Menu Zavřít

Indie chce předběhnout Čínu a stát se globálním výrobním centrem. Potenciál jí nechybí, ale má se ještě co učit, míní odborníci

16. 3. 2023
Doba čtení: 4 minuty
Autor: Depositphotos
  • Indie chce využít toho, že se západní korporace snaží vymanit ze závislosti na Číně a stát se světovým centem výroby
  • Potenciál v zemi vidí třeba společnost Boeing, která s tamními aerolinkami před měsícem uzavřela kontrakt v hodnotě 34 miliard dolarů. Čtvrtinu své výroby iPhonů by do země chtěla přesunout i společnost Apple
  • Indii v jejím cíli zatím brzdí třeba zbytečná byrokracie a zastaralá infrastruktura. Problém představuje i nižší kvalita vyrobených produktů

Má Indie v otázce globální výroby šanci stát se novou alternativou Číny? Podle některých k tomu má minimálně nakročeno. Důkazem budiž třeba smlouva letecké společnosti Air India s americkým výrobcem letecké techniky Boeingem, kterou mezi sebou strany uzavřely minulý měsíc. Rekordní dohoda, jejímž předmětem je 220 letadel v hodnotě kolem 34 miliard dolarů, má mimo jiné prohloubit vzájemné vazby mezi americkými společnostmi a Novým Dillí, které zastává pozici výrobního partnera v rámci dodavatelského řetězce.

Jedná se o třetí největší objednávku Boeingu v dolarové hodnotě vůbec, přičemž zkrátka nepřijde ani jeho evropský rival Airbus. Objednávka společnosti Air India totiž celkem obsahuje hned 470 letounů – 190 letadel B737 Max, 20 Dreamlinerů, 10 strojů B777X, ale také 210 letounů A320/321 neo/XLR a 40 kusů A350, strojů B787, 50 osobních letadel Airbus, 20 letadel B787 a 10 letadel 777X.

Do osmi let třetí největší ekonomikou světa? Růst Indie bude dle analytiků rychlý, letos hlásí rekordní toky remitencí
Přečtěte si také:

Do osmi let třetí největší ekonomikou světa? Růst Indie bude dle analytiků rychlý, letos hlásí rekordní toky remitencí

Tento masivní kontrakt bude představovat zkoušku nejen pro oba výrobce, nýbrž i pro Indii. Ta se aktuálně snaží využít toho, že západní korporace usilují o zbavení se závislosti na ,čínské továrně světa‘. V návaznosti na to má ambice přilákat zahraniční společnosti a stát se globálním výrobcem.

„Indie nabízí mnoho příležitostí a náš růst spolu s nárůstem partnerství s dodavateli dokládá naše úsilí o pokrok směrem k Aatmanirbhar Bharat (kampaň zaměřená na soběstačnost Indie),“ napsal v e-mailu pro CNBC výkonný regionální ředitel marketingu komerčních letadel pro asijsko-pacifickou a indickou oblast společnosti Boeing Dave Schulte. Růst tamního leteckého průmyslu dle něj vytváří další příležitosti pro místní zásobování, kvalifikaci a servisní podporu.

Hrozivá byrokracie i zastaralá infrastruktura

Jako možná alternativa čínské výroby se Nové Dillí potenciálně prezentuje už od roku 2014, kdy zahájilo kampaň Make in India. Jejím cílem není nic jiného než zviditelnit zemi jako globální výrobní centrum a zároveň podpořit nadnárodní společnosti k tomu, aby Indii využily jako oblast výroby. Před třemi lety pak započala i již zmíněná iniciativa Atmanirbhar Bharat.

„Být globálním výrobním centrem je deklarovaným politickým cílem indické vlády,“ řekl Amitendu Palit, ekonom specializující se na mezinárodní obchod a investice na Národní univerzitě v Singapuru. Nicméně, aby Indie svého cíle dosáhla, bude nejprve muset překonat řadu dlouhodobých překážek. Mezi ně patří třeba hrozivá byrokracie či zaostávající infrastruktura, které přinutily mnoho zahraničních podniků, aby se zemi vyhnuly nebo své místní aktivity ukončily. Problém představuje také nedostatek kvalifikované pracovní síly a inovací, nízká kvalita výroby a neochota přijímat rychle se vyvíjející technologie.

