Konec nudy u moře. ,Autentická‘ cestovka Worldee získala 27milionovou investici

28. 9. 2022
Doba čtení: 4 minuty
Zdroj: Worldee
  • Český portál Worldee kombinuje dobrodružství cestování na vlastní pěst se servisem cestovní kanceláře. Na webu nabízí zájezdy, které organizují sami cestovatelé

  • Od společnosti Kaiperi a andělských investorů získal 27milionovou investici. Za tři roky činnosti vybrali zakladatelé projektu od investorů celkem 47 milionů

  • Nejnovější vklad využijí na rozšiřování týmu o seniorní zaměstnance

  •  

Konvenční turismus je passé, táhnou autentické zážitky, říká spoluzakladatel cestovatelského startupu Worldee Tomáš Zapletal. Je pravda, že celodenní válení u vody, hotelový bufet a suvenýry z promenády už dnešním po dobrodružství lačným cestovatelům nestačí. Naopak možnost poznávat cizí kraje po boku průvodců, kteří zde strávili delší dobu, a tak znají tipy na ta nejlepší místa a ví, na co si naopak dát pozor, zní jejich uším mnohem lákavěji. Dokonce tak lákavě, že Zapletal a jeho kolega Tomáš Nakládal na konceptu dovolených organizovaných samotnými cestovateli postavili celé tržiště s nabídkou autentických cest a ,zájezdů‘.

„Stojíme u vzniku nového unikátního trendu. Jsme přesvědčeni, že lidi už nebaví pořád dokola tentýž zájezd k moři, akorát nemají tolik možností alternativního cestování. Tradiční koncept cestovek je přežitý, mladší generace je již dnes považuje za dinosaury. Přemýšleli jsme proto, jakou formou cestování obohatit,“ tvrdí Zapletal.

Chceme lidi naučit, že karavaning se dá provozovat i v zimě, dušuje se Janoušek. Jeho Campiri sahá po 35milionových tržbách

Na světě je tolik lodí, že máme práci na 20 let dopředu, říká Pavel Přibiš. Letos by jeho Boataround měl utržit 600 milionů
Přečtěte si také:

Na světě je tolik lodí, že máme práci na 20 let dopředu, říká Pavel Přibiš. Letos by jeho Boataround měl utržit 600 milionů

Přes Worldee letos prodal zájezdy za pět milionů. Od nabídky cestovních kanceláří se zdejší inzeráty liší tím, že je obstarávají takzvaní travel buddies, kteří v dané destinaci strávili dost času na to, aby zdejší pobyt dokázali ,prodat‘ dalším zájemcům. Za cíl si kladou právě spojení autenticity a poznávání kultur při cestování na vlastní pěst s jednoduchostí, kterou umí zprostředkovat cestovní kanceláře.

„Travel buddies tu byli vždycky, rozprostření po fórech na sociálních sítích. My je sjednocujeme pod naší platformou a sdružujeme ty nejlepší ověřené průvodce a dobrodruhy, kteří mají cestování v krvi, chtějí organizovat cesty a provázet lidi, protože je baví posílat svoje tipy a triky dál do světa,“ pokračuje jeden ze dvou Tomášů, kteří za projektem stojí.

Dovolená s podporu vizionářů

Olomoucký startup nadchl také investory. Potenciál alternativního cestování s Worldee zaujal českou investiční společnost Kaiperi, která do startupu vložila spolu s další investicí od Josefa a Ondřeje Průšových z Prusa Research sumu 1,085 milionu eur, tedy v přepočtu 27 milionů korun.

Venture kapitálový fond Kaiperi vznikl rovněž v Olomouci jako syndikát několika andělských investorů. Ve všech případech se jedná o zkušené podnikatele, kteří se léta pohybují v oblasti financí a developerských projektů. „Skvěle jsme si sedli jak byznysově, tak lidsky a jsme moc rádi, že do toho jdou s námi,“ doplňuje Nakládal.

Chceme lidi naučit, že karavaning se dá provozovat i v zimě, dušuje se Janoušek. Jeho Campiri sahá po 35milionových tržbách
Přečtěte si také:

Chceme lidi naučit, že karavaning se dá provozovat i v zimě, dušuje se Janoušek. Jeho Campiri sahá po 35milionových tržbách

Částku plánuje startup věnovat především na rozšíření týmu o seniorní kolegy – potřebuje například šéfa marketingu nebo šéfa business developmentu. Vedle personálních novinek plánuje firma i vytvoření automatizovaného systému pro nákup letenek a v neposlední řadě chce Worldee dobývat další strategické trhy.

Za tři roky svého působení získal projekt investice v celkové hodnotě 47 milionů korun. Nejprve fungoval jako digitální cestovatelský deník a prostředek k plánování individuálních cest s prvky sociální sítě. Současný 17členný tým olomouckého startupu se však už vedle tržiště zájezdů stará o vše, co se týká samotné cesty. Součástí zakoupení cestovního balíčku jsou i letenky, ubytování, pojištění, transfery, půjčení auta nebo třeba přeprava MHD. Síť aktuálně využívá 70 tisíc uživatelů, kteří mají v denících dohromady 400 tisíc cestovatelských itinerářů.

Konec mainstreamové nudy

V nabídce se nachází veskrze tradiční zájezdy jako třináctidenní okruh Šrí Lankou, příležitost zúčastnit se mexického svátku Dne mrtvých (Día de los Muertos) nebo cesta po stopách Le Corbusiera a pařížské avantgardy. Na rozdíl od turistických výletů by ale cestovatele měly tyto konkrétní a řada dalších zájezdů víc vtahovat do samotného dění.

„Chceme jednoduše ukončit mainstreamovou nudu. Současná mladá generace již nechce žít v poevropštělých letoviscích nebo jíst to stejné jídlo, které jí denně doma. Trendem bude objevování zajímavých a originálních míst za pomoci lidí, kteří na místě žijí nebo už na místě byli a velmi dobře ho znají,“ shrnuje Zapletal.

Bydlení na kolech i udržitelná dovolená. Českem jezdí první pojízdné domky z dílny Rolling Homes
Přečtěte si také:

Bydlení na kolech i udržitelná dovolená. Českem jezdí první pojízdné domky z dílny Rolling Homes

Na změny návyků ohledně trávení volného času měla vliv jednak pandemie a jednak s nimi nadále hýbe zájem o udržitelnost. Světová rada cestování a cestovního ruchu (WTTC) hlásí celosvětový propad obratu v turismu na polovinu, ačkoli dovolenkářů v posledních měsících přibývá. Mimo inflací vynucené popularity lowcost výprav za to může i zájem o takzvaný ,slowtravel‘. Pomalé cestování se dá shrnout jako styl dovolené zaměřený na sbírání zážitků, nikoli fotografií na sociální sítě.

Na oblíbenosti autentického cestování se svezli i poskytovatelé ubytování, jako je online platforma Amazing Places, která spolupracuje s vítězem letošních Startup Awards, vyhledávačem výletů Place Hunter. Změny se dotkly i způsobů, jakými se lidé na dovolenou vydávají. Autobusy totiž ve velkém nahrazují třeba karavany nebo domy na kolech. Další lidé pak vyráží například za jídlem, čehož využívají influenceři, jako je Lukáš Hejlík se svou Gastromapou.

  • Našli jste v článku chybu?