Menu Zavřít

Indové zbrojí proti falešným recenzím Googlu, Facebooku a dalších. Vláda představila mechanismy, jež mají zničit podvodné účty

23. 11. 2022
Doba čtení: 2 minuty
Autor: Depositphotos
  • Zákazníci se dnes velmi často rozhodují o využití služeb obchodů či restaurací podle jejich hodnocení na internetu

  • Mnoho společností se tak potýká s problémy falešných recenzí, ať už pozitivních, či negativních, pravdivých, nebo falešných

  • Indická vláda se v souvislosti s tím rozhodla vytvořit komisi složenou z odborníků, jež má navrhnout mechanismy, které budou podvodné účty blokovat

Indie tento týden zahájila boj s falešnými spotřebitelskými recenzemi. Země s téměř 1,4 miliardy obyvatel chce učinit online svět a elektronický obchod autentičtější a méně zavádějící pro všechny jeho uživatele. Pozitivní či negativní hodnocení totiž do velké míry ovlivňuje chování nejen indických zákazníků.

Vláda proto navrhla nové pokyny pro největší společnosti na trhu, mezi něž patří třeba Alphabet (Google), Meta Platform (Facebook a Instagram) a Amazon. Nařízení má ale platit i pro cestovatelské weby a aplikace na doručování jídla, které jsou závislé na recenzích při ověřování kvality svých produktů a služeb.

Růst tuzemského e-commerce se téměř zastavil, daří se hlavně segmentu cestování a prodejcům vojenského vybavení
Přečtěte si také:

Růst tuzemského e-commerce se téměř zastavil, daří se hlavně segmentu cestování a prodejcům vojenského vybavení

Některé firmy byly v minulosti kritizovány spotřebiteli i odborníky za zlehčování negativních recenzí nebo výskyt falešných hodnocení. Online společnosti sice tvrdí, že už nyní mají zavedeny interní kontroly pro boj s těmito podvody, jenže podle mnohých odborníků jsou současná opatření nedostatečná.

Mechanismy ověří skutečnou osobu

Indické ministerstvo pro spotřebitelské záležitosti, potraviny a veřejnou distribuci uvedlo, že v červnu zřídilo výbor pro vývoj rámce kontroly falešných recenzí při elektronickém obchodování. Aktivní účast v této komisi už přislíbila třeba tamní společnost Zomato, která se věnuje převážně hodnocení restaurací. „Mechanismy zpětné vazby jsou zásadní pro zájem spotřebitelů. Současné kroky naší vlády proto vítáme a cítíme se povinni být součástí nově vytvořeného výboru,“ řekl agentuře Reuters mluvčí Zomata.

První námět pro vznik závazných pravidel každopádně podala firma Local Circles, což je indická komunitní sociální síť. „Nové pokyny pro online recenze jsou navrženy tak, aby zvýšily transparentnost pro spotřebitele i značky a podpořily přesnost informací,“ uvedl zakladatel platformy Sachin Taparia, který zároveň ve zmíněné komisi působí.

Založit e-shop nebylo nikdy snazší. Z deseti nováčků na trhu e-commerce ale zpravidla vydrží pouze jeden
Přečtěte si také:

Založit e-shop nebylo nikdy snazší. Z deseti nováčků na trhu e-commerce ale zpravidla vydrží pouze jeden

„Pokud jde o společnosti jako Google a Facebook, nová pravidla po nich budou vyžadovat ověření, zda za hodnocením stojí skutečná osoba. Dosáhneme toho prostřednictvím šesti až osmi specifikovaných mechanismů, díky čemuž falešné účty vytvořené pouze pro psaní recenzí časem zmizí, nebo alespoň nebudou schopné vytvářet nové příspěvky,“ doplnil Taparia.

BRAND24

Pravidla budou zatím dobrovolná

Úplné podrobnosti návrhu ještě nejsou veřejné, vláda nicméně chce, aby bylo zavedení oněch mechanismů u daných firem dobrovolné. Tedy alespoň zatím. „Nechceme na to jít hrubou silou, a tak nejprve ověříme dobrovolné dodržování těchto pokynů. Pokud uvidíme, že hrozba bude dále narůstat, můžeme je nařídit povinně,“ prozradil novinářům Rohit Kumar Singh, tajemník ministerstva pro spotřebitelské záležitosti.

Zatím není jasné, odkdy budou nové normy platit, na jejich dodržování ale bude dohlížet vládní Úřad indických standardů. Pokud se v budoucnu stanou pravidla povinnými, budou si muset společnosti na falešné recenze dávat velký pozor. Jinak jim totiž hrozí obvinění za nekalé obchodní praktiky.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).