Číně hrozí demografická krize. Recept na podporu sňatků a porodnosti hledá vláda třeba v Japonsku
Přečtěte si také:

Číně hrozí demografická krize. Recept na podporu sňatků a porodnosti hledá vláda třeba v Japonsku

I tak ovšem Boeing plánuje svoji indickou stopu výrazně rozšířit. V současné době tam má pět tisíc zaměstnanců a tři sta dodavatelů, přičemž uvedená čísla by se v budoucnosti mohla výrazně zvýšit. „Tito dodavatelé jsou nedílnou součástí naší globální dodavatelské základny. Vyrábějí v Indii a vyvážejí z ní do celého světa systémy a komponenty pro některé z nejmodernějších výrobků společnosti Boeing,“ napsal Schulte.

Kromě toho, že Boeing dlouhodobě spolupracuje se společnostmi Air India a Tata Group, oznámil letos americký výrobce letecké techniky také investice do zřízení globálního centra podpory a logistického centra v Indii. Ti mají pomoci s rychlejší a efektivnější podporou tamních zákazníků.

Globálním nárokům se přizpůsobí do tří let

O tom, že se globální výrobci snaží urychlit produkci v Indii, svědčí mimo jiné také snaha společností jako Apple, Samsung či Nokia. Konkrétně technologický gigant Apple je momentálně na cestě k tomu, aby tam přesunul až 25 procent své produkce iPhonů. Podle nedávné zprávy Financial Times se tam ale americká společnost dosud potýká s problémy ohledně nízké kvality vlastních výrobků. V leteckém průmyslu zase indičtí producenti bojují s nedostatečnými zásobami a zpožděním výroby.

Sladění domácích standardů s globálními měřítky kvality je dle ekonoma Palita dlouhodobý proces. K výraznému posunu má údajně dojít v momentě, kdy do země své globální dodavatele přivede více nadnárodních organizací. „Indii bude trvat dva až tři roky, než se v těchto vyspělých oborech naučí chodit, ale dostane se tam,“ uvedl Vivek Wadhwa, podnikatel a akademik ze Silicon Valley, který se nedávno vrátil z cesty do Indie, kde se sešel s premiérem země i generálním ředitelem skupiny Tata.

Třetí největší ekonomikou už během příští dekády

Oproti Indii získala Čína v posledních několika dekádách řadu výhod, díky nimž jsou její výrobní kapacity podstatně větší a výkonnější. Navíc se může těšit široké regionální podpoře, což se o Indii, respektive jejích sousedech v jihoasijské oblasti tak úplně říct nedá. Potenciál dle odborníků však země má. 

Indie sází na výrobu polovodičů. Touží se stát čipovou velmocí
Přečtěte si také:

Indie sází na výrobu polovodičů. Touží se stát čipovou velmocí

Mezinárodní měnový fond předpovídá pro rok 2023 růst indického HDP ve výši 6,1 procenta, což značně předčí 4,4procentní expanzi v Číně. Dále se předpokládá, že v následujícím desetiletí Indie přeskočí Německo s Japonskem a stane se třetí největší ekonomikou na světě, přičemž do roku 2035 by dle Centra pro ekonomický a obchodní výzkum měla mít hodnotu 10 bilionů dolarů.

„Indie se v příštích 10 letech stane třetím největším světovým trhem komerční letecké dopravy a během 20 let bude přijímat více než 90 procent všech letadel dodaných do jižní Asie,“ podotkl Schulte. Aktuální objednávka společnosti Air India může podle něj umožnit vlnový efekt v celém hospodářství, podpořit tvorbu pracovních míst a zlepšit ekonomický růst.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?