Kurýři musejí táhnout za jeden provaz. Liftago vytvořilo platformu, která má ulevit dopravě ve městech

14. 9. 2022
Zdroj: Liftago
  • Alternativní taxislužba založená Ondřejem Krátkým spouští novou službu Liftago.network. Koncept spočívá ve sdílení zakázek mezi jednotlivými logistickými firmami

  • Technologie šetří čas i náklady tím, že najde pro konkrétní balík nejbližšího vhodného kurýra bez ohledu na jeho původní specializaci

  • To umožní zefektivnit logistiku zásilek bez přidávání dalších vozidel na silnice. Řidiči se zároveň zbaví prostojů




Někteří mají plnou dodávku balíků, jiným stačí kolo a batoh. Tak či tak jsou kurýrů plné ulice. Pro města ale velké množství aut opatřených logy nejrůznějších dopravců, kteří si vzájemně konkurují, znamená zátěž. Jeden z poskytovatelů logistických služeb, konkrétně společnost Liftago, proto přichází s nápadem všechny ostatní hráče na trhu propojit do jediné rozvážkové sítě.

Šéf sdílené taxislužby Ondřej Krátký nový projekt pojmenoval Liftago.network. Jde de facto o technologii, která si udržuje aktuální přehled o volných kapacitách všech zapojených dopravních prostředků v ulicích měst a v reálném čase je, prostřednictvím API, umožňuje využívat tam, kde je jich zrovna třeba.

„Dílčí části fungování této infrastruktury mohli zákazníci vidět v našich spolupracích s partnery, jako je Alza, Shoptet či DHL Express. Rozsah partnerů i přeprav, které si díky Liftago.network programují, je však daleko větší. Firmy obsluhující majoritu českého e-commerce, včetně například DPD, uvedené Alzy, Mall.cz či Datart, si díky Liftago.network rozvíjejí různé typy inovativních přeprav, aniž by do ulic přidávaly další dopravní prostředky. Navíc naše spolupráce adresuje snahu všech zapojených firem o větší úspornost s ohledem na přicházející recesi,“ komentuje Krátký.

Švýcaři chtějí vybudovat 500kilometrovou potrubní poštu. Silnicím uleví až o 40 procent
Přečtěte si také:

Švýcaři chtějí vybudovat 500kilometrovou potrubní poštu. Silnicím uleví až o 40 procent

Místo boje o řidiče, kurýry, parkovací místa a prostor v ulicích umožňuje síť navázat spolupráci mezi jednotlivými hráči, kteří pokrývají různé segmenty přepravy. Během dne se totiž poptávka po nich vzájemně doplňuje. Stačí proto využít synergií a vyjde najevo, kolik vozidel může z ulic zmizet. Digitální platforma se otevře všem, kdo svolí ke vzájemnému sdílení volných aut v reálném čase a naučí se ovládat potřebné technologie.

Win-win

Řešení je atraktivní zejména pro rozvážkové služby, jež se specializují na konkrétní obor. Jenže pokud se jedná například o rozvážku jídla, kurýři v době oběda a večeře sotva stíhají, zatímco odpoledne se nudí. Zaměstnavatel by proto jejich pracovní sílu mohl dát k dispozici třeba e-shopům, které je v systému uvidí a objednají u nich doručování balíků. V rámci stejného principu pak kupříkladu noční taxikáři nad ránem rozvezou zásilky do úložných boxů.

„Je to výhra pro všechny zúčastněné. Každá nová firma na trhu už totiž nebude muset vytvářet svoji vlastní flotilu od nuly, ale využije aut, kol, skútrů či dodávek, které už se v ulicích českých měst pohybují,“ říká Krátký a zdůrazňuje, jak úspora pomůže i životnímu prostředí a zároveň celkově zefektivní servis.

Chtějí všechno hned

Technologický podvozek infrastruktury Liftago.network už prošel několika zatěžkávacími zkouškami. A setkal se převážně s příznivým ohlasem. Například pro uvedené DPD či konkurenční DHL Express představuje hlavně vítanou možnost přesnějšího a rychlejšího doručení či vykrytí kolísající poptávky i v horizontu celé sezóny.

Nikdo však nebude nutit taxikáře, aby si pořídil dodávku a začal vozit nábytek. Technologie na pozadí infrastruktury nabízí každému řidiči tu nejvhodnější aktuálně dostupnou zakázku z blízkého okolí. Navíc využívá aukční princip, což v praxi znamená, že balíček z blízkého e-shopu může putovat zákazníkovi přímo nejefektivnější cestou přes přepravce, který je právě za rohem, i když jde zrovna o kurýra potravin.

Zákazníci už nechtějí čekat na balík do druhého dne, říká šéf českého Woltu. Nabízí e-shopům doručení do 30 minut
Přečtěte si také:

Zákazníci už nechtějí čekat na balík do druhého dne, říká šéf českého Woltu. Nabízí e-shopům doručení do 30 minut

Doručení tentýž den nebo i v rámci pár minut poté přináší spolupracujícímu e-shopu často konkurenční výhodu na trhu. Trend poptávky zákazníků totiž směřuje právě k rychlé dopravě, jak ukazují například průzkumy společnosti Wolt, jež na základě pozorovaného impulzivního nákupního chování Čechů vyvinula vlastní quick commerce infrastrukturu.

„Požadavky našich zákazníků na doručování expresních nebo standardních zásilek na přesný čas průběžně posíláme do Liftago.network API. Logistiku tak máme zajištěnu pro většinu našich poboček po celé ČR. Díky jediné technologii máme přístup na celé tržiště dopravců v reálném čase,“ popisuje své zkušenosti Pavel Mikoška, ředitel služeb zákazníkům Datart.

Liftago je vítané řešení i pro obchody a dopravní společnosti, které chtějí proces digitalizovat, a nakonec i pro samotné řidiče. Za ně vyřeší time management, jelikož jim umožní se zbavit prostojů, a mít tak buď vyšší výdělek, anebo více volna.

Autonomní robotická vozítka tu nejezdí, přesto ostravský Skladon hravě zvládá distribuovat e-shopové zboží do 180 zemí světa
Přečtěte si také:

Autonomní robotická vozítka tu nejezdí, přesto ostravský Skladon hravě zvládá distribuovat e-shopové zboží do 180 zemí světa

„Samotná myšlenka Liftago.network je jednoduchá, její realizace nikoliv. Uplynulé tři čtyři roky jsme strávili testováním a vývojem, aby síť byla společnou výhrou pro partnery, přepravce, řidiče, zákazníka i prostředí. Jde o nekonečné balancování mezi potřebami všech těchto stran,“ objasňuje Krátký. „Revoluci pro celý trh ale přineseme společně, díky technologii propojující přepravní kapacity chytře a napříč odvětvími,“ uzavírá.

  • Našli jste v článku chybu?