Jeho hodnota se pohybuje ve vyšších desítkách milionů korun, přičemž jde o vybavení nové vojenské nemocnice v Alžírsku, nedaleko hlavního města této země. Investorem je tamní ministerstvo obrany.
„Jde o kompletní řešení interiérů, které zahrnuje dodávky zdravotnického a laboratorního nábytku. Na jeho montáži pracuje průběžně 15 lidí z našeho týmu. Vyžaduje to nejen odborné znalosti, ale i schopnost pochopit specifické prostředí a umět spolupracovat s místními řemeslníky, kteří jsou školeni pro zodpovědnou manipulaci a montáž přímo na místě,“ popisuje manažer zakázky Jaroslav Jirák s tím, že nejnáročnější je logistika, neboť veškeré vybavení musí putovat na místo určení v lodních kontejnerech.
Nejde přitom o první africkou zkušenost firmy – nábytek z Humpolce už má také nemocnice v zambijské Lusace. „Bohaté zkušenosti z Alžírska se však budeme snažit co nejvíce zúročit. Věřím, že nám to přinese další velké komplexní zakázky nejen na africkém kontinentu,“ doplňuje Čermák.
Udržitelnost v nábytkářské praxi
Kromě kvality je v Humpolci velkým tématem i udržitelnost. Vždyť podle dat Evropské environmentální kanceláře se v EU ročně vyprodukuje 10 milionů tun nábytkového odpadu, přičemž na jednoho Čecha připadá průměrně 14 kilogramů. Čím dál tím více výrobců se proto zaměřuje na design s dlouhou životností, na opravitelnost a recyklovatelnost. Stejně tak ale může být řešením i pronájem nábytku.
„Dlouhodobě usilujeme o to, aby naše výrobky mohly být v aktivním užívání co nejdéle a poté byly snadno recyklovatelné. Využíváme proto přírodní materiály od lokálních dodavatelů, bez ekologicky závadných prvků. Návrhy se neřídí krátkodobými trendy, ale tradicí truhlářské výroby a nadčasovým designem,“ přibližuje Čermák, podle kterého řadu kreativních způsobů, jak dát starým kusům nový život, nabízí například fenomén takzvané upcyklace.
„My zákazníkům garantujeme zpětný odběr takového nábytku, který už nechtějí využívat. Nepotřebné kusy od nich odkoupíme a použitelný materiál repasujeme pro další využití,“ objasňuje na závěr.