Menu Zavřít

Místo dvacetiletého génia v mikině čtyřicátník se sehraným týmem lidí kolem sebe. Staněk z Purple Ventures boří mýty o zakladatelích startupů

20. 6. 2025
Doba čtení: 4 minuty
Řídící partner venture kapitálového fondu Purple Ventures Jan Staněk
Autor: Purple Ventures
  • Představy mnoha lidí o úspěšných zakladatelích startupů se podle Jana Staňka z venture kapitálového fondu Purple Ventures od reality výrazně liší 
  • Investoři podle něj obvykle nedávají peníze geniálnímu dvacátníkovi v mikině, ale spíše zkušenému byznysmenovi se šikovným týmem
  • Klíčovou součástí úspěchu je také být dříčem, který ví, že úspěchu nelze dosáhnout bez tvrdé a poctivé práce

Mladý člověk okolo 20 let, který z pronajaté garáže zázračně rozjede velkou a úspěšnou firmu. Představy lidí o tom, jak vypadá typický zakladatel startupu, se od reality většinou poměrně dost liší. Je sice pravdou, že k podobným příběhům skutečně několikrát došlo (zhruba nějak tak vznikl třeba technologický gigant Google), jinak ale obvyklé „začátky“ dnešních founderů vypadají docela jinak.

Podle řídícího partnera venture kapitálového fondu Purple Ventures Jana Staňka se většinou nejedná o nadšené dvacátníky, jako spíše o poměrně zkušené byznysmeny, kteří mají za sebou bohaté zkušenosti z podnikání i osobního života. Tito lidé si zároveň dobře uvědomují své limity a vědí, že velké věci vznikají v kvalitním týmu alespoň ve dvou osobách.

Outstream Placeholder

„Zakladatelé, kterým věříme, neusilují o osobní slávu, ale přicházejí s jasnou vizí a silnými nápady. V minulosti už třeba něco vybudovali a teď říkají, že je čas udělat tu skutečně velkou pecku. Může jim být třicet, čtyřicet nebo i přes padesát. Věk totiž není až tak relevantní, klíčová je vyzrálost. Zároveň tito lidé obvykle vědí, že založit firmu není žádná one man show, zpravidla proto přichází společně s parťákem, s nímž už v minulosti něco dokázali. Díky tomu tvoří stabilní a sehraný tým, nikoli nevyzpytatelný ‚pytel blech‘,“ uvedl Staněk pro Euro.cz.

Zásadní je být dříč s rozhledem

Najít opravdu spolehlivého a důvěryhodného zakladatele je pro investory do startupů zásadní. Právě v rané fázi rozjezdu firmy totiž obvykle neexistují žádná data, podle nichž by šlo s alespoň určitou mírou jistoty určit, zda bude projekt úspěšný, či nikoliv. A právě proto v Purple Ventures nejvíce řeší osobu samotného foundera, a to, zda si věří i on sám.

„Naše zkušenost ukazuje, že slabší zakladatelé to obvykle do tří let vzdají, zatímco ti silnější počítají s dřinou, připraví se, učí se za pochodu a zvládnou ustát i první, druhý a třetí vážný problém bez paniky. Obezřetní jsme také vůči lidem, kteří sice působí velmi přesvědčivě, ale realitu příliš neznají nebo si ji nechtějí připustit. Sebeprezentátorů je na scéně spousta a u některých tváří z žebříčků „30 pod 30“ (magazínu Forbes – pozn. red.) mám spíš otazníky než důvěru. Jejich cesta totiž často začala na sociálních sítích, ne v terénu,“ doplnil Staněk.

Investor a rádce v jedné osobě. Nový AI nástroj od českých vývojářů zdarma pomůže startupistům učit se z chyb ostatních, podpořil ho i Google
Přečtěte si také:

Investor a rádce v jedné osobě. Nový AI nástroj od českých vývojářů zdarma pomůže startupistům učit se z chyb ostatních, podpořil ho i Google

Zajímavou charakteristikou úspěšných zakladatelů je rovněž fakt, že často sportují. Nedělají to přitom ani tak kvůli výkonnosti, jako spíše kvůli mentalitě. Pro rozjezd úspěšného byznysu je totiž nutné neustále ‚makat‘, a to i za špatného počasí, nebo třeba když člověka bolí celé tělo. Právě tyto vlastnosti si zakladatelé ze sportovního světa přenášejí do svého byznysu, díky čemuž je později jen tak něco nerozhodí.

„Když se podívám na úspěšné startupy, které jsme podpořili, jeden motiv se opakuje: jsou to firmy vedené dříči s rozhledem, kteří dobře vědí, že cesta na vrchol trvá roky a nedá se jen tak zkrátit bez tvrdé a poctivé práce. Takoví lidé zkrátka chtějí vytvořit něco, co dává smysl, a nejde jim o nafouknuté valuace či viditelnost za každou cenu. Jejich cílem je uspět a vybudovat firmu, která má skutečnou hodnotu,“ řekl Staněk.

Češi mají na víc, ale musejí lépe spolupracovat

Úroveň českého startupového prostředí v posledních letech rychle roste a místní začínající firmy v mnoha ohledech dohání či dokonce předhání konkurenci ze Západu. V Česku už je totiž poměrně vysoká technologická kompetence, zakladatelům nechybí sebevědomí ani jazyková vybavenost a rostou i jejich zkušenosti ze zahraničí.

CIF25

Častým problém ovšem bývá skutečnost, že někteří lidé si kolem sebe nedokáží vytvořit dobrý tým. Češi mají podle Staňka bezpochyby na víc, ale musejí se naučit lépe spolupracovat. Budování kontaktů totiž zásadně pomáhá i při získávání investic, protože většina investorů nejvíce důvěřuje lidem, jež znají už delší dobu, nebo těm, které jim doporučil někdo důvěryhodný.

Nový kampus, větší státní podpora i snaha o přilákání mezinárodních talentů. Helsinky se chtějí stát centrem světového startupového dění
Přečtěte si také:

Nový kampus, větší státní podpora i snaha o přilákání mezinárodních talentů. Helsinky se chtějí stát centrem světového startupového dění

„Doposud jsme podpořili přibližně čtyřicet firem a věřím, že řada z nich má skutečně výjimečný potenciál. U vybraných z nich doufáme v desetinásobné zhodnocení, u jiných možná i ve stonásobek, ale všechny spojuje jedno: zakladatelé, kteří něco obětovali, kteří se neustále učí a kteří mají vizi silnější než jejich vlastní ego. A právě tak vypadá founder, kterému věříme,“ uzavřel partner Purple Ventures.

  • Našli jste v článku chybu?