Hydroponie dostala Čechy na Expo. Startup GreeenTech v Dubaji představí modulární farmu

6. 10. 2021
Zdroj: GreeenTech
  • Startup GreeenTech vyvinul hydroponickou farmu, která se o sebe stará sama za pomoci IoT systému

  • Rostliny se pěstují v živném roztoku pod umělým světlem v kontejneru, díky recirkulaci se při tom ušetří až 95 % vody

  • Jedna verze farmy aktuálně stojí na pražském Manifestu, druhá se vystavuje jako součást Plzeňské restaurace na Expu v Dubaji


Vypadá to jako obyčejný kontejner ze skladiště, který nikdo nenavštěvuje celé týdny. Uvnitř ale bzučí složité technologie a regály podél stěn překypují životem. GreeenBox od analogicky pojmenované firmy GreeenTech slouží k hydroponickému pěstování bylin a zeleniny. Přístroj v průběhu loňského roku vyvinuli Karolína Pumprová, Dmitrij Lipovskij a Milan Souček. Jeden stojí od září na pražském Manifestu, kde si zákazníci kupují čerstvě utrženou zeleninu přímo z okénka v kontejnerové farmě. Druhá, indoorová, farma Urbanio se nyní nachází v českém pavilonu na Expu v Dubaji.

„Asi není lepší místo, kde představit svůj projekt, než tady. Expo není klasický veletrh, protože exponáty jsou živé. Náš exponát je funkční farma v rámci Plzeňské restaurace. Plodiny z ní jdou do výstavní české hospody a zároveň už jsem započal domlouvat dodávky rostlin pro belgický nebo kazašský pavilon. Není to jen stánek, kde si člověk vezme leták, ale reálná farma v provozu, kterou si potenciální zákazník může zakoupit,“ říká Dmitrij Lipovskij, který odcestoval do Dubaje spolu s farmou. Sám ji obsluhuje v pavilonu, kde sousedí s 3D tiskárnami Josefa Průši nebo s pohyblivým robotickým zrcadlem a obří vázou z jediného kusu skla, kterou dovezla firma Preciosa. „Největší tahák je ale asi Plzeňská restaurace, o ní ví úplně každý, protože prodáváme pivo. Takže každý si chce dávat schůzku tady,“ směje se Dmitrij. K pivu si návštěvníci mohou dát pokrm okořeněný právě bylinkami z jeho kontejneru.

„Tady budete vystavovat vy“

GreeenTech se přitom dostal na Expo vlastně náhodou. Lipovskij v únoru trávil v Dubaji rodinnou dovolenou a protože byl zvědavý, kontaktoval hlavního komisaře českého pavilonu a požádal ho o prohlídku tehdejšího staveniště. Jiří František Potužník souhlasil, provedl Lipovského po areálu a při povídání vyšlo najevo, že podnikatel pracuje na Urbaniu, které chce na podzim vypustit na trh. Komisař ukázal Dmitrijovi přesné místo, kde chce, aby hydroponická farma stála. A tak se tam ocitla a před otevřením výstavy, kdy dorazila na soukromou prohlídku všech pavilonů a privátní koncert Andrea Bocelliho šejkova rodina, byla na svém místě. „Jsme rádi, že můžeme reprezentovat naši zemi a ukázat, že Česká republika není pouze montovna, jak se jí přezdívá, ale že i my máme zajímavé projekty, které se ve světě neztratí,“ říká o své účasti na Expu.

Z CERNu do domácnosti. Český startup Plantee Innovations nabídne světu chytré interiérové skleníky, při jejichž vývoji autoři využili znalost radioaktivity
Přečtěte si také:

Z CERNu do domácnosti. Český startup Plantee Innovations nabídne světu chytré interiérové skleníky, při jejichž vývoji autoři využili znalost radioaktivity

Na konci Expa by ale podle Lipovského už měla mít jiného majitele. První kus Urbania, který vyjde na přibližně půl milionu korun, chce lokálně prodat. V ceně je i software, školení a návod. „Operatér nebo firma, kteří si Urbanio koupí, nemusí být zemědělci nebo vystudovaní technici. Software je neustále vyvíjen tak, aby byl co nejvíc, jak tomu říkám, blbuvzdorný. I já, který nejsem žádný zemědělec, se dokážu tady na Expu o naši farmu postarat úplně v pohodě a nezabírá to ani moc času,“ říká Dmitrij. „Naším cílem v zemědělském konceptu je, aby úplný laik mohl přijít k tabuli a zadat tam, že chce pěstovat salát. Jeho jediným úkolem by bylo vzít semínko a zasadit ho. Pak už se všechno děje za vás. Přijdete znovu za 35 dnů a sklidíte ten salát. I člověk s opravdu nulovými znalostmi v oblasti zemědělství a výroby potravin může obsluhovat farmu,“ doplňuje ho spoluzakladatelka startupu, která se stará o to, aby plodiny zdravě rostly, Karolína Pumprová.

Úspora i v extrémních podmínkách

V kontejneru o rozměrech 12 x 3 x 3 metry lze vypěstovat až 4 500 salátů za měsíc, což znamená, že má výnos až 1,5 tuny rostlinné hmoty. Kromě toho se pyšní, že dokáže ušetřit 95 % vody oproti konvenčnímu zemědělství. Hydroponické farmy, včetně té od GreeenTechu stojí na recirkulačním principu, což znamená, že v systému obíhá stále dokola stejná voda. Nejprve se do ní vmíchají živiny, aby se vytvořil roztok nahrazující půdu. Většinu z něj rostliny vysají, zatímco se natahují k žárovkám umělého osvětlení.

„My se zaměřujeme hlavně na kontejnerové farmy, což znamená, že máte kontejner, ve kterém je technologie a můžete s ním manipulovat, jak chcete. Lze ho dát na zahradu nebo právě na poušť v Dubaji. Kontejner je schopen vydržet extrémní podmínky, díky němu je možné pěstovat rostliny na poušti nebo za severním pólem na sněhu,“ vysvětluje Pumprová. Dovnitř lze zasadit téměř cokoliv, až na to, že například hydroponicky zavěšený strom je lehce komická představa. Většina pěstitelů začíná se saláty a mikrobylinkami, ale pokud člověk dojde k tomu, že se to ekonomicky vyplatí, lze ve vodě pěstovat třeba rajčata nebo jahody. Startup má v portfoliu okolo třiceti druhů rostlin.

Internet záhonů

Jediné, co musí zaměstnanci GreeenTechu stále dělat ručně, je setí a sklízení. Zbytek péče obstarává takzvaný IoT systém. Zkratka označuje internet věcí, což je síť fyzických objektů, třeba vozidel nebo domácích spotřebičů, které jsou vybaveny softwarem, elektronikou, senzory a síťovou konektivitou. Díky tomu se jednotlivá zařízení mohou propojit a vyměňovat si data, aby mohla navzájem spolupracovat. Technologie nachází využití především v chytré domácnosti nebo při řízení městské i venkovské infrastruktury. GreeenTech zabudovali IoT do zemědělství a díky tomu nemusí rostliny zalévat, hnojit a vlastně ani kontrolovat. To činí, jen když se jim chce, protože veškerou péči o rostliny automaticky obstará software. Ten je koncipován co nejjednodušeji. „Jednu z našich farem má na starosti Dmitrijova babička, krásně to zvládá a moc ji to baví,“ směje se Karolína.

Podobných hydroponických farem pod značkou HerbaFabrica mají po Praze několik. Nejvýrazněji je vidět ta na Andělu, kde se prodávají plodiny přímo z okénka. Další zelenina z farmy putuje do okolních stánků a restaurací, nebo je formou B2B partnerství dodávána do kanceláří. Na zdravých svačinách si pochutnávají zaměstnanci Siemensu či Vodafonu. Divize HerbaFabrica, která slouží k prodeji zeleniny (ne technologií), zároveň spolupracuje s distributorem Fany Market, jenž rozváží lokální hydroponickou zeleninu do Wine Food Marketů a do menších bister. Ačkoli prodej zeleniny tvoří aktuálně jediný zdroj příjmu startupu, Lipovskij říká, že: „Naše hlavní gró je distribuovat a prodávat technologie.“

Znáte se z televize

Sám začal zkoumat alternativní zemědělství v roce 2018 po návratu z Číny, kde viděl, jak udržitelnost v praxi rozhodně nevypadá. Protože se zajímal o automatizaci různých procesů, začal hledat způsob, jak to zakomponovat do své vize o udržitelném podnikání. Zaměřil se na konkurenci a zjišťoval, že všechna dosavadní řešení jsou v různé míře nedokonalá. Pak uviděl v televizi Karolínu Pumprovou, jak mluví o své hydroponické farmě HerbaFabrica. Spolu s Milanem Součkem ji kontaktovali a navrhovali spolupráci. „Jí se to asi zalíbilo, když je tady s námi. Ve třech jsme položili nápady na stůl a během roku 2020 jsme se začali rozvíjet,“ vypráví s úsměvem Dmitrij. „Nazývám to laboratorní rok. Pořád jsme všechno zkoumali, až jsme na konci roku došli k tomu, co budeme vyrábět a jaký bude náš byznys plán,“ pokračuje.

„Kdyby všichni chovali ryby jako my, zachránily by se vodní zdroje a lidstvo by bylo nakrmeno,“ říká šéf Rybí zahrady Jan Dušek
Přečtěte si také:

„Kdyby všichni chovali ryby jako my, zachránily by se vodní zdroje a lidstvo by bylo nakrmeno,“ říká šéf Rybí zahrady Jan Dušek

Karolíně tou dobou psalo o spolupráci hodně lidí, ale Dmitrij si ji prý získal milým vystupováním a vizí, která dávala smysl. Plácli si hned na první schůzce. „Hezky si to sedlo, protože Dmitrij má zkušenosti s kontejnerovým řešením pro všechno možné a zároveň dělá do průmyslové automatizace. Milan taky. V tomto směru mají mnohaleté zkušenosti a já mám zase zkušenost s hydroponií samotnou, sestavováním systému a plánováním, jak to může fungovat. Za rok jsme byli schopni postavit kontejnerovou firmu a myslím si, že se to povedlo na základě toho, že jsme měli znalosti s předchozích zaměstnání, které jsme zužitkovali,“ vysvětluje Pumprová.

Zakázky ze světa

Do června letošního roku financoval Dmitrij nákladný vývoj ze svých dalších podnikatelských aktivit, ale v létě se do GreeenTechu rozhodla vstoupit společnost Epico International s investicí deset milionů korun. Peníze pomohly startupu dovyvinout obě varianty mobilní hydroponické farmy, aby jedna mohla putovat jako kontejner na Manifesto a druhá jako modulární regálový systém na Expo. „Dá se říct, že od soboty máme naše portfolio technologií venku na trhu. Tento rok očekáváme první zakázky, protože poptávky už jsou, jak v České republice, tak v zahraničí,“ říká hrdě Lipovskij.

V různých oblastech světa mohou hydroponické farmy řešit problém se změnou podnebí a tím, že už tam neroste zelenina, co se na místě dříve pěstovala. Představují také alternativní formu zemědělství, která může doplnit to tradiční. Ale hydroponie určitě nedokáže zastavit hladomor. „Velice upřímně je to nereálné. Je to utopická představa. Nahradit klasické zemědělství sóji, pšenice, rýže a dalších plodin, které živí planetu, není úplně možné. My zajišťujeme to, že díky pokrokové technologii můžete pěstovat v jakýchkoliv podmínkách,“ vysvětluje Karolína. „Ono nestačí ani konvenční zemědělství, natož to naše. Je to asi stejně pravděpodobné jako, že roboti vyvraždí lidstvo a budou tady vládnout,“ dodává Dmitrij.

To však neznamená, že by GreeenTech nezasypávaly poptávky po kontejnerech a modulárních systémech. Každé zadání probíhá v podstatě formou konzultace, protože firmy jako například Passerinvest mají o farmu zájem, ale neví jistě, co si s ní počít. Lipovskij jim proto pomáhá vymyslet byznys model, který pro ně bude fungovat. Právě teď chce GreeenTech přijmout zakázek co nejvíc, začít vyrábět ve velkém a projekt pořádně rozběhnout. Mezitím budou prý neustále zlepšovat software, aby byl co nejvíce user-friendly. „My jsme startup, takže to máme hrozně turbulentní, což znamená, že týden u nás je jako kvartál v normálně etablované firmě,“ říká Dmitrij Lipovskij.

  • Našli jste v článku chybu?