Hudební průmysl díky streamovacím platformám narostl na 582 miliard. Největší úspěch na nich mají BTS a Taylor Swift

28. 3. 2022
Zdroj: Dispatch, CC BY 3.0 , via Wikimedia Commons
  • Celková hodnota globálního hudebního průmyslu se vyšplhala na 26 miliard dolarů, což je nejvíc od začátku statistiky. Hlavními tahouny růstu jsou BTS, Adele, Taylor Swift nebo Bad Bunny

  • Pětašedesát procent příjmů jednotlivých hudebníků pochází ze streamovacích platforem. Jen služba Spotify loni za licenční poplatky dala dohromady sedm miliard dolarů

  • Streamování také umožňuje více autorům z různých koutů světa oslovit fanoušky a budovat kariéru. Díky němu je hudební průmysl o polovinu méně koncentrovaný než v devadesátých letech


„Všichni chceme být prostě velký rockový hvězdy a žít v domech na kopci a jezdit patnácti auty. Holky se budou kolem nás točit a drogy nás vyjdou levně,“ zpívá kapela Nickelback v písni Rockstar. Ačkoli její členové bezesporu rockovými hvězdami dávno jsou a život celebrit spíš parodují, hudebníky si v hlavě spojuje s astronomickými výdělky a životem v luxusu asi většina populace. A právem.

Celková hodnota hudebního průmyslu totiž loni podle BBC dosáhla 26 miliard dolarů (582 miliard korun). Globální příjmy hudebníků stoupaly v roce 2021 nejrychleji za poslední dobu – jejich tržby vzrostly o 18,5 procenta na 25,9 miliardy dolarů, což je největší částka od devadesátých let, kdy se data začala sbírat.

Klasická hudba je nejlepší český vývozní artikl, říká ředitelka PKF - Prague Philharmonia Kateřina Kalistová
Přečtěte si také:

Klasická hudba je nejlepší český vývozní artikl, říká ředitelka PKF - Prague Philharmonia Kateřina Kalistová

Hlavními tahouny tohoto vývoje byly kapela BTS a zpěvačky Adele a Taylor Swift, kterým se dařilo hlavně na streamovacích platformách. Ty loni dohromady nasbíraly 523 milionů platících předplatitelů, tedy o necelých 19 procent víc než v roce 2020.

Právě streamování aktuálně tvoří největší podíl příjmů hudebníků, konkrétně celých 65 procent. Prodej CD a vinylů je zodpovědný za 19 procent tržeb, zatímco stahování za čtyři. Zbývajících 11 procent příjmů pochází z licenčních poplatků za poskytování hudby do filmů, televizních pořadů a reklam.

Žádný jiný subjekt umělcům tolik nedal

Světem streamingu nejvíce hýbe bezkonkurečně nejznámější aplikace na přehrávání hudby – Spotify. Švédská společnost zveřejnila, že loni vyplatila držitelům autorských práv na hudební nahrávky sedm miliard dolarů (157 miliard korun), což je skoro čtvrtina celkové hodnoty inkriminovaného odvětví. Firma tuto informaci zveřejnila na svých oficiálních stránkách v rámci ,podpory transparentnosti plateb‘.

„Je to nejvíc peněz, co za celou historii nahrávání hudby jediný subjekt zaplatil umělcům. Potvrdili jsme si to rozsáhlými průzkumy,“ sděluje šéf hudební produkce Spotify Charlie Hellman.

Streamovací gigant dále píše, že 52 600 umělců vydělalo na Spotify v roce 2021 více než 10 tisíc dolarů (224 tisíc korun), a 130 z nich platforma vyplatila za licenční práva dokonce více než pět milionů (112 milionů). Zástupci společnosti sice neuvedli konkrétní jména, ale ze statistiky vyplývá, že předplatitelé Spotify nejčastěji poslouchali Bad Bunnyho, Taylor Swift, BTS, Drakea a Justina Biebera. Titulem nejpřehrávanější skladby se pak pyšní Drivers License od Olivie Rodrigo.

Výše zmíněné částky znějí na první pohled pohádkově, pravdou každopádně je, že umělcům ani zdaleka nepřipadnou celé. Pokud například hudba kapely BTS vydělá na licenčních poplatcích ze Spotify 10 tisíc dolarů, zpěváci dostanou jen dva tisíce. Zbytek si dle BBC rozdělí nahrávací společnost a vydavatelé. V případě BTS, která má sedm členů, tak na každého z nich připadne necelých 268 dolarů.

Samostatnou kapitolu tvoří externí textaři a doprovodní hráči, jež se na vzniku songů rovněž podílejí. Ti dostávají ještě méně. Ostatně i proto si řada z nich, a to třeba rovnou tací, kteří spoluvytváří hity kapelám jako One Direction, musí přivydělávat na nájem například jako taxikáři.

Příležitost pro všechny

Výše uvedené ,krácení příjmů‘ přimělo některé hudebníky ke změně přístupu. Zhruba osmadvacet procent muzikantů, kteří na Spotify vydělali přes 10 tisíc dolarů, nahrálo svoji hudbu na platformu skrze značky jako TuneCore, Ditto, DistroKid a CD Baby. Právě takový postup jim totiž zajistí, že si budou moci většinu tržby ponechat.

V kontextu osmi milionů lidí, kteří na původně švédskou streamingovou službu svoji tvorbu někdy nahráli, je však stále řeč jen o velmi úzké skupině nejúspěšnějších umělců. Přes devětadevadesát procenta tvůrců totiž desetitisícovou hranici tržeb nepřekonalo. Zástupci společnosti uvádí, že na platformě každý den přistane 60 tisíc nových nahrávek, ale většina oněch osmi milionů uživatelů přidala zatím méně než deset skladeb. „Jsou na začátku kariéry, nebo mají hudbu jen jako hobby,“ řekl Hellman v rozhovoru pro Music Ally.

Bob Dylan podruhé prodal své celoživotní dílo. Od Sony Music za něj dostane 200 milionů dolarů
Přečtěte si také:

Bob Dylan podruhé prodal své celoživotní dílo. Od Sony Music za něj dostane 200 milionů dolarů

Zároveň ale dodal, že za loňský rok se elita vydělávající 10 tisíc a více dolarů rozšířila o 10 100 dalších hudebníků, což znamená, že „hudební průmysl je jen z poloviny tak koncentrovaný a orientovaný na hvězdy jako v éře CD.“ Tehdy čtvrtinu prodeje alb v USA představovala tvorba 50 největších celebrit – dnes top padesátka tvoří jen 12 procent celkového prodeje.

Koneckonců skutečnost, že v éře streamování se hudbou plně uživí více muzikantů než kdykoli předtím, potvrzují i další odborníci na hudební průmysl. „Vzestup streamování umožnil umělcům všech žánrů a z jakéhokoli prostředí tvořit nové fanouškovské základny po celém světě a vybudovat úspěšnou hudební kariéru,“ řekl v lednu BBC generální ředitel BPI Geoff Taylor.

  • Našli jste v článku chybu?