Menu Zavřít

Kapsch znovu podal nabídku na provoz mýtného systému. Mate veřejnost, reaguje ministerstvo

26. 9. 2019
Autor: Hynek Glos/Euro

Současný správce mýtného systému Kapsch znovu poslal ministerstvu dopravy závaznou nabídku na provoz stávajícího mýta i po letošním roce. Nabídku za 6,9 miliardy korun za desetiletý provoz společnost státu poslala už v minulosti. Ministerstvo zatím nabídku nekomentovalo, dříve ji ovšem označilo matení veřejnosti. Kapsch v uplynulých dnech poslal také dopis premiérovi Andreji Babišovi (ANO) a poslancům s kritikou stavu kolem mýta.

V loňském tendru na desetiletý provoz mýta od roku 2020 zvítězilo konsorcium CzechToll/SkyToll s nabídkou 10,75 miliardy korun. Současnou mikrovlnnou technologii nahradí satelitní a mýto se rozšíří na dalších 860 kilometrů silnic první třídy. Současný provozovatel mýta Kapsch nabízí 6,9 miliardy za provoz stávajícího systému bez rozšíření. V tendru rakouská firma původně požadovala přes 13 miliard korun.

Kapsch v aktuálně předložené nabídce upozorňuje mimo jiné na rozhodnutí Krajského soudu, podle kterého musí Úřad pro ochranu hospodářské soutěže znovu prošetřit platnost mýtné smlouvy, kterou stát uzavřel s vítězem tendru. „Chtěli bychom tímto zdůraznit, že České republice nehrozí žádný výpad ve výběru mýta, neboť vlastní plně funkční systém, který je okamžitě připraven pokračovat,“ napsala firma v nabídce. Za 6,9 miliardy korun by tak Kapsch chtěl pokračovat ve správě stávajícího systému, který pokrývá 1400 kilometrů dálnic a silnic. Oproti současnosti by však snížil počet distribučních míst, s čímž počítá i provoz nového systému.

Společnost stanovila ministerstvu lhůtu pro přijetí nabídky do konce letošního listopadu.

CzechToll k tomu uvedl, že provozní náklady na nové mýto budou 530 milionů korun ročně. Mluvčí firmy Miroslav Beneš přitom zdůraznil, že nové mýto bude oproti stávajícímu systému na dalších téměř 900 kilometrech. „Na podstatně více kilometrech tedy budeme provozovat satelitní mýtný systém levněji, než nabízí konkurent ve svém dopise mimo jakoukoli transparentní soutěž. Oproti dnešnímu stavu stát ušetří na provozu mýtného systému miliardu korun ročně,“ uvedl.


Přečtěte si komentář: ANO to zvládlo, Kapsch se znovu dere k zakázce

 První poslední Petra Weikerta


Ministerstvo zatím obnovenou nabídku nekomentovalo, v minulosti ovšem úřad připomněl, že čas pro podání závazných nabídek dávno vypršel a Kapsch by se měl soustředit na předání mýta novému provozovateli. Přípravy na spuštění nového systému pokračují.

Kapsch v předchozích dnech také rozeslal dopis premiérovi, všem ministrům a poslancům, ve kterém kritizuje současný stav přípravy nového mýta. Zdůrazňuje přitom možná rizika kolem případného zneplatnění mýtné smlouvy a připomíná jim svou nabídku ministerstvu.

Nový mýtný systém by měl začít fungovat na dálnicích od 1. prosince. Od ledna pak i na silnicích první třídy. Zavádění systému ovšem provází řadu měsíců správní řízení u antimonopolního úřadu i soudní pře. Kapsch napadal rozhodnutí státu, který v tendru upřednostnil nabídku CzechTollu před jeho nabídkou. Nejvyšší správní soud nedávno potvrdil správnost kroků antimonopolního úřadu ve prospěch státu. Další spor se týká mýtné smlouvy. Její platnost musí na příkaz Krajského soudu znovu prošetřit antimonopolní úřad. Stát i úřad podali kvůli rozhodnutí soudu kasační stížnost, kterou se zabývá Nejvyšší správní soud.

Dále čtěte:

Stát neumí regulovat. Možná ani nechce

Elektronické dálniční známky zvýší výnosy o 220 milionů korun, vyplývá z návrhu zákona

Stát by převzetím mýta ušetřil za deset let dvě miliardy, tvrdí Kapsch

WT100

Ministr Ťok obvinil Kapsch ze lži a trestného činu

Ministerstvo dopravy a antimonopolní úřad podaly kasační stížnost v kauze mýta

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).