Na projektu metra v Rijádu zanechali velkou stopu i Češi. Společnost Passengera Jana Koláře zajistila pro Saúdy jeho digitalizaci

16. 3. 2022
Zdroj: Riyadh Development Authority
  • Vzestup saúdskoarabské metropole Rijád potvrzuje vybudování jedné z nejmodernějších podzemních infrastruktur na světě. Na projektu metra se podíleli i Češi

  • Tuzemská firma Passengera měla na starost digitalizaci provozu - od zajištění wifi přes monetizační kanály až po monitorovací zařízení

  • Podle šéfa společnosti Jana Koláře bylo největší výzvou zajištění hladkého propojení softwaru a hardwaru, který dodávalo několik zahraničních společností najednou

V srdci Saúdské Arábie, kde jsou široko daleko jenom pouště, vyrůstá - podobně jako kdysi Dubaj v sousedních Spojených arabských emirátech - futuristické hlavní město Rijád. A už brzy se bude moci pyšnit jedním z nejmodernějších stavebních projektů na světě, zcela novým systémem metra. Zážitek z jízdy by osmi milionům obyvatel metropole měla na vyšší úroveň posunout digitalizace veřejné dopravy. Tu přitom nemá na starost nikdo jiný než česká společnost Passengera.

„Passengera byla vybrána pro kompletní zajištění wifi systému pro cestující a monetizačního řešení – od designu až po implementaci našeho softwaru, díky kterému celý ekosystém může fungovat,“ přiblížil parametry zakázky šéf pražské firmy Jan Kolář. „Projekt mimo jiné zahrnoval design komunikační infrastruktury, instalaci wifi do několika různých typů vlaků a také do stanic metra, měření kvality a pokrytí signálu či řešení seamless autentizace uživatelů. Součástí našeho desetiletého kontraktu je i takzvaný management and monitoring suite (MMS), který provozovateli metra umožňuje monitoring a správu všech 1 100 instalovaných zařízení v reálném čase,“ prozradil jako první redakci Euro.cz.

Plány křížila pandemie

Rijádské metro zapadá do konceptu Saudi Vision 2030, tedy projektu, který má zemi do konce dekády zbavit závislosti na ropě. Tato moderní dopravní tepna by měla být lákadlem pro turisty z celého světa. Metro, jež v prosinci spustilo testovací provoz, se skládá ze šesti linek a 85 stanic. Měří 176 kilometrů a pojme 183 zcela autonomních vlakových souprav se špičkovými technologiemi. Na přípravách se podíleli i globální výrobci Siemens, Alstom nebo Bombardier.

Nejrychlejší na světě. Čína představila maglev schopný jet až 600 kilometrů v hodině, nemá pro něj ale tratě
Přečtěte si také:

Nejrychlejší na světě. Čína představila maglev schopný jet až 600 kilometrů v hodině, nemá pro něj ale tratě

Podstatnou součástí projektu metra byla integrace řešení dodávaného Passengerou do ekosystému komponent mnoha různých výrobců tak, aby vše hladce fungovalo v jednom celku. Souhra hardwarové a softwarové infrastruktury je totiž pro zážitek z jízdy klíčová. „Takto velký projekt s sebou nese celou řadu výzev. Tou největší byla omezená možnost cestování kvůli pandemii, velkou část svého řešení jsme tak museli dodávat vzdáleně,“ řekl Kolář.

Neméně náročné podle něj ovšem bylo také již zmíněné propojení systémů od různých společností a zajištění jejich fungování napříč vozidly. „Svá specifika má i provoz komunikační infrastruktury v poměrně vysokých teplotách. Na podobné výzvy jsme ale zvyklí například z instalace svého řešení v nejvyšší železniční trati Evropy, kde jsme se museli vypořádat s opačným teplotním extrémem. Projekt jsme tak zvládli bez problémů úspěšně realizovat,“ zhodnotil šéf Passengery.

Češi na Machu Picchu

Řešení české firmy stojí na třech základních pilířích: konektivitě, systému MMS a pokročilé monetizační platformě. Právě tato poslední část je pro provozovatele stěžejní z pohledu generování dodatečných tržeb, protože dává inzerentům možnost prodávat reklamu a cestujícím nabízet produkty a služby. Systém bude schopen přímo zacílit nabídky na lidi, které rozdělí do tří skupin – singles, rodiny a VIP. Celou platformu Passengery technicky zajišťuje hardware vyvinutý ve spolupráci se společnostmi Intel a Advantech.

„Rijádské metro je podle nás skvělou ukázkou toho, jak by mohla vypadat mobilita blízké budoucnosti. Digitální a efektivní, která díky budování pozitivního vztahu s cestujícími dělá z veřejné dopravy atraktivní volbu. Neskutečně nás těší, že tento přelomový projekt vsadil na naše řešení z Česka. Jeho implementace do rijádského dopravního systému byla v posledních letech naší nejvyšší prioritou,“ doplnil Kolář s tím, že rozhodně nejde o jedinou takto prestižní zakázku jeho firmy v zahraničí.

Slovenská strela může zpátky na koleje. Z Prahy do Bratislavy jezdila stejně rychle jako dnešní vlaky
Přečtěte si také:

Slovenská strela může zpátky na koleje. Z Prahy do Bratislavy jezdila stejně rychle jako dnešní vlaky

A skutečně, Passangera jich má na kontě hned několik - v celkové hodnotě více než 210 milionů korun. Za zmínku stojí fakt, že její digitální řešení mohou turisté nalézt například ve vlaku jezdícím k úpatí hory, na níž se nachází Machu Picchu. V České republice se pak s těmito systémy lze setkat v pendolinech nebo flixbusech.

  • Našli jste v článku chybu